fyfan, jag säger samma sak här, lägg ner skiten om den inte bär sig.. jag håller med Lars Hultkrantz i artikeln när han hoppas att olönsamheten ska driva fram reformer i en riktigt ful bransch..

Det riktigt sjuka är att de stora investeringarna de gjort i båtar brukar förs fram som argument mot att fiska mer än havet tål. Förutom den uppnebara "tough luck"-lösningen finns ju alltid alternativet för staten att lösa in båtarna så kan fiskarna sen byta yrke. (en sådan inlösen måste ju då regleras så att de inte köper nya båtar för pengarna)

Christian
 
Då ska vi se, din länk pekar på 31,5 miljarder. Det blir ca 4000 kronor per svensk. Ok om rennäringen klarar sig med 4000 kr per renskötande same så ska jag bli tyst sen,.

Resten du tar upp är en del riktade stöd och en del temporära. Renskötselstlödet är minst av allt temporärt.

Sen vad gäller infrastruktur så kan man nopg lugnt säga att 5 mil motorväg i södra sverige är billigare per trafikant än 5 mil motorväg utefter norrlandskusten (eller att hålla vägen till kvikkjokk öppen (men just i det fallet spekulerar jag, bevisa gärna att jag har fel))

Det är där skon klämmer!
Nord -syd konflikt.
 
Det är där skon klämmer!
Nord -syd konflikt.

Nej egentligen inte, snarare att du kommer med illa underbyggda påståenden och svepande generaliseringar utan grund,.

Om du tycker att samerna ska ha en massa bidrag så säg det, men kom inte och påstå att alla andra också får det för det visar bara att din verklighetsförankring är ganska dålig.

Och som Patric skrev, fiskeribranchen är lika rutten, och den finns mig veterligt utefter alla våra kuster.
 
Nej egentligen inte, snarare att du kommer med illa underbyggda påståenden och svepande generaliseringar utan grund,.
Om du tycker att samerna ska ha en massa bidrag så säg det, men kom inte och påstå att alla andra också får det för det visar bara att din verklighetsförankring är ganska dålig.

Du räknade ju själv ut att varje svensk betalar 4000 kr i bidrag till näringslivet. Hur många företag har vi i landet, knappast 9 miljoner va? Det blev nog ett litet tankefel där.

Det var aldrig min avsikt att jämföra hur mycket varje same får i bidrag kontra hur mycket varje svensk får i bidrag. Men det var väl det enda argument som fanns kvar för att rättfärdiga din naiva verklighetsuppfattning som jag definitivt inte vill bli förankrad i.

Du har inte presenterat en enda hänvisning till något verifierbart institut som kan presentera fakta som stödjer dina argument så det är svårt att ta ditt påstående om "illa underbyggda svepande generaliseringar" på allvar. Du kastar bara ur dig förutfattade diskriminerande åsikter, dom har du rätt att ha, men kom inte och påstå att de är underbyggda av mer fakta än några andra åsikter i den här tråden. Det är bara svammel. Du är inte mer expert här än någon annan.

Att du försöker framstå som någon auktoritet i ämnet är bara löjligt.
 
Du räknade ju själv ut att varje svensk betalar 4000 kr i bidrag till näringslivet. Hur många företag har vi i landet, knappast 9 miljoner va? Det blev nog ett litet tankefel där.
Nej vi har inte 9 miljoner företag, har aldrig påstått det. Vari ligger tankefelet?

Det var aldrig min avsikt att jämföra hur mycket varje same får i bidrag kontra hur mycket varje svensk får i bidrag. Men det var väl det enda argument som fanns kvar för att rättfärdiga din naiva verklighetsuppfattning som jag definitivt inte vill bli förankrad i.

Det är ju du som försvarar bidragen, inte jag. Jag bara tog de siffror du hänvisade till.

Du har inte presenterat en enda hänvisning till något verifierbart institut som kan presentera fakta som stödjer dina argument så det är svårt att ta ditt påstående om "illa underbyggda svepande generaliseringar" på allvar. Du kastar bara ur dig förutfattade diskriminerande åsikter, dom har du rätt att ha, men kom inte och påstå att de är underbyggda av mer fakta än några andra åsikter i den här tråden. Det är bara svammel. Du är inte mer expert här än någon annan.

Men herregud. vem tror du forskar i dina inlägg? Du kommer med påståenden, och i den mån du underbygger dem så kan man ta dessa och vända på ganska enkelt. Vad har jag påstått som du vill ha en källa till? (mina 4000 kr/svensk tror jag till och med du vet hur jag fick fram, men jag kan förklara det om du vill. Tog 31 miljoner ur din källa och delade denna med 9 miljoner, då får man (om man räknar med en värdesiffra) 4000 kr)

Att du försöker framstå som någon auktoritet i ämnet är bara löjligt.

Nope, det är du som tycks tro att jag vil vara en auktoritet. Jag har aldrig påstått det. Så det är nog du som är löjlig i det fallet.
 
consono
För bara någon dag sen hakade du på dave och kritiserade mig hur bitter jag är och hur negativt jag formulerar mig angående andras inlägg. Det gav en vis krydda åt den här tråden. Men jag tröttnade på ditt trams och bad dig sluta och likaså skulle jag göra.
Nu är du igång igen fast mot almgren:
Men det var väl det enda argument som fanns kvar för att rättfärdiga din naiva verklighetsuppfattning som jag definitivt inte vill bli förankrad i.
Sådana här formuleringar var ju det du anklagade mig för att skriva. Jag håller med almgren, du svamlar en massa slänger siffror hit och dit. Som jag ser det är det ingen här som anser att de sitter inne med sanningen. Där emot ser jag många som svarar på dina fakta på ditt eget sätt.
De driver med dig för att du inte har någon självkritik.
Ge dig ...ta en paus samla dina krafter och hitta nåt att stödja dina argument med.

Eller berätta vad du står, säg gärna att alla andra har fel. Men ska du ändra på deras sätt och tänka måste du ha mer med dig för att lyckas... Jag tror ju inte att det kommer att gå..

Men din tråd handlade väl om renskötsel och rovdjur????
 
en liten fråga: det är omöjligt för någon annan än en ur den etniska minoriteten samer att idka rennäring på samma sätt som dom, kan kvinnliga samer bli renägare?
 
consono
Jag håller med almgren, du svamlar en massa slänger siffror hit och dit. Som jag ser det är det ingen här som anser att de sitter inne med sanningen. Där emot ser jag många som svarar på dina fakta på ditt eget sätt.
Ge dig ...ta en paus samla dina krafter och hitta nåt att stödja dina argument med.
Vilka siffror?
Jag har länkat till:
-Sveriges Lantbruksuniversitet
-Nutek
-Institutet för tillväxtpolitiska studier
I dessa länkar finns visserligen en hel del siffror men de är knappast utslängda av mig. Det kan vara svårt att ta till sig så mycket fakta på en gång, det kanske är då man låter känslorna styra och går till angrepp. Sen är cirkusen igång.
Oavsett var vi står i ursprungsfrågan så verkar det vara fler som ser problemet:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=868061
(I debattartikeln nämns lite siffror så jag vill helst inte att du läser den Betula, så slipper jag stå till svars för dem senare. )

Oavsett var man står i debatten mellan renskötsel och rovdjur så måste man våga lyfta upp problemet för att kunna lösa det.
 
Vilka siffror?
Jag har länkat till:
-Sveriges Lantbruksuniversitet
-Nutek
-Institutet för tillväxtpolitiska studier

Om man länkar till något brukar det vara för att man håller med eller inte, och man anger vanligen vilket. Du tar til en del länkar som du anser ska tillföra argument för din sida, är det då så udda att vi läser dem?

Fortfarande inget svar om vilka fakta jag ska underbygga med länkar.

Christian
 
Du har inte presenterat en enda hänvisning till något verifierbart institut som kan presentera fakta som stödjer dina argument så det är svårt att ta ditt påstående om "illa underbyggda svepande generaliseringar" på allvar.

Det blir konstig debatt när man måste citera sig själv. Men okej, eftersom du påstår att kommer med "illa underbyggda svepande generaliseringar", så vore det klädsamt om man kunde framställa fakta som på nåt sätt stödjer dina åsikter i stället.

Tankefelet som jag hävdar att du har lyckats med är när du dividerar kosnaden för stöd till näringslivet med antalet invånare i Sverige och ställer i motsats till vad samerna får i bidrag per person. Det blir en underlig logik speciellt som bakgrunden var att du påstod att jag drömt när jag påstår att en stor del av näringslivet får bidrag. Då börjar du istället räkna ut vad varje invånare får i bidrag. Varje svensk är inte ett företag och får därmed inte heller företagsstöd. Detta får bara företag.
Förresten stod det inte 31 miljoner utan 31 miljarder. Det blir några kronor per företag det. Det är intressant om man vill diskutera hur mycket ett renskötselbolag får i motsats till något annat bolag. Den jämförelsen är mer relevant med tanke på vad vi faktiskt diskuterade.
 
OK, det stod miljarder, därav de tre nollorna efter fyran (4000). Eftersom jag inte har siffror på hur många bolag som får bidrag i sverige får man approximera, därav tankexperimentet med bidrag per invånare. Om du tar antalet renskötande samer, och räknar samman bidraget de får så lär det bli större än 4000 kr/person, alltså måste någon annan få mindre (kolla ekonomilänken som Patric gett förut). Det bolag jag jobbar i nu har precis sagt upp 10% av arbetsstyrkan, och inga bidrag fick vi (har heller inte begärt det).

I slutet av 2007 fanns det 708 000 företag i sverige (http://www.nutek.se/sb/d/210/a/601). Om du tar de 31 miljarderna och delar ut på dem får du 40 tkr per företag (fortfaranmde en värdesiffra).

Det finns 950 rennäringsföretag (http://www.fjallen.nu/sapmi/ren_naring.htm) och staten pyntar in 200 miljoner ( http://www.regeringen.se/sb/d/4992/a/36228 ). det blir 200 tkr per rennäringsföretag (fortfarande en värdesiffra),.

Ooops, 5 gånger mer än rikssnittet tydligen:cool:
 
Det finns 950 rennäringsföretag (http://www.fjallen.nu/sapmi/ren_naring.htm) och staten pyntar in 200 miljoner ( http://www.regeringen.se/sb/d/4992/a/36228 ). det blir 200 tkr per rennäringsföretag (fortfarande en värdesiffra),.
Ooops, 5 gånger mer än rikssnittet tydligen:cool:
Nu snackar vi fakta, bra!
Snittet är som du säger men om vi antar att inte precis alla företag får bidrag, utan kanske en av fyra?
I vilket fall som helst så tror jag att vi snart kan enas om att det är fler än rennäringsföretagen som får bidrag.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg