Jag vet att jag lovade, men jag skriver igen. Det de kanske ser som förtryck kanske är våran okunskap. Vad menar du med -Och eftersom dom inte kan särskiljas på grund av namn, utseende, tal etc...
Svenska staten försökte utplåna deras språk blandanat genom att flytt om samerna så att de vart tvungna att att hitta ett gemensamt språk samt att de endast fick utbildning på Svenska. Så blev det nästan att det samiska språket dog ut, och svenska tog över. Detta är tidigt 1900 tal.
Men idag eftersom Sverige måste rätta sig efter vissa internationella lagar har samerna fått rätt till sitt eget språk igen. Om du inte märkt det så har samerna ett eget nyhetsprogram på samiska.
Alltså har du fel på den punkten, sen tror jag att inte alla håller med dig angående utseende heller. Du skriver är verkligen läget "helt" annorlunda för aboriginer, indianer etc. visst är det det men många likheter finns det också.Nåt som är säkert det är att du måste plugga lite mer för för det brister lite i din kunskaper.
Synd att du sabbade daves inlägg som även jag tyckte var ett bra inlägg även om jag kanske inte var helt med....
Sabbat? Förstår jag inte. Jag håller med David plus att jag tycker för egen del oxå, och det var det jag lade till.
Med " Vad menar du med -Och eftersom dom inte kan särskiljas på grund av namn, utseende, tal etc..." menar jag att vi inte har rasismproblemet med samer. Enkelt. Rasism finns i sverige, helt klart. Den med mörk hudfärg diskrimineras, liksom om du heter nåt i stil med Muhammed eller Mircovic eller om du bryter. Detta skönskrivs ofta som "invandrare - utom norrmänn, engelsmän etc". Jag påstår alltså att samer inte diskrimineras på detta sätt.
Samer har det alltså BÄTTRE förspänt än andra svenskar ungefär. Inte diskriminering i mina ögon. Men som jag kortfattat skrev, om man blandar in urspungsbefolkningstesen så blir det lite annorlunda.