Om man ser tillbaka i historien hur Svenska Staten har behandlat samerna så tycker man att dom borde passa sig noga. Och de gör det ju också. Det finns en anledning till varför staten har vägrat att ratificiera FN's deklaration om urfolks rättigheter i NITTON ÅR. Om de skulle ratificiera den så skulle de vara i deep shit pga alla oförrätter som skett i det förgågna och som fortfarande sker.

Den stora anledningen till att Sverige inte ratificierat fördraget torde väl vara artikel 26

Indigenous peoples have the right to the lands, territories and resources
which they have traditionally owned, occupied or otherwise used or acquired.​

Den är ju inte direkt enkel att genomföra då det skulel innebära att staten skulle antingen köpa loss en massa land, eller konfiskera det från dem som äger det idag.

Inte helt oproblematiskt med andra ord.

Christian
 
Precis, mycket problematiskt. Det är ju så det är med oförrätter, det är lätt att genomföra men svårt att återställa.

Jag kan inte sitta här och säga hur en sådan ratificiering skulle kunna genomföras, eller hur gamla oförrätter återgäldas. Det enda jag kan säga är att jag tycker att dagens "privilegier" eller särbehandling av samernas rättighet för att kunna utöva tex rennäring är en liten bit på vägen. Det är inte en lätt fråga och det finns inga lätta svar.


De rättigheter till land och vatten som samerna vart bestulna på en gång i tiden, de har ju sålts vidare till nybyggare och övrig befolkning. De har köpt, fått och ärvt stulet land. De är lika lurade av staten som samerna.

Den enda boven i dramat är egentligen staten som inte tar ansvar för sina handlingar. Och mest tragiskt i hela sammanhanget är att staten inte gör någonting överhuvudtaget åt att komma till en rätsida med alla rättstvister angående dessa marker.
 
Men vad är staten då? Det är ju summan av medborgarna i ett land. Och vad medborgarna i Sverige gjorde för några hundra år sedan kan ha varit fel (det enda 100% säkra är nog att påstå att de gjorde minst ett fel nånstans, annars vore de ju övermänskliga). Sen är frågan om hur vi ska rätta till dessa fel, och om vi ska det. I en del fall så kan man säkert det, men då det handlar om stora landområden, där det sedan felet begåtts (om det var fel) har flyttat in en massa andra människor så blri det problematiskt.

Ättlingarna til de som flyttade norrut på 17-1800-talen känner sig nog ganska mycket som riktiga invånare av norrland idag. (de brukar iallafall kunna ena sig mot stockholmarna;) ), så att ge samerna tillbaka deras land och be dem flytta på sig skapar bara en ny orättvisa.

Har för mig att Sverige i FN en gång i ett och samma tal sade att både israeler och palestiner hade rätt till sitt land. Talaren missade dock att det var samma land de talade om. Själv tycker jag det är ett hälsotecken att vi åtminstopne kan hantera frågan utan att bygga murar eller spilla blod.

Christian
 
Precis, mycket problematiskt. Det är ju så det är med oförrätter, det är lätt att genomföra men svårt att återställa.

Jag kan inte sitta här och säga hur en sådan ratificiering skulle kunna genomföras, eller hur gamla oförrätter återgäldas. Det enda jag kan säga är att jag tycker att dagens "privilegier" eller särbehandling av samernas rättighet för att kunna utöva tex rennäring är en liten bit på vägen. Det är inte en lätt fråga och det finns inga lätta svar.


De rättigheter till land och vatten som samerna vart bestulna på en gång i tiden, de har ju sålts vidare till nybyggare och övrig befolkning. De har köpt, fått och ärvt stulet land. De är lika lurade av staten som samerna.

Den enda boven i dramat är egentligen staten som inte tar ansvar för sina handlingar. Och mest tragiskt i hela sammanhanget är att staten inte gör någonting överhuvudtaget åt att komma till en rätsida med alla rättstvister angående dessa marker.

Att återlämna mark är inte lätt. Det finns ingen möjlighet att göra alla nöjda om något sådant genomförs. Att det är staten som är boven är lätt att säga men det är inte dagens stat som är boven utan den som fanns när oförrätterna genomfördes.

Det finns en ett liknade problem i Skåne om hur alla krigsbrott som har begåtts där av Sverige ska ersättas. Kollar man gamla dokument från min släkt så nämns det att gamla släktgårdar har blivit brända av den svenska armén. Jag anser inget rätt att kräva någon ersättning idag för något som hände några 100 år sedan men det finns säkert de som tycker det. Det finns en annan sak som nämn oftare och det är alla krigsbyten som stals från Skåne och idag ligger på museum i Stockholm och i detta fall är det fler som kräver dessa tillbaka. Det finns även internationella lagar som ska styra ett återlämnande men även i detta fall vill inte Sverige följa dem. Det är även betydligt lättare att lämna tillbaka krigsbyten man fortfarande äger än mark med nya ägare.

/Stellan
 
Lite historia (kanske inte helt korrekt återgiven)

Stellan utveckla gärna vad som hänt Skåne, och berätta mer om de internationella regler om återlämnaden av krigsbyten??? är uppriktigt intresserad oupplyst om det du skriver om

Fast kanske du ska säga Danmark i fortsättning det var dansken vi slogs mot och skåninar var danska. Och Svensken har visst okuperat Men jag kan erkänna att om min historia kunskap brister så är det just skåne. Jag läste annars just om blodbadet i Ronneby... och blodbad på oskyldiga det har både Sverige och dansken gjord sig skyldiga till. Så vitt jag vet så var dansken och skåningarna som startade när ni hälsade på i Uppsala och försökte bråka Erik segersäll. bevis till detta finns på några runstenar oss er "de flydde inte vid uppsala". Sen var både svensken och dansken ond. Fast plötsligt så fick Svensken köpa hela kalaset av några halv tyskar som fått det som pant av danmark. Men så springer ni tillbaks till dansken och är med och slaktar svenska helt oskyldiga bönder med kristian den elaka. Men till sist så lackar en viss kung karl ur och gör en massa otrevligheter mot skåningarna. Fast då främst mot de som är hel danska en del danska präster blev upp spikade på kyrkdörrar för att de inte ville prata svenska.
Men skåningarna för blev ett Svenskar och kanske för att dansken inte heller var ett så bra val.
Så vem som var elakast får de lärde tjafsa om.

Samerna å andra sidan har liksom inte varit i så många krig med oss, utan de har mer fått anpassa sig. Och det är inte så jätte länge sen eliten i Sverige ansåg att samen var en kortskalle och kunde jämföras förståndshandikappade .

Men det handar inte om det utan om vad som komma skall. kommer Sverige anpassa sig till trenden som finns att lämna tillbaka land.
Eller kanske finns det en bättre lösning där så många som möjligt kan vara vinnare.
Vad som än händer så är det inte jag, almgren, stellan, dave osv av gör vad som är möjligt. Utan det kommer som vanligt att bestämmas över våra huvuden( mer eller mindre).

Jag vill gärna behålla allemansrätten i hela landet.
 
Men skåningarna för blev ett Svenskar och kanske för att dansken inte heller var ett så bra val.
Så vem som var elakast får de lärde tjafsa om.

Ja han som vi kallar Kristian tyrann kallar danskarna kristian den gode. Inte helt enkelt, och som vanligt begravt i historiens dimmor. En dimma som dels består av den historia som segraren skrev, och den orala historia som de besegrade bevarade. Sanninngen som vanligt brydde sig ingen om, men troligen ligger den nånstans mellan dessa båda "sanningar"
 
Sjävklart så är det tyvärr nästan alltid.

Jag har nu googlat om Skånes sista uppror mot den svenska överheten och Blodbadet i Klågerup.
Historia är viktig källa till varför vissa konflikter vägrar ge sig.
 
Facinerande hur denna debatt började med pajkastning och sen utvecklat sig till att kunna skilja på samer och renhållning, på teorier och praktik samt även belyst andra frågor som är besläktade. det är kul med utsidan, ibland överraskar vi nog oss själva.
 
Imponerande!

Detta har varit en mycket bra tråd!
Det vanliga är att urspårningen brukar ske redan på sidan 2, men denna tråd var inte i fara förrän efter sidan 12, och sen har den räddats om och om igen. Folk har varit otrevliga och sen bett om ursäkt, andra har lärt sig saker och medgett egna fel. Imponerande!
 
Inte jag. Jag medger inte fel, det är en principsak.

Fast jag begår å andra sidan inga heller.

Följaktligen ber jag heller inte om ursäkt
 
Senast ändrad:
Kan man inte sammanfatta hela tråden med följande ord?

åsiktsmaskiner, rovdjursförtäringen, stockholmare, välfärdsproblem, vardagsrasism

Är det några som ska läggas till?

/Stellan
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg