Va ????
Ska n ge upp nu när det börjar bli intressant ???

Detta att leva på bidrag är ju högintressant att veta var folk står för i dessa av regeringens "arbetslinje" tiders införande, ingen ska ju gå på bidrag, det är fult, och då är man i "utanförskap".

Konstigt att Alliansen ville gå med i EU som öser ut bidrag hit o dit med sin politik....

Näe, jag tycker det är OK att folk får bidrag för sin försörjning så länge det är lagligt.

Det finns ingen som jobbar som kan hävda att dom inte är ett dugg beroende av sin omgivning för att klara sin försörjning, det är bara nyrika dårar som brukar uttrycka sig så...

Det finns alltid massor av jobb i ett samhälle som behöver utföras, men det finns inte lika mycket villiga som vill betala alla dessa jobb för då hade vi ingen arbetslöshet.

Alla är vi beroende av effekterna av skatterna som betalas, ingen klarar sig utan.

Om för få betalar skatt så funkar det inte, men det är en annan debatt, skattesmitarnas...

Näe lev vad ni vill på, så länge det är lagligt, det är ett förbannande tyckande i Sverige vad man skall syssla med.

Men gärna, vem har "finaste mest viktigaste jobb" ? , är det månne han/hon som tömmer papperskorgarna utanför Rosenbad....????

Eller är det pigga, "ständigt leende käcka fröken citron" som
vill väcka utbrända ur sin sin depression ???som får lön från F-kassan...

Lev väl vänner, ni har "lyxproblem", om det bara handlar om vem som ska betala er försörjning, de står på kö tydligen, då är det ingen ko på isen...
 
Det hjälper inte att du lägger in ditt inlägg flera gânger, det är för mig lika obegripligt även andra gângen.
 
Va ????
Ska n ge upp nu när det börjar bli intressant ???

Detta att leva på bidrag är ju högintressant att veta var folk står för i dessa av regeringens "arbetslinje" tiders införande, ingen ska ju gå på bidrag, det är fult, och då är man i "utanförskap".

Konstigt att Alliansen ville gå med i EU som öser ut bidrag hit o dit med sin politik....

Näe, jag tycker det är OK att folk får bidrag för sin försörjning så länge det är lagligt.

Det finns ingen som jobbar som kan hävda att dom inte är ett dugg beroende av sin omgivning för att klara sin försörjning, det är bara nyrika dårar som brukar uttrycka sig så...

Det finns alltid massor av jobb i ett samhälle som behöver utföras, men det finns inte lika mycket villiga som vill betala alla dessa jobb för då hade vi ingen arbetslöshet.

Alla är vi beroende av effekterna av skatterna som betalas, ingen klarar sig utan.

Om för få betalar skatt så funkar det inte, men det är en annan debatt, skattesmitarnas...

Näe lev vad ni vill på, så länge det är lagligt, det är ett förbannande tyckande i Sverige vad man skall syssla med.

Men gärna, vem har "finaste mest viktigaste jobb" ? , är det månne han/hon som tömmer papperskorgarna utanför Rosenbad....????

Eller är det pigga, "ständigt leende käcka fröken citron" som
vill väcka utbrända ur sin sin depression ???som får lön från F-kassan...

Lev väl vänner, ni har "lyxproblem", om det bara handlar om vem som ska betala er försörjning, de står på kö tydligen, då är det ingen ko på isen...

Vissa inlägg måste man läsa 3 gånger för att begripa, så här är den för tredje gången.

Är det måntro ett miljövänligt partis modell med "medborgarlön" som är det optimala i framtiden? Alla får sin inkomst från samhället oberoende av anställning. Sen kan man fritt välja var man vill lägga sin arbetsinsats. Många skulle förmodligen trivas bättre på sitt jobb med den modellen, trivs man inte så byter man helt enkelt. Jag inbillar mig också att det skulle finnas någon till varje uppgift som behöver göras. Om det mot förmodan skulle bli något arbete över som ingen vill göra frivilligt så kan man lägga det som en "rehabilitering" inom kriminalvårdens regi.
 
Vissa inlägg måste man läsa 3 gånger för att begripa, så här är den för tredje gången.

Är det måntro ett miljövänligt partis modell med "medborgarlön" som är det optimala i framtiden? Alla får sin inkomst från samhället oberoende av anställning. Sen kan man fritt välja var man vill lägga sin arbetsinsats. Många skulle förmodligen trivas bättre på sitt jobb med den modellen, trivs man inte så byter man helt enkelt. Jag inbillar mig också att det skulle finnas någon till varje uppgift som behöver göras. Om det mot förmodan skulle bli något arbete över som ingen vill göra frivilligt så kan man lägga det som en "rehabilitering" inom kriminalvårdens regi.

Låter mer som Sovjets arbetspolitik. I Sovjet hade alla jobb och ändå var de inte lyckliga... Är det så vi ska bygga framtidens Sverige?
 
Consono, stellan, jag menade att flera nu pågående arbeten utförs med pengar från staten,
det är väl inget nytt ?, trots att det kallas "planekonomi" ala Stalin som en del hårddrar det...

Ingen som kommer på någon som helt är oberoende av våra skattepengar i Sverige ?

Det blir än mer komplicerat nuförtiden med vårt medlemsskap i EU, som ger bidrag hit o dit, men EU är väl ingen stat, eller ???

Medlemsskapet kostar av våra skattemedel, vad jag vet.

Gränsen mellan planekonomi o marknadsekonomi är hårfin många gånger.

Det där med rehabiliteringsjobb för interner kanske kan va nåt ???

Klart att inte alla ska ha jobb i Sverige, har alla det så undrar jag var de som inte kan jobba, har blivit skickade, usch, det påminner om nåt...
 
Låter mer som Sovjets arbetspolitik. I Sovjet hade alla jobb och ändå var de inte lyckliga... Är det så vi ska bygga framtidens Sverige?

Jag menar nog mera tvärtom, i Sovjet var syftet att alla skulle arbeta. Ett sätt var att att ge 20 st varsin spade i stället för att man grävde med grävmaskin. Det är inte en ekonomisk metod. Det jag föreslog var att all borde ha en medborgarlön, det är stor skillnad mot att tycka att alla ska ha ett arbete till varje pris. Det finns inte arbeten så det räcker till alla i dag, men ingen svälter ihjäl i alla fall, så i praktiken kanske vi redan har modellenmed medborgarlön men den skulle kunna renodlas. I stället för att hitta på namn till olika bidrag så skulle alla få pengarna rakt av i stället.
 
Jag menar nog mera tvärtom, i Sovjet var syftet att alla skulle arbeta. Ett sätt var att att ge 20 st varsin spade i stället för att man grävde med grävmaskin. Det är inte en ekonomisk metod. Det jag föreslog var att all borde ha en medborgarlön, det är stor skillnad mot att tycka att alla ska ha ett arbete till varje pris. Det finns inte arbeten så det räcker till alla i dag, men ingen svälter ihjäl i alla fall, så i praktiken kanske vi redan har modellenmed medborgarlön men den skulle kunna renodlas. I stället för att hitta på namn till olika bidrag så skulle alla få pengarna rakt av i stället.

Medborgarlön vill jag minnas att Kadaffi i Libyen använder sig av för att hâlla medborgarna nöjda och glada.
Alla fâr en grundlön som räcker till det man behöver, vill du ha mer pengar fâr du jobba.
Men han har lite mer oljepengar att röra sig med än vad vi har i Sverige antar jag.
 
Denna tråd har nu lyft frågan om planekonomi och medborgarlön. Jag läser och jag ler. Sånt här gillar jag. När nu bollen redan varit inne på Sovjet så minns jag ett TV repportage jag såg. Det var ett TV team som besökte renskötare ute på taigan/tundran (vad det nu heter). Teamet blev helt förskräckta när renskötarna berättade att de saknade Stalin. En förklaring avkrävdes till detta i deras öron morbida uttalande.

Fritt tolkat ur mitt propagandaminne:

Jo, sade renskötarna, på den tiden köpte armén renkött av oss. En stor arméhelikopter besökte oss regelbundet för att hämta köttet till sololdatmunnarna. Helikoptern hade med sig kaffe, salt, potatis och tobak. Detta var den goda tiden. Men nu har dom infört kapitalism där nere. Då kommer inte helikoptern mer. Dom meddelade oss att om vi vill ha hit den mer, så får vi först betala alla reservdelar till den, sedan får vi betala flygbränslet (mc77) och slutligen får vi driva denna karusell med vinst. Detta utan att det längre finns en armé som köper vårt kött. Så numer kommer ingen helikopter. Tiderna har blivit svåra.

Ja där ser man :)

chinerunner
Bild på hur jag såg ut när jag skrev inlägget.
 
Senast ändrad:
Förlåt att jag fladdrade iväg så där med olika ekonomiska system, men jag kände på mig att det slutligen skulle hamna där, från rovdjurens "Dagens rätt", har de rätt till den "rätten" (?);) , i dagens sverige???

Och vad får "Dagens", kosta ?

Usch, nu blev jag sådär långsökt igen,obegripligt...

Jag blir obegriplig tidvis, det får ni nog leva med vänner, men den tidvis obegripliga omvärlden drabbar mig också !
Men det brukar lösa sig vartefter man diskuterar.:)
 
Alltså, en eloge till dina inlägg. Verkligen.

Jag tycker snacket om att samer idag är förtryckta faktiskt mest är är bullshit. Åtminstone om man ser dom (renägarna) som vilken svensk som helst. Samma rättigheter som alla andra + en massa annat. Det är ju bonus det. Dom har mer rättigheter än andra svenskar! Fast å andra sidan om dom klassats som "ursprungsbefolkning" så blir det ju lite svårare... Och eftersom dom inte kan särskiljas på grund av namn, utseende, tal etc så är gruppen inte föremål för allmän rasism heller. Det är väl bra det! Kanon! Inse att läget här är helt annorlunda än för aborignier, indianer etc.

I mina ögon är dom lyckostar som har tillgång till den samiska kulturen + all annan "svensk" (vad det nu är). Det skall dom vara glada och stolta över. Men gnälla om förtryck, näe.

Jag vet att jag lovade, men jag skriver igen. Det de kanske ser som förtryck kanske är våran okunskap. Vad menar du med -Och eftersom dom inte kan särskiljas på grund av namn, utseende, tal etc...

Svenska staten försökte utplåna deras språk blandanat genom att flytt om samerna så att de vart tvungna att att hitta ett gemensamt språk samt att de endast fick utbildning på Svenska. Så blev det nästan att det samiska språket dog ut, och svenska tog över. Detta är tidigt 1900 tal.
Men idag eftersom Sverige måste rätta sig efter vissa internationella lagar har samerna fått rätt till sitt eget språk igen. Om du inte märkt det så har samerna ett eget nyhetsprogram på samiska.
Alltså har du fel på den punkten, sen tror jag att inte alla håller med dig angående utseende heller. Du skriver är verkligen läget "helt" annorlunda för aboriginer, indianer etc. visst är det det men många likheter finns det också.Nåt som är säkert det är att du måste plugga lite mer för för det brister lite i din kunskaper.

Synd att du sabbade daves inlägg som även jag tyckte var ett bra inlägg även om jag kanske inte var helt med....
 
Debatten går vidare, om det är någon som har missat det så har Svenska samernas riksförbund anmält programmet om björnen Rapa till granskningsnämnden.

http://www.sr.se/cgi-bin/sameradion/nyheter/artikel.asp?artikel=2547510

Jag är rädd för att generaliseringar vid utpekanden är grogrunden till rasism. Man pekar ut en stor men ändå avgränsad grupp som potentiella brottslingar. Det kan mycket väl vara så att björnen är skjuten av en tjuvjägare som dessutom är renskötare, det farliga blir när man utifrån det generaliserar alla renskötare som tjuvskyttar.
Det finns många konstiga "jägare" som betalar stora summor för att åka till nordamerika eller Alaska för att skjuta en björn på åtel. Det är väl lika troligt att det är en sån som tycker att det blir billigare att åka till Sarek, det kostar bara nån hundring i bensin. Risken att åka fast i ödemarken är väl försumbar, med ett vapen som går att dela och en hyfsad ljuddämpare så ska man ha stor otur om man blir upptäckt.
För att avgöra om en grupp människor blir utsatta för rasism eller främlingsfientlighet så måste man väl först och främst avgöra vilka handlingar som är "rasistiska", sådana här generella utpekanden tycker jag i alla fall är ett uttryck för rasism, man utpekar en grupp människor precis på samma sätt som vissa utpekar alla med en viss religion. Kränkningar kan ta sig uttryck i så många olika former där verbala uttryck bara är en liten del. Nuförtiden använder man i skolans värld inte så mycket ord som rasism, man pratar om "kränkande särbehandlig" eftersom anledningen till kränkningen kan bygga på så mycket mer än ras. Det kan vara allt från att man har fel mössa till att man har fel hudfärg.
Människor har ofta förutfattade åsikter om andra, och oerhört många människor blir kränkta varje dag i sitt liv oavsett om de är samer eller råkar ha fel mössa på sig till skolan, Alla kränkningar är fel och bör motarbetas. Alla som ser någon som kränker en annan människa bör reagera, inte bara genom att dra en lättnadens suck för att det är någon annan som blir drabbad.

Det finns ingen anledning att diskutera om samer blir diskriminerade, det blir de liksom många andra, tyvärr.
Vi har ofta olika åsikter i vissa frågor Betula, men ibland får du till det riktigt bra!

Det de kanske ser som förtryck kanske är våran okunskap.

Naturligtvis är det så!

Den som hävdar att någon inte blir utsatt för kränkningar borde få byta plats med den utsatta en vecka, då ser man snart att det inte bara är det någon säger som kränker, det kan lika gärna vara tystnaden.

Förövrigt så vill jag bara avsluta med att säga att det som nu sker i Gaza är oerhört tragiskt och en förlust för den "civiliserade västvärlden".
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg