pardon men det där är skitsnack.. renägarna gömmer sig bakom "rasism och främlingsfientlighet" så fort deras korrumperade verksamhet granskas, riktigt jävla smutsigt!!! jag gillar inte snyltare och skitstövlar oavsett om dom är fiskare, renägare eller det lokala mureriet, det har jävligt lite med rasism och främlingsfientlighet att göra..

Patric nu är du ute på tunn is. Visst kan det vara så att de skyller på rasism när det inte får som det vill. Händer dagligen här i stockholm tittar man fel på en invandrare riskerar du att bli kallad för rasism. Men det innebär ju inte att de aldrig råkar ut för riktig rasism eller hur. Men jag har själv sätt riktig rasism i sameland. Ett gäng sorsele Svenskar som hetsat varandra till att åka till en by i "närheten" för att så att säga plocka lite samer. Denna gång åkte de fast för att de kommunicerade via radio. Så när pojkarna kom fram var redan polisen där. Men innan det vart gripna han de fråga om jag som svensk ville vara med och plocka några?
Kanske var det bara ett pojkstreck men av någon hade fått iden ifrån och de hade åkt över 20 mil för sitt lilla hyss.

Jag har inget emot dig patric men du har inte en aning om vad för rasism eller främlingsfientlighet de råkar ut för. Håll dig till dina argument om bidrag istället, Jag tycker inte som du men du står för det. Andra här på forumet hakar bara på . Det är en viss skillnad.
Vi kommer inte lösa nåt här men det är lite coolt att höra vad alla tycker och tänker.

Jag undrar hur ett bidrags löst samhälle fungerar vilka bidrag är ok. Ska sjukvår vara fri...
är det USA som är det ultimata samhället.

gundj du skrev att du fick flytta för att få jobba med det du vill... Vill du berätta vad du jobbar med?
 
Blanda inte in USA i detta... det kommer knappast leda till något vettigt.

Däremot är det ganska enkelt att konstatera att dagens renskötare inte har så mycket historia i bagaget. Till exempel, hur många tiotals år har man fraktat/styrt renar med hjälp av helikopter, motorcyckel och skoter, 20 år?

Å andra sidan så har det har funnits nomader, jägar och samlarfolk i det här omårdet i tusentals år, varav samerna har hållit på med tamren i några hundra år.
Vill man bevara tamrenskötseln så borde man klassa in det inom samma liga som vanliga biffdjursbönder i samma regionala område, på lika villkor.

Skulle samerna bedriva renskötsel som man gjorde på 1700 talet eller tidigare, i kåtor och med hjälp av skidor i stället för hus, helikopter och skotrar så säger jag återigen att de gärna skulle få mina skattepengar, men det som sker nu är att ett litet utvalt antal renägare som i praktiken är vilka biffdjursfarmare som helst skor sig på statliga bidrag och hävdar urminnes hävd samt ursprungsbefolkning för att få fördelar i sammhället.
Jag är den första att respektera & högakta naturfolk, men nuvarande "same"politik är rena fantasierna!

/Urban
 
Patric nu är du ute på tunn is. Visst kan det vara så att de skyller på rasism när det inte får som det vill. Händer dagligen här i stockholm tittar man fel på en invandrare riskerar du att bli kallad för rasism. Men det innebär ju inte att de aldrig råkar ut för riktig rasism eller hur. Men jag har själv sätt riktig rasism i sameland. Ett gäng sorsele Svenskar som hetsat varandra till att åka till en by i "närheten" för att så att säga plocka lite samer. Denna gång åkte de fast för att de kommunicerade via radio. Så när pojkarna kom fram var redan polisen där. Men innan det vart gripna han de fråga om jag som svensk ville vara med och plocka några?
Kanske var det bara ett pojkstreck men av någon hade fått iden ifrån och de hade åkt över 20 mil för sitt lilla hyss.

isen är tjock o fin var jag står, jag har borrat och kollat.. att ta ett löstryckt exempel av idioter som gör det idioter gör bäst är inte så jävla smart.. jag är helt övertygad om att det finns människor som av olika orsaker ogillar samer, jag har inget emot samer eller någon annan etnisk minoritet eller majoritet, jag dömer alla en och en.. däremot så ogillar jag starkt rennäringen som verksamhet och jag ogillar argumenten om rasism så fort verksamheten granskas, det är nämligen ett jävla skitsnack!

Jag har inget emot dig patric men du har inte en aning om vad för rasism eller främlingsfientlighet de råkar ut för. Håll dig till dina argument om bidrag istället, Jag tycker inte som du men du står för det. Andra här på forumet hakar bara på . Det är en viss skillnad.
Vi kommer inte lösa nåt här men det är lite coolt att höra vad alla tycker och tänker.

vad vet du om vilken bakgrund jag har eller vilka erfarenheter jag har.. jag har ganska bra koll på rasism som företeelse och hur det används som slagträ för att skaffa sig fördelar.. det är som med allt annat, vi måste arbeta mot rasism trots att det finns en minoritet som använder rasismen som verktyg för att skaffa sig fördelar. men jag ogillar starkt att vi här blir anklagade för att vara rasister varje jävla gång rennäringen granskas, så hoppar ner från dina höga hästar och ta ett par djupa andetag.

för sista gången, jag har inte sett ett enda negativt inlägg om samer men jag har sett många kritiska mot rennäringen.. konstigt att ingen ropade rasist när fiskerinäringen drogs i smutsen..
 
Senast ändrad:
Arbetslinjen

Nu i dessa dagar när vi har en regering som kör "arbetslinjen", man skall inte erhålla bidrag för sin försörjning, då kan man alltid byta jobb som inte lönar sig till något annat, då det enligt Alliansen vimlar av jobb, bara man vill...
Hela europa väntar på dig...

Klart att det finns jobb, men inte alltid någon som vill betala för dem...

Från det ena till det andra, de som äger djur som går ute har dom försäkrade i något bolag, med maffiga premier som följd, vem försäkrar renarna i den sk rennäringen ?
 
Rasistkortet är alltid lätt att dra i förhoppning att nedgöra sina meningsmotståndare. I detta fallet tycker jag dock det mest visar på en viss bristande insikt och förenklad bild av verkligheten. I själva verket finns det en hel del kritik mot hur rennäringen ges en särställning även inom den samiska kulturen där renägare och medlemmar i en sameby ges rättigheter som inte andra samer får trots att antalet renägare endast är en liten del av det totala antalet samer. Man har alltså kopplat samernas rättigheter som ursprungsbefolkning till en i dag relativt liten näring som långt ifrån bedrivs med traditionella metoder och exkluderar samtidigt alla samer som inte bedriver renskötsel.

Läs gärna den här artikeln:
http://www.folkbladet.nu/?p=92228

Jag tar mig även friheten att citera ordföranden i Jakt- och fiskesamernas ordförande Håkan Jonsson i sin kommentar till artikeln ovan:

Lapphat eller berättigad kritik? Det är nästan en regel att när rennäringen debatteras så kommer ofta argument om lapphat och rasism upp till ytan. Är det så eller finns det andra faktorer som kan spela in?
För att få en bild på problemen så måste man nog se på de lagar som reglerar samerna.
Idag finns ett flertal lagar som är riktade till samer bl.a. sametingslagen, men det finns endast en enda lag som reglerar samernas rätt till land och vatten och det är den sk rennäringslagen.
Dagens rennäringslagen är från 1971 . Tyvärr så har myndigheter gjort en rad svårförklarliga tolkningar vilket bland annat innebär att samebymedlemmar får ha renar, jaga, fiska, hugga träd i viss omfattning m.m. på all mark, även privat . Det märkliga är att rättigheterna inte är en rätt som samerna har som urbefolkningen utan denna exklusiva rätt har endast samebymedlemmarna. Det vill säga de som har renar samt dess barn. Detta även om många av dessa bor i städer t.ex. Umeå, har vanliga jobb men som bedriver rennäring som hobbyverksamhet. De flesta rennägare lever idag inte på rennäringen utan på andra jobb i samhället. Mindre än femtio renägande samer i Sverige, har en lön från rennäringen som motsvarar en normal heltidslön. Detta trots att de får rättigheter som samerna som folk fråntagits samt de enormt stora bidrag rennäringen erhåller. Förutom bidrag erhåller de sk intrångsersättningar från tex vattenfall. Något som samer utanför rennäringen inte får trots de stora ingrepp tex fiskande samer fått utstå.
Man kan med andra ord ifrågasätta rennäringen eftersom den faktiskt varken inte är en samisk kulturbärare eller näring idag. Hade den varit en samisk kulturbärare hade alla samer haft möjlighet att bedriva renskötsel. Man kan med andra ord inte hänga samekulturen på rennäringen eftersom den definitivt inte kan bära sig själv. Det är emellertid en förklaring till varför vi har den svaga och likriktade samekulturen vi har idag.
Detta innebär också att en stor del av den massiva kritik rennäringen får idag kommer från samerna själva.,dvs samer utanför renskötseln. Att kalla dem lapphatare är därför allt för lättvindig argumentation men som man ofta får höra av människor som tror sig veta allt om samer.
För en tid sedan läste jag en journalist som recenserade en bok som sametinget gett ut som handlar om samer. Han menade att det var en bra bok men att man borde ha renodlat bokens innehåll om det som var relaterat till samekultur. Han menade naturligtvis att det som inte var kopplat till rennäringen inte heller var samekultur. Jag kontaktade honom brevledes eftersom jag ville få en definition om vad samekultur var för något. Än har jag inte fått något svar och lär inte få något heller.
Håkan Jonsson/ ordf.
Jakt- och fiskesamerna


Diskussionen är alltså betydligt mer komplicerad än att bara hänföra den till "samehat", "svenskar"/samer eller nord/syd; den handlar om hur en liten näring som bedrivs industriellt getts en status i den samiska kulturen som exkluderar väldigt många människor och man har en hierarki inom den samiska kulturen där renägare anses finare än t ex jakt- och fiskesamer och även har större rättigheter. DET om något tycker jag är mycket märkligt. Detta speglas också i den studie som det skrivs om i den här artikeln:

http://www.nsd.se//NYHETER/ARTIKEL.ASPX?ArticleID=4260332
 
Patric nu är du ute på tunn is. Visst kan det vara så att de skyller på rasism när det inte får som det vill. Händer dagligen här i stockholm tittar man fel på en invandrare riskerar du att bli kallad för rasism. Men det innebär ju inte att de aldrig råkar ut för riktig rasism eller hur. Men jag har själv sätt riktig rasism i sameland. Ett gäng sorsele Svenskar som hetsat varandra till att åka till en by i "närheten" för att så att säga plocka lite samer. Denna gång åkte de fast för att de kommunicerade via radio. Så när pojkarna kom fram var redan polisen där. Men innan det vart gripna han de fråga om jag som svensk ville vara med och plocka några?
Kanske var det bara ett pojkstreck men av någon hade fått iden ifrån och de hade åkt över 20 mil för sitt lilla hyss.

Jag har inget emot dig patric men du har inte en aning om vad för rasism eller främlingsfientlighet de råkar ut för. Håll dig till dina argument om bidrag istället, Jag tycker inte som du men du står för det. Andra här på forumet hakar bara på . Det är en viss skillnad.
Vi kommer inte lösa nåt här men det är lite coolt att höra vad alla tycker och tänker.

Visst har samer utsatts för rasism men bara för att detta sker och har skett så finns det ingen anledning att bygga upp ett starkare hat genom att skapa lagar och regler som baseras på vilken etnisk grupp man tillhör. Jag anser att den svenska fjällvärden tillhör alla i Sverige och samma regler ska gälla för alla och inte att vissa etniska grupper ska ha företräde till området. Jag har bott i Norrland några år och varit där på semester många gånger tidigare och det tog inte lång till innan man hörde en massa skit om lapparna. Mycket av det handlade om att olika regler gällde för "vanliga" svenskar och för samer.

Antagligen känner inte patric till all rasism eller främlingsfientlighet som samerna har utsatt för. Är inte så lätt att följa allt i Norrland om man är från Skåne. Om man ska diskutera förtryck, främlingsfientlighet och rasism mot minoritetsfolk i Sverige så är det inte bara samer som har råkat illa ut... Björken: Har du någon aning om vilket förtryck och främlingsfientlighet som har drabbat skåningarna?

/Stellan
 
Bra inlägg Dave 1.
Det är förmodligen så att det finns ett incitament för de samer som är renägare att förstärka kopplingen mellan renskötsel och kultur. Ditt citat och länken visar att det finns en kultur som lever oavsett om det finns renskötsel eller inte. Jag är glad när jag nångång får lära mig nåt som får det jag tar för givet att ändras lite grann. Renskötseln är förmodligen inte den stora kulturbärare jag tagit för givet. Den här debatten har blivit riktigt bra till slut, tack vare såna nyanserade inlägg som ditt så växer kunskaperna hos oss som läser tråden.
 
Antagligen känner inte patric till all rasism eller främlingsfientlighet som samerna har utsatt för. Är inte så lätt att följa allt i Norrland om man är från Skåne. Om man ska diskutera förtryck, främlingsfientlighet och rasism mot minoritetsfolk i Sverige så är det inte bara samer som har råkat illa ut... Björken: Har du någon aning om vilket förtryck och främlingsfientlighet som har drabbat skåningarna?

Eftersom jag gillar all historia så vet jag rättså mycket om vad som hände i Skåne både när det var danskt och när det var Svenskt. Karl VI lät spika upp de präster som inte vill predika på svenska.
Vet också att skåningarna har varit rättså duktiga på plocka Svenskar genom tiderna. Vi du gå in på detta finns det mycket att skriva.
Men jag vet inte så mycket om skåne hat av idag.

Utan att ta till dåliga berättelser. Säger jag det igen.

Visst finns det renskötare som skriker rasist när de inte får det som de vill...
Men det finns mycket främlingsfientlighet där uppe mot samer. Så att säga att det inte är så är att ljuga. Jag har inte med min mening denna gång kalla någon rasist.(ville väl var lite mer seriös)
Jag skrev att kalla det rasism är väl att ta i med snarare främlingsfientlighet. Problemet att några skriker rasist för ofta finns i hela landet men å andra sidan växer de främlingsfientliga partierna kraftigt. Så problemet finns och så lär det även vara i Skåne.
Så kan vi hoppa över detta med rasism nu, ledsen att ni missuppfattade mig. Kan bero på att jag dåligt och glömmer ett och annat ord ibland. Kan bli rättså bra missförstånd.
Åter till tråden det var Sareksamen som skrev att de ofta råkar ut för vardagsrasism låt ha förklara vad han menar. Och ni som är i mot renskötarna kanske lyssna på vad han skriver om han orkar.

Sen angånde davs inlägg.
Visst är det stora tvister mellan de olika grupperna inom samekulturen. Jag undra vad det beror på att det är så få samer som utövar renskötseln idag. Varför finns det så få samer som livnär sig på jakt och fiske? Kan det vara så att Sverige som stat medvetet försvårat det för samerna att ha renskötseln genom historien. Utan de som Svensken gjort kanske det hade varit mer samer som haft renar idag. Det hade i varje fall sett annorlunda ut idag och resten av sverige hade haft mycket mindre tillgång till fjällvärden än i dag.
Ska vi spika i sista spiken i kistan för samerna och göra det helt omöjligt för dem att ha renen kvar i sin kultur. Ledsen att säga det men det är ju Sverige som stat som driv fram detta.

Jag tror mycket handlar om(som många skrivit) om ren avundsjuka varför ska en folkgrupp ha rätt till alla roliga saker som jaga, fiska, har renar, åka helikopter och cross på fjället.
Fast jag tror att de flesta som flyger helikopter i fjällen är turister i och för sig.

Tycker fortfarande att -patric- argument om bidrag är det ända som håller resten är mest som sagt avundsjuka. Men ett samhälle utan bidrag tror inte jag på.
patric lite tunn is är du på ändå om du säger att det inte finns främlingsfientlighet mot samer, och vad jag inte visste så finns det tydligen det mot skåningar också än i dag. Det är synd.
 
Det kanske är dags att bestämma oss om vi ska ha ett Sverige eller om vi ska dela upp landet. Samerna vill ju ha sin egen fjällvärld, jag är dock lite osäker på hur man ska dra gränserna, är det hela norra sverige som avses, eller just specifikt fjällvärlden? Skåningarna vill tydligen ha md sin Blerkinge, Halland och delar av Småland. Sen har vi jämtarna som brukar vilja vara egna (har sin republik) . Nån mer som vill lämna Sverige?

Vi som blir kvar kanske kan byga ett samhälle som bygger på allas lika rättigheter i vårt land. Inte en direkt ny ide, men uppenbarligen radikal.-
 
Låter som om vi Svear kan börja bråka med öst och väst götar igen. Goda tider.

I ärlighetens namn tycker jag att vi har det bra som vi har det, skulle bli ledsen om några ute från skulle sätta press på oss att ändra massa regler. Idag har vi alla tillgång till hela Sverige.
I värsta fall försvinner allemansrätten för att några inte tycker den passar i det moderna samhället.
Varför ska alla ha rätt till min mark osv.
Idag hindrar ingen oss att vistas i fjällen. Både USA och Australien har lämnat tillbaka mark till urfolksgrupperna. Det är inget som jag vill ska hända och bästa sättet att hindra något sånt är att alla är så nöjda som möjligt.

Jag vill tro att inskränkningar i allemansrätten inte är möjliga i Sverige. Tre alternativ finns.
1 Alla rättigheter försvinner för samerna och alla får det lika. Knappast möjligt att genomföra i dagen Sverige.
2 Samerna får mera tillgång till fjällvärden och mera rättigheter som urfolkbefolkning, Inte helt omöjligt med tanke på hur trenden ser ut i övriga värden.
3 Någon kompromiss där man samlas runt och att friluftlivet i Sverige minst har samma förutsättningar som idag.

Jag är inte för eller emot någon, Jag är realist och mig själv närmast. Nöjd och lycklig som det är nu. Men väl medveten om att det är de små intressegrupperna som låter mycket som lyckas genom föra det stora förändringarna. Gäller jägare, fiskare, bönder, renkötare, samer,(skåningar :) ), miljögrupper m.m.

Så jag är för bidrag, förbud och annat som många tycker är skit om det är bra för den stora helheten(allmänheten).

God fortsättning på det nya året.
 
Senast ändrad:
Jag uppskattar dina inlägg Betula pendula, de är mycket välformulerade och du verkar ha bra värderingar.

Åter till ämnet dock.

Det är inte så att alla samer skriker och vill ha ensamrätt till fjällen och skogarna. Är det någon som påstått det? Rennäringslagen i sin nuvarande form är mycket olyckligt formulerad på många punkter och den segregerar den samiska befolkningen, precis som Håkan Jonsson påpekar. Däremot är det fel av honom att beskylla rennäringen för det. Det är inte rennäringen och de renskötande samernas fel att Svenska Staten stiftar lagar som förtrycker samer (speciellt de utan renar). Det är ju statens fel!

Håkan Jonsson är bitter. Jag förstår varför, men det är fel att ta ut det på rennäringen.

Hursomhelst, angående de olika alternativen som Betula pendula skriver om, ja, det finns lite olika tänkbara scenarior. Själv tycker jag att det är (hyfsat) bra nu. Det vore synd om det blir sämre för någon av parterna (samer eller svenskar). Tendensen är dock tydlig, det blir sakta men säkert sämre och sämre förutsättningar för samerna, och speciellt då de som utövar renskötsel. Det är beklagligt.

Om man ser tillbaka i historien hur Svenska Staten har behandlat samerna så tycker man att dom borde passa sig noga. Och de gör det ju också. Det finns en anledning till varför staten har vägrat att ratificiera FN's deklaration om urfolks rättigheter i NITTON ÅR. Om de skulle ratificiera den så skulle de vara i deep shit pga alla oförrätter som skett i det förgågna och som fortfarande sker.

Iallafall, en ratificiering är inte trolig inom överskådlig framtid. Så, varför inte ha det som det är nu tillsvidare då, och under tiden försöka få alla parter hyfsat nöjda?

En aningens mindre och stabil rovdjursstam i Sverige.
En ekonomiskt försvarbar och lönsam renskötsel.
Minskade rovdjursförluster.
Minskade statliga ersättningar till rennäringen.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg