Tack för feedbacken dave.

Ibland är det som sagt svårt att se vad som vad avsikten med en text man läser.
Så här i efterhand kan jag läsa din text som en information och inget annat. Men jag läste den som du sa som ett motargument. Och kanske är du inte så klar i din text som du tycks tro eller så ligger felet hos mig.
Att du sen använder dig av consonos för att visa att jag eventuellt skulle vara ett troll är ju komiskt.
Han ifråga satte till och med min triviala berättelse om en kompis som roade sig med att ring till myndigheter för att löjla sig. Och allt detta med religion är ju ändå en OT.


Men om du skulle se mig som ett troll så kommer inte min värld rasa. Det nog de som tycker att jag provocerar och jag tycker att andras text ibland provocerar mig. Men för mig gör det inget skulle var rätt lojt om alla var överens.

Hur som helst ändra er aldrig...
 
Vem avgör vad som är OT?
Det tråkiga med inlägg som bara är till för att provocera är att de oftast leder till att det blir en tråkig ton på forumet. Speciellt om den som står för provocerandet konsekvent hemfaller åt argument som:
Du är dåligt påläst..........
Du förstår inte...........
Du har dålig koll..............
Du har fel.................
Det måste bero på att .................
osv osv........................
Betula, det var DU som skrev ett inlägg om din kompis "som roade sig med att ring till myndigheter för att löjla sig".
På vilket sätt ifrågasatte jag detta?
Genom att be om mer fakta.
Du sprider en tråkig atmosfär.
 
Det här var lite intressant, berätta var och vilka bidrag din polare sökte. Var söker man tillstånd för att få tro, det tror jag att jag har missat att göra?
Jag ser fram emot att få veta vem som inte tog din polare på allvar.
Det finns häxor, cargo-kulter och somliga tror att Tom Cruise är Operating Thetan 7, jag har svårt att tro att någon som till och med kan bli medlem i Sveriges Asatrosamfund inte ska få tro på vad han vill. Särskilt som vi har religionsfrihet inskrivet i grundlagen.
Samerna som försökte behålla sin tro blev dock ibland dömda till dödsstraff. Seriöst.

Jag kan nog ge en del dåliga vibbar, oftast är de adresserade med en glimt. Kanske för många gånger har fler än jag tagit åt sig. Men jag kan inte hålla med vissa av er och vissa kan jag inte ens ta på allvar. Andra håller jag inte med ett dugg men respekterar. Och som jag skrev nyss så är det svårt (för alla) att läsa exakt rätt som avsändaren avsåg.
Så då till din kritik.
Det du skriver är ju inget annat än en provdosering, liknade de som du brukar ge i dina "skjut mera varg trådar".
Och det kan ju vara orsaken till att just du och jag inte drar jämt. Om man ger får man vara beredd på att ta emot.
Måste säga att daves kritik tog jag på mer allvar.
 
........... dina "skjut mera varg trådar".
Och det kan ju vara orsaken till att just du och jag inte drar jämt. Om man ger får man vara beredd på att ta emot.
Måste säga att daves kritik tog jag på mer allvar.

Det är precis vad jag menar, du vänder trådar till personangrepp. Det finns inga trådar där jag vill "skjuta mera varg". Jag har varken tänkt så eller skrivit så i något sammanhang. Du läser och ser det du vill se, vare sig det finns där eller inte, bara för att kunna provocera och kritisera.

Du skriver en helt ovidkommande kommentar, som du sen till och med själv avfärdar som en trivial berättelse "om din kompis som löjlade sig". Sen anklagar du mig för att provocera när jag ifrågasätter innehållet.

Jag startade den här tråden för att föra en seriös debatt om hur jag tycker att den samiska kulturen hotas pga olika faktorer. En är att man precis som i andra länder faktiskt har genomfört en systematisk förföljelse av den samiska tron och metodiskt utplånat allt som varit av betydelse i utövandet. Man har med hot och våld sett till så samerna inte har kunnat fortsätta med sin religion. Om du tycker att det är en "trivial" fråga så kan du väl bara läsa andra viktigare trådar i stället för att trolla här och skriva strunt om din kompis som inte fick utöva "asatro".

Vad beträffar frågan i vilken grad du tar min kritik på allvar, så borde det vid det här laget framgå med all önskvärd tydlighet att det är ömsesidigt. Jag är övertygad om att det kommer att så förbli.
 
Då tycker jag att vi skiter i allt skit snack och gå tillbaks till ämnet.

Först så vill jag påpeka att som jag alltid gjort att jag hävdar att vi (Sverige) har en skuld till samerna.
Jag tog i för mycket förmycket förra gången, hittade inte källorna att hänvisa till.
Du tar också i för mycket, Jag hittar inget om att den kristna kyrakan skulle dödat samer som inte lät sig omvändas till kristen tro. Det som har hänt är att vi gjort allt för att samerna ska minska sitt inflyttande i norr. Främst genom att flytta samerna med tvång. Nord samer ner till syd och tvärt om. från fjäll till kust. Man har gett sörläningar mark och förmåner i norr. Man ansåg att att samerna var kortskallar en lägre stående ras osv.
Så jag tycker vi har en skuld till dem men det är viktigt med fakta angående stabilisering som många kör som argument kan jag endast hitta att en same råkat ut för.
Men kristna kungar lät döda asatroende i norge , kanske även samer, för tusen år sen...
Men samer förbjöds att använda sin tro och kultur därför finns det väldigt få trolltrummor kvar.
Men fakta är rätt så viktigt här, och rätt fakta. Därför fick jag ge mig förra gången även om jag fortfarande tror att jag har rätt.

Din tråd den här gången handlar mest om rovdjur och möjligheten att driva reskötsel.
Om den samiska kulturen skulle leva kvar utan renskötseln. Osv.
Med de bidragen som de har (obs jag är inte emot dem) tycker jag att rovdjuren ska rätt att existera i deras område(jag skulle gärna ha dem runt knuten oxå). Samerna har regler för skyddsjakt m.m.
Men jag i frågasatte dina uppgifter i länken på att 45 000 djur som dödades av rovdjur .
Sen att renskötande samer är endast en liten del av samekulturen nämner du inget om.
Säg att det inte gick att driva rensskötarbolag längre tror jag inte att samerna skulle sluta med renar.

Så jag är ledsen att jag tycker att denna tråd inte är något annat en antirovdjur kampanj från din sida.

Och angående min triviala berättelse. Så var det endast ett roligt sidospår från min sida. som också uppskattades av några. Sen har jag bara fruktansvärt svårt att förstå ditt påhopp om att jag skulle redovisa var han ringde osv. helt oviktigt.

Och eftersom du inte tar mig på allvar eller min kritik så tycker jag att du ger dig nu. Så ska jag göra det samma.
Låt dave och mellpat som faktiskt har anledning att kritisera mig göra det, för då blir det lättare att ta det till mig. (Jag har läst hela tråden rakt igenom)
 
Jag som inte har en susning om "rennäring", i vilka fler länder sysslas det med sånt som liknar
vårat sätt att hålla ren ?
Och var har den "kollapsat", om man använder trådstartarens benämning ?
Tacksam för svar från er kunniga, jag har följt tråden, då o då, förlåt om jag inte läst ordentligt, och missat informationen jag söker.
peter1959
 
Jag som inte har en susning om "rennäring", i vilka fler länder sysslas det med sånt som liknar
vårat sätt att hålla ren ?
Och var har den "kollapsat", om man använder trådstartarens benämning ?
Tacksam för svar från er kunniga, jag har följt tråden, då o då, förlåt om jag inte läst ordentligt, och missat informationen jag söker.
peter1959

Det är inte min benämning, utan ett citat från tidningsartikeln som jag länkar till i inlägg 1.

Det är nog fler än jag som hävdar att renskötseln är en bärande del av samernas kultur, framför allt samerna själva. För den som är intresserad av hur det gick till när samerna blev kristna så finns lite att läsa här:
http://www.fjallen.nu/sapmi/religion.htm

Att 45 000 renar dödas av rovdjur är inte uppgifter från mig utan forskare från SLU.
Jag är ingen professor men jag vet att det är författarna till forskningsrapporter som måste svara på opponenternas invändningar, inte den som länkar till referat. Det är inte jag som har skrivit vare sig rapporten eller tidningsartikeln så jag kan inte stå för sanningshalten i någondera. Däremot så tyckte jag att den var värd en debatt på utsidan eftersom många som läser och skriver här har ett stort intresse av vad som sker i fjällvärlden.

Att någon drar förhastade slutsatser angående mina motiv får man tydligen räkna med på ett forum där vissa förenklar verkligheten till att vara svart eller vit. Man är antingen vän eller fiende. Man har antingen rätt eller fel. Man antingen älskar vargar eller hatar. Så enkelt är det tyvärr inte IRL. Jag har med tiden upptäckt att det är ytterst få frågor som har enkla svar. Det handlar bara om hur villig man är att sätta sig in i andras bevekelsegrunder och motiv. Gå några mil i den andras skor som ordspråket säger. Ibland måste man även rannsaka sina egna motiv vilket inte är det lättaste, det kräver en särskild sorts mod.
 
Det är inte min benämning, utan ett citat från tidningsartikeln som jag länkar till i inlägg 1.

Det är nog fler än jag som hävdar att renskötseln är en bärande del av samernas kultur, framför allt samerna själva. För den som är intresserad av hur det gick till när samerna blev kristna så finns lite att läsa här:
http://www.fjallen.nu/sapmi/religion.htm

Att 45 000 renar dödas av rovdjur är inte uppgifter från mig utan forskare från SLU.
Jag är ingen professor men jag vet att det är författarna till forskningsrapporter som måste svara på opponenternas invändningar, inte den som länkar till referat. Det är inte jag som har skrivit vare sig rapporten eller tidningsartikeln så jag kan inte stå för sanningshalten i någondera. Däremot så tyckte jag att den var värd en debatt på utsidan eftersom många som läser och skriver här har ett stort intresse av vad som sker i fjällvärlden.

Att någon drar förhastade slutsatser angående mina motiv får man tydligen räkna med på ett forum där vissa förenklar verkligheten till att vara svart eller vit. Man är antingen vän eller fiende. Man har antingen rätt eller fel. Man antingen älskar vargar eller hatar. Så enkelt är det tyvärr inte IRL. Jag har med tiden upptäckt att det är ytterst få frågor som har enkla svar. Det handlar bara om hur villig man är att sätta sig in i andras bevekelsegrunder och motiv. Gå några mil i den andras skor som ordspråket säger. Ibland måste man även rannsaka sina egna motiv vilket inte är det lättaste, det kräver en särskild sorts mod.

Jag har försökt hitta någon vetenskaplig artikel eller någon trovärdig statiskt sida som visar att det verkligen är 45 000 renar som dödas alternativt rivs av vargen varje år men hittar inget. Är det någon som vet var man ska leta? Har kollat på SLU hemsida men hittar ingen länk där. Om siffrorna verkligen stämmer får väl renskötarna göra som alla andra boskapsskötare som har varg eller en trafikera väg i närheten av boskapen. Sätt upp ett stängsel som skyddar djuren. I södra Sverige var det en tradition att ha boskapen på fritt bete där man inhägnade trädgårdar och odlingsmark men det fick ändras när trafiken ökade. Även med en sådan ändring av djurskötseln överlevde kulturen...


Ska jag känna mig diskriminerad bara för att det inte går att ha lösa grisar i bokskogarna i Skåne på samma sätt som min farfar hade? Min släkt på pappas sida fick en stor del av sin inkomst från bär som plockades från skogarna runt hemmet. Med klimat och miljöförändringarna så har andelen blåbär och lingon minskat ordentligt och det går inte längre att leva på bären som plockas i närheten. Är det oxå diskriminering?

/Stellan
 
Senast ändrad:
Jag tar en stor risk här med att uttala sig, men va fanken man lever bara en gång...
"professorn" i artikeln far med osanning, han jämför tex, får som har en viss procents bortfall pga rovdjur, med ren som inte hålls på samma sätt. det är som att jämföra älg med kor.
Den enda "lösning" på problemet är ökad avskjutning av rovdjur.
Man kan ochså fråga sig varför vissa näringar ska hållas levande till vilket pris som helst ?

Det finns nog många näringar som fått stryka på foten, och försvunnit för alltid, tex fisket,bäverjakten,minkuppfödning,etc.
Tiderna förändras och vi kan väl inte ha statsfinansierade levande "museer" i landet ?, de får nog förpassas till arkiven där skolbarn kan lära sig hur det var förr.

Nu tycker de flesta att alla (helst), rovdjuren skall finnas ordentligt presenterade i våra marker, och då är det väl i en demokrati att följa den viljan.
Även om det går åt pipan för många.

Att rennäringen har ständiga rättsprocesser tyder på att de sysslar med något kontroversiellt, som pga rättskostnaderna för skattebetalarna borde nog ses över om rennäringen ska finnas kvar på det sätt som nu.

Jag ogillar starkt siffror/statistik för det manipuleras så mycket med dem av olika anledningar som alla känner till, man kan inte lita på någon källa i sådana här fall, då starka ekonomiska/politiska skäl har intressen.
 
Ja siffror och statistik är ett gissel. Ingen vet vem som har rätt. Alla letar fakta som talar för sin sak.
Varför jag inte gillar denna tråd är för den inte tillför nåt gott, varken för samerna eller rovdjuren.
Om Siffrorna i länken från trådstartaren inte stämmer, så diskuterar vi rovdjuren och samernas vara eller icke vara helt i onödan. Och vad för gott kan det komma av det.

Samerna har bidrag för sin verksamhet och om inte rovdjuren får plats i fjällen enligt samerna, då gör de själva en otjänst. Jag tror inte att samernas kultur ligger i riskzonen den är nog mer rotad än så. Om någon som är renägare och drabbad kunde skriva här och berätta hur verkligheten såg ut och lite historia. Eller en same utan renar som kunde berätta sin syn på same kulturen.
Det vare mer äkta en att några dryga stockholmare och andra nybyggare(svenskar från landets alla hörn) slänger käft...(fast vi har nog roat en och annan)

Kommer ni ihåg sagan om Pelle och vargen....
 
Ja siffror och statistik är ett gissel. Ingen vet vem som har rätt. Alla letar fakta som talar för sin sak.

Nä. Siffror och statistik är välsignelser. Folk som slarvar med dem eller medvetet far med osanning är ett gissel.

Det är lätt att avfärda statistik eftersom den missbrukas av många, ofta är svår att förstå och allt som oftast motsäger det vi tror oss veta, våra personlig villfarelser. Men det sistnämda är förstås anledningen till att statistik är så bra. Den visar på samband som annars är omöjliga att se.

Men självklart måste man begära att få se hur statistiken har tagits fram. Och vem som har tagit fram den. Och i vilket syfte.

Sedan ska man inte glömma att det bedrivs väldigt mycket undermålig forskning i den akademiska världen. Jag tror, men vet inte, att den blir sämre ju längre från ren naturvetenskaplig grundforskning man kommer. Generellt, kanske skall tilläggas. Det finn säkerligen nogranna och begåvade forskare inom alla områden, liksom idioter.
 
Vet någon varför samerna vill avbryta forskningen i Sarek? Förutom att de anser att den tydligen inte leder nånstans.

I Sarek har det gått så långt att åtta samebyar med över 300 renskötselföretag och omkring 65 000 renar kräver att det skandinaviska björnprojektets vetenskapliga undersökningar ska stoppas. Samebyarnas inställning är att den forskning som bedrivs i världsarvet Laponia ska gå i linje med brukarnas villkor och på ett sätt som stämmer med världsarvets värden och att björnforskningen har spelat ut sin roll efter mer än 20 års verksamhet.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=868061
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg