Du har inte bemödat dig att läsa det "förarbete" du postade som "stöd" för din ståndpunkt ens efter att vi påtalat att det alls inte ger stöd för din ståndpunkt? Eller är det läsförståelsen som spelar dig ett spratt igen? Det är INTE antalet nätter som sätter gräns för vad du får göra.
Dessutom så verkar det på dig som att man skall ha markägarens tillstånd för att ens beträda marken och då blir det ju lite inskränkt friluftsliv att tala om.
Tänk efter lite själv (och läs vad som är skrivet - isht i det du framför som "stöd" för din tes).
Hur var det nu med läsförståelsen. Jag har inte skrivit något om att man idag måste ha markägarens tillstånd för att beträda markägarens allemansrättsligt tillgängliga mark. Däremot kräver markägarens övriga mark givetvis markägarens uttryckliga tillstånd.
En natt utan tillstånd är rätt rimligt - så länge du inte stör eller förstör för markägaren! Två eller flera nätter på samma plats ska ju kräva markägarens tillstånd. Inget orimligt i det.
Jag tror inte det - det skulle betyda ett betydande paradigmskifte i svensk juridik. Det skulle antingen innebära att man kraftigt sänker ribban för vad som är straffbart (vilket inte låter speciellt rimligt med tanke på de låga straffen man har på det som faktiskt är straffbart) eller att man börjar bevilja skadestånd utan att någon signifikant skada har lidits.
Det lär nog dessvärre bli nödvändigt i takt med att allt fler missbrukar allemansrätten. Låt oss kalla det en EU-anpassning
Men det har ju visat sig finnas gott om lättkränkta personer i landet. Det går inte att rätta sig efter att folk kan känna sig kränkta för en det ena och en det andra.
Jodå, tänk bara på N-ordet t.ex. http://www.expressen.se/gt/s-politiker-negerboll-inget-krankande-ord/ Så vi får hela tiden anpassa oss till de kränkta.
Å tänk bara hur många här på Utsidan som känner sig kränkta över att jag skriver om markägares rättigheter och friluftsfolkets skyldigheter...
Det vi diskuterade här är vad man får göra och inte får göra i naturen (speciellt då tälta i skog). Det blir en fråga som domstol avgör, eller som du utrrycker det ifall markägaren får tåla eventuell kränkning han upplever. Så jo det är precis det vi diskuterade här (spelar läsförståelsen dig spratt igen?).
Nej, det kan aldrig bli ett prejudicerande fall, efter som ett friluftssvins beteende inte faller under allmänt åtal. Dessutom är det ju i praktiken omöjligt att få tag på den eller de skyldiga, så vida man inte har turen att kunna ta dem på bar gärning. https://www.youtube.com/watch?v=XnBr5yKDQHs
Nej du har nog inte ditt på det torra - det verkar återigen som att din läsförståelse spelar dig ett spratt.
Inte min läsförståelse som felar här. Snarare din oförmåga till förståelse.
För att sammanfatta trådarna så handlar den första om att göra upp eld och svaret verkar enhälligt att man inte gör upp eld när det råder eldningsförbud eller öht elda på ett sätt som riskerar att sprida sig. Hur kan man få det till att det är i strid med allemansrätten.
Den andra tråden verkar vara fråga om en newbie som fått för sig att han skall testa leva i naturen som jägare och samlare. Responsen verkar där vara många som avfärdar iden för att man behöver markägarens (i vissa fall möjligen samebyns) tillstånd för det. Andra avfärdar den som orealistisk ändå. Vissa avfärdar den dessutom av bägge anledningar. Jag har inte läst igenom HELA tråden - kanske finns det någon som hejar på iden, men på det stora hela visas rätt stor skepsis till iden (kanske finns det något cherrypickat inlägg du hänger upp dig på, men då borde du peka på just det inlägget).
Att det dyker upp en newbie från ingenstans med en galen ide är knappast representativt för utsidans medlemmar. Det går inte att hindra att här dyker upp goofballs som inte har i naturen att göra (än iaf - kanske när man blivit uppläxad av övriga medlemmar om hur man beter sig).
Det märkliga är att du tycker dig vara nödgad att leta i andra trådar för att ge stöd för din ståndpunkt i denna tråden om att folk här inte respekterar allemansrätten.
Jag valde några flagranta exempel från Utsidans medlemmar, så att även du skulle ges en chans att förstå vidden av de påtänkta brotten.
/Niklas