Nu snackar vi fakta, bra!
Snittet är som du säger men om vi antar att inte precis alla företag får bidrag, utan kanske en av fyra?
I vilket fall som helst så tror jag att vi snart kan enas om att det är fler än rennäringsföretagen som får bidrag.

Men det var du som kom med påståenden om det utbredda bidragen, inte jag. Jag har aldrig sagt att alla företag får bidrag, inte ens i närheten. Men jag påstår att rennäringen som näring är klart bidragsberoende. IT-branchen (för att ta ett exempel som inet får bidrag och som alla tittade skadfeglatt på under krisen 2000-01) får inga bidrag (som branch, enskilda företag kan få det men då som utvecklingspengar, från tex nutek)

Så vi är inte överens, hur gärna du än vill dölja det. En del näringar (bland asnnat fiske och rennäring) får en jävla massa bidrag och borde inte ha det. (och btw döp om jordbruksstödet till "hålla landskapet öppet"-stöd, vore ärligare)

Christian

PS, du har fortfarande inte kommit med fakta om var du saknar fakta i mina inlägg. Du har bara beskyllt mig inte exemplifierat. (och din missuppfattning av företagsstöden räknas inte som exempel då det var du som inte ville förstå)
 
Almgren att du ens orkar....


consono
Länken med björnforkningen i sarek som du slängde dit var ju med tidigare.
Jag undra vems ärende du går, Så här ser jag det Samerna får bidrag, helt ok för mig. Dels för det historiska med kulturen osv. Sen så finns det rovdjur och så. Men den sista länken så vill de ha mer. De vill minska rovdjur stammen också... eller minska insynen...Samerna i den här artikeln biter sig själva i röven.
Stödet från utomstående minskar drastiskt efter sådana idiot artiklar.
Låt vargen, lo och björnen äta sig mätta Svenska folket står ju ändå för notan. Gnället från vildmarken börjar bli tröttsamt och du consono drar alla dina vänner ner i djupet med din monolog.
 
ska jag vara ärlig så tycker jag att renägarna borde ha någon form av pressansvarig som gör uttalanden och intervjuer. det är inte sexigt att gnälla när man bedriver djurskötsel på annans mark med helikopter köpt för bidragspengar, det sticker i ögonen och folk lackar ur.. men tyvärr så är det ett enda långt jävla gnällande..

citat av okänd kapten på I22: kommer man att smälla en ren så försök att dra handbromsen för att ta renen med backvagnen så man inte pajjar extraljusena, skär sedan av öronen på renen så att inte ****jävlarna får pengar av staten..
 
Almgren Jag har aldrig sagt att alla företag får bidrag, inte ens i närheten. Men jag påstår att rennäringen som näring är klart bidragsberoende.
Så vi är inte överens, hur gärna du än vill dölja det. En del näringar (bland asnnat fiske och rennäring) får en jävla massa bidrag och borde inte ha det.
PS, du har fortfarande inte kommit med fakta om var du saknar fakta i mina inlägg.

Jag har inte heller påstått att alla företag får stöd så där är vi överens. Jag har inte heller påstått att rennäringen inte får det, där är vi överens. Jag har påstått att rennäringen i likhet med en stor del av näringslivet får bidrag. Där finns utrymme för tolkning av vad en stor del betyder, du har dock varit vänlig att räkna ut att om alla företag fick en lika stor del av den totala bidragssumman så skulle varje företag i Sverige få 40 000 kronor. Om då bara var femte företag får bidrag, jag tycker att det fortfarande är en stor del, så skulle summan bli jämförbar med vad rennäringsföretagen får i snitt. Så där borde vi vara överens.
Det vi inte är överens om i så fall är att du tycker att fiske och rennäring inte ska ha några bidrag. Då borde man kanske vara konsekvent och helt slopa de 31miljarder som nu ges i stöd. Jag tror dock att konsekvenserna av detta vore oerhört dramatiska.

Jag saknade fakta som på nåt sätt stödjer ditt påstående att jag är i sömn eller slänger ur mig illa underbyggda svepande generaliseringar. De fakta som du nu presenterar stärker faktiskt mina "svepande generaliseringar".

Jag har aldrig i ett enda inlägg påstått att samerna inte får bidrag, inte heller att de borde få mer. Jag har inte heller hävdat att vi inte ska ha rovdjur i landet. Jag ville höra vad andra ser för lösning till problemet med rennäringens överlevnad. Den är uppenbarligen hotad.

Jag går mina egna ärenden björken, och ibland så ställer jag frågor som jag inte vet svaret på. Då vill jag gärna veta vad andra tycker i sakfrågan. Det är tydligen mer intressant och roligt att ifrågasätta den som frågar i stället för att debattera ämnet. Det blir bara naivt och leder inte till något konstruktivt. Därför lägger jag härmed den här tråden i träda. Den har spårat ur i rena påhopp på rennäringen, i detta vill jag inte vara delaktig.
 
Hur det än ligger till så kan vi konstatera att "rennäringen" är hotad av rovdjur.
Alltså finns det ekonomiska skäl att hålla rovdjur borta från renarna, man kan då dra slutsatsen att
renägare arbetar för att rovdjuren inte ska åsamka dem ekonomiska förluster.
Att "äga" djur som befinner sig lösa i vildmarken innebär risker.
Det är befängt att sätta ut "läckerbitar" som får, lösa i en skog, som hyser rovdjur, och sen när man ser att det inte funkar kräva ersättning för att sitt renföretag ska överleva.
Med renarna som inte ständigt är inhägnade som tamdjur är, får man finna sig i att det finns ett svinn givetvis.
Om det är så att rennäringen funnits i så många år som påstås, så undrar jag vilka förutsättningar
som renägarna kräver nuförtiden för att deras företag ska gå ihop sig ?
Helikoptrar, snöskotrar, komradio, GPS, etc det är så den moderna renskötseln funkar som ger vinst, vad har det med tusenåriga vanor att göra ???
Det finns många som har ett kliande skjutfinger i den här debatten, de kan ge sig på mördarsniglarna, fästingarna, så gör de någon nytta, men det är väl inte lika häftigt att skryta om skjutna sniglar...(overkill ?)
Renägarna vill ha ett gynnsamt affärsklimat, de skiter fullständigt i vår fauna, annars skulle det förekomma renägare som vill att vargen förekommer som vargälskarna förespråkar,
men det gör de inte.
Anledning att decimera vargen pga, människor som skadats kommenterar jag inte.
Det är som religiösa ledare som aldrg kan erkänna att deras egna gör fel, och fördöma det offentligt !
Jag började inlägget med : hur som helst.
Fortsätter, det är bara förbannad ekonomi som ligger bakom vargavskjutningen, "vissa" jägare hänger på och drar "rödluvan" för släkten, och blir hjältar i deras ögon,,, patetiskt, skaffa er ett liv !
Att ha en "näring" som bygger på landets innevånares samtycke, känns skumt, minst sagt....
Mmmm, kom på de där med kråkutrotningen, va fanken va motivet då ???
 
Senast ändrad:
Därför lägger jag härmed den här tråden i träda. Den har spårat ur i rena påhopp på rennäringen, i detta vill jag inte vara delaktig.

det beror på att rennäringen är rutten, vad förväntar du dig för reaktioner..

(konstigt att ingen blev upprörd när hela fårnäringen i australien blev granskad och det var internationella bojkotter)
 
v a faan, det vete faan patrik, vete faan putte, vete faan patrrikke, vete faan pat, vete faan palle kanin,
ärligt talat, det vete faan....
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg