Det är hit man kommer när man kommer hem

Klockan gick mot fem och det regna lite grann,
snart skulle natten bli till dag.
Vi satt där vid elden och prata med varann,
Erik Johan Andersson och jag.
Dimman kröp sakta iväg över sjön
och storlommen ropa nånstans.
Jag såg i Eriks drömmande blick
hur lågorna trådde sin dans.

Det är här man känner vart stigarna går
och man vet vem som är släkt med vem.
Det är här man vet var gäddorna står
och det är hit men kommer när man kommer hem, du vet,
ja, det är hit man kommer när man kommer hem.

Ja ändå, sa han, fast vi har det bra
och trivs ganska fint där vi bor.
Ändå, ska du veta så ångrar jag
och förbannar att man var så dum och for.
Men man hade ju ingenting att välja på
och man tänkte bara stanna några år.
Du vet hur det blir, sen blir det aldrig av
och det blir svårare för varje år som går.

Det här är man vet var stigarna går...

Då, när vi for var ju ungarna små
ja, Kristoffer han skulle fylla tre.
Och Kajsa hon hade inte ens börjat gå
den hösten vi flyttade dit ner.
Nu har ju dom hunnit växa så pass
att dom hunnit rota sig där.
Så nu får man tvinga dom med sig varje år.
Ja, du vet vilket helvete det är.

Det är här man vet var stigarna går...

Och man tyckte det var nyss som man gick här och bar
hässjevirke när farsgubben slog.
Vem vet nu ofta det blir att man far
hit opp nu sen även morsan dog.
Hur det än blir så ska gudarna veta
att det finns inga bojor eller band
som kan hindra mina tankar att färdas norrut
på våren, som en flygande and.

Det är här man vet var stigarna går...

Tjärveden sprakade och knastrade och brann
det doftade av kaffe, skog och rök.
Vi satt där vid elden och teg med varann
och någonstans i öster gol en gök.
Det gick en stilla krusning över sjön,
natten hade åter blivit dag.
Det var den första dagen i resten av våra liv,
det var Erik Johan Andersson och jag.

Det är här man vet var stigarna går...


Det är kanske som mamman i artikeln säger, själen kan gå vilse om man inte riktigt vet vem man är och var man hör hemma. Texten ovan är från en låt med Eskefeurat som handlar om det. Hur livet tvingar iväg människor som förlorar sina rötter, men det som är rotlöshet för föräldrarna har plötsligt blivit barnens rötter.

Sen finns det andra som påstår att människor inte har några rötter, de har fötter, för att kunna gå vidare.

Jag funderar lite varför vissa är så snabba att säga att om det inte går att leva som renskötare så får man skaffa sig ett annat levebröd. Kan det bero på att man är lite missunsam för att någon lever det liv som man innerst inne skulle vilja leva själv. Det liv som på nåt sätt känns som det rätta.
 

Jag funderar lite varför vissa är så snabba att säga att om det inte går att leva som renskötare så får man skaffa sig ett annat levebröd. Kan det bero på att man är lite missunsam för att någon lever det liv som man innerst inne skulle vilja leva själv. Det liv som på nåt sätt känns som det rätta.

Just den frågan trodde jag var ganska välbesvarad. För egen del så gillar jag inte att sponsra att andra ska leva liv som de vill på mina pengar. Om de vill leva det liv de vill för egna pengar så är det helt Ok.

Sen tror jag du har missbrukat citaträtten genom att publicera en hel text

Christian
 

Jag funderar lite varför vissa är så snabba att säga att om det inte går att leva som renskötare så får man skaffa sig ett annat levebröd. Kan det bero på att man är lite missunsam för att någon lever det liv som man innerst inne skulle vilja leva själv. Det liv som på nåt sätt känns som det rätta.


Du är väldigt benägen att lägga in små otrevliga tillmälen i dina inlägg.
Nyss var ju tråden rätt hyfsad och nu är vi "missundsamma" bara för att några av oss anser att verksamhet skall vara ekonomiskt bärkraftig och inte subventionerad.
För egen del vill jag inte vara same, bonde eller annan uteaktiv yrkesgrupp.
Jag trivs bra med att ha naturen som rekreation. Men jag trivs inte med att våra gemensamma medel (skatter) går till verksamhet som skulle dö ut utan stöd. hade vi talat om en kortare fas med sämre lönsamhet och en plan för att bli lönsamma inom rimlig tid så vore det väl helt OK.
Och givetvis inte på bekostnad av utrotning av våra rovdjur eller andra djur för den delen.
Och sen må det gälla samer, fiskare, biltillverkare eller vilka som helst.

Det var förresten spännande med den hierarkin som tydligen finns bland samer, hur fungerar det rent praktiskt, har vissa fler röster än andra i tingen osv? Finns samma indelning hos t ex inuiter och andra folkgrupper med liknande levnadssätt?
 
Du är väldigt benägen att lägga in små otrevliga tillmälen i dina inlägg.

Jag försöker verkligen att inte peka ut enskilda personer men om någon tar åt sig så får det helt enkelt ske, annars skulle man inte kunna skriva nånting. Det jag funderade på var varför problemet för vissa är lätt att lösa, medan andra ser att det inte är så lätt att avstå från en livsstil och en identitet. Det sitter förmodligen djupare än om man måste sluta jobba på ICA men kan få ett nytt jobb på COOP. Jag undrar fortfarande om det kan bero på att samerna lever ett fritt liv i fjällen, ett liv som kanske andra också skulle vilja leva. Då kanske man inte unnar andra det heller. (Jag har noterat att det inte gäller dig!)

Jag trivs bra med att ha naturen som rekreation. Men jag trivs inte med att våra gemensamma medel (skatter) går till verksamhet som skulle dö ut utan stöd.

Det är din åsikt som inte delas av alla som gjort inägg på tråden. Du har rätt till den precis som andra har rätt till sin.

Det var förresten spännande med den hierarkin som tydligen finns bland samer, hur fungerar det rent praktiskt, har vissa fler röster än andra i tingen osv? Finns samma indelning hos t ex inuiter och andra folkgrupper med liknande levnadssätt?

Bra fråga, jag ser också fram emot svar från någon som vet.
 
Consono du buntar ihop saker helt i onödan.

Ja samerna har ett liv som de lever fritt i fjällen. men att sen bunta ihop att man inte vill betala deras liv med att man själv vill ha samma liv fattar jag inte. Jag skulle inte vilja leva så, skulel antagligen bli skogstokig efter ett tag. Jag älskar fjällen och skulle vilja vara mer i dem, men inte på heltid, då vill jag ha närheten till den variant av civilisation som jag fötts och växt upp i.

Christian
 
Hur är det med att skatterna går till invandrare, socialbidragstagare,sjukvård till narkomaner eller alkoholister, hemlösa, eller allmäna bidrag som fri sjukvård, Ber ni om att få betala fullt pris till tandvården. Fri sjukvård och andra trygghetspaket som kanske är mer aktuellt för dig/er?

Var går gränsen vilka bidrag och stöd är ok att ta?

Eller det verksamheten som sådan... Är det bättre att de la ner verksamheten och att renskötarna levde på socialbidrag...

Släng inte ihopp nåt om att jag lagt invandrare, socialbidragstagare narkomaner i samma mening nu. Alla dessa ha nåt gemensamt, de är människor som behöver stöd för ta sig vidare i livet. Det jag undrar över vad är ok att skatten går till?
Vad får samhälle är det vi är ute efter?
 
Den stora skillnaden är att det är ett bidrag för att en viss grupp vill ha en viss livsstil.

Visst du kan ju hävda att en narkoman som behöver vård också valt sin livsstil, men det är ändå en viss skillnad tycker jag.

Sen tror jag inte någon annan än du ifrågasatt vår sjukförsäkring betula, jag har det inte.

Christian
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg