Jag vet att jag lovade, men jag skriver igen. Det de kanske ser som förtryck kanske är våran okunskap. Vad menar du med -Och eftersom dom inte kan särskiljas på grund av namn, utseende, tal etc...

Svenska staten försökte utplåna deras språk blandanat genom att flytt om samerna så att de vart tvungna att att hitta ett gemensamt språk samt att de endast fick utbildning på Svenska. Så blev det nästan att det samiska språket dog ut, och svenska tog över. Detta är tidigt 1900 tal.
Men idag eftersom Sverige måste rätta sig efter vissa internationella lagar har samerna fått rätt till sitt eget språk igen. Om du inte märkt det så har samerna ett eget nyhetsprogram på samiska.
Alltså har du fel på den punkten, sen tror jag att inte alla håller med dig angående utseende heller. Du skriver är verkligen läget "helt" annorlunda för aboriginer, indianer etc. visst är det det men många likheter finns det också.Nåt som är säkert det är att du måste plugga lite mer för för det brister lite i din kunskaper.

Synd att du sabbade daves inlägg som även jag tyckte var ett bra inlägg även om jag kanske inte var helt med....

Sabbat? Förstår jag inte. Jag håller med David plus att jag tycker för egen del oxå, och det var det jag lade till.

Med " Vad menar du med -Och eftersom dom inte kan särskiljas på grund av namn, utseende, tal etc..." menar jag att vi inte har rasismproblemet med samer. Enkelt. Rasism finns i sverige, helt klart. Den med mörk hudfärg diskrimineras, liksom om du heter nåt i stil med Muhammed eller Mircovic eller om du bryter. Detta skönskrivs ofta som "invandrare - utom norrmänn, engelsmän etc". Jag påstår alltså att samer inte diskrimineras på detta sätt.

Samer har det alltså BÄTTRE förspänt än andra svenskar ungefär. Inte diskriminering i mina ögon. Men som jag kortfattat skrev, om man blandar in urspungsbefolkningstesen så blir det lite annorlunda.
 
Rasism och främlingsfientlighet är mer komplex än så. Att bara säga att om du är mörk i Sverige kan du råka ut för rasism. En av mina vänner är judinna. Hon ser svensk ut, gift och heter Andersson(påhittat men xxxxsson) och hon pratar endast svenska. Men ändå så målar någon en judestjärna på hennes dörr med diverse slagord.
Så om någon känner sig förföljd så kan man inte avfärda det som gnäll efterssom man inte vet.
Eller hur? Vet du vad de går igenom eller?

Vi kan fråga sarkesamen vad han menar med det han skrev.
 
Rennäringen hotas av kollaps...

...eller är det kallops? Ursäkta, men jag kunde inte låta bli.
Jag tycker det låter konstigt att renarna skulle riskera att dö ut. Att skylla på rovdjur är ju en enkel och naturlig undanflykt, frågan är hur många som dör av människohand. Då tänker jag främst på eventuell vanvård och tjuvjakt...
 
Osämja

Hejsan
kan lugnt säga att det inte är nån stor osämja mellan samebyarna. fast en del kanske önskade det.
Det vet jag med stor säkerhet.
/Only me
 
Samerna måste tillbaka till sina rötter om de vill behandlas som ett ursprungsfolk, skriver Mae Isaksson och Mikael Bergholm..................

..............Gamla samer vaktade sina renar, pojkarna hade redan som 13-åringar börjat lära sig jobbet, och även de flickor som inte hade någon storebror var tvungna att lära sig att vakta sina renar. Man satt natt efter natt nära sin hjord i sträng kyla, och det var ingen mening att ta med sig lagad mat eller vatten eftersom allt frös och därför inte gick att äta. Det enda man kunde ta med sig var torkat renkött som man skar i tunna skivor och tuggade för att trösta sig i de kalla arktiska nätterna.

Det här debattinlägget är ju helt sjukt, ingenstans i hela världen har man ett krav att man måste leva i en kultur som är tusen år gammal för att vara ett ursprungsfolk!!! Man kan absolut debattera om det är rätt att man får statligt stöd för sin renskötsel, men att kräva att samerna ska skicka ut 13-åringar i skogen för att hålla rovdjuren borta från renarna för att få kalla sig för ett ursprungsfolk är ju helt befängt.
"Samerna åker runt i fjällen och pratar i mobiltelefon".
Det är ju rasistiskt så det smäller om det, varför skulle just samer inte få prata i mobiltelefoner?

Detta debattinlägget är faktiskt lägre än nåt jag har läst hittills i denna fråga, reklamen säger att det inte går att komma lägre än Glocalnet men detta är långt under.
 
Nja...
Jag är snabb med att förkasta allt som kommer från en som kallar sig "viltrehabiliterare" men om du lugnar ner dig lite så står det inte att man skall skicka ut 13-åringar, bara att det var så förr.
Det står heller inte att man inte får prata i mobiltelefon om man är ursprungsfolk.
Hon/de ifrågasätter att ett ursprungsfolk får pengar för att kunna fortsätta vara det men sedan gör något helt annat.
En ganska berättigad fråga.
För att leva "med naturen" så är renskötseln idag väldigt mycket mot naturen.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg