Betala för två nätter, bo en…

Hej

Sitter och har nästan lyckats planera ihop årets fjällvistelse, det är mycket som ska passa ihop; skjuts, tåg, buss, båt och inte minst boende. Sista biten var boende en natt på Kebnekaise fjällstation innan hemfärd. Det gick inte att boka en natt underligt nog så jag tog kontakt med bokningen. Där blev jag, något snäsigt, upplyst att man inte FÅR boka bara en natt på helgerna, man måste boka två. ”Ja, men jag vill bara bo en natt innan jag åker hem.” ”Då får du ju boka två nätter och bo en, förstår du väl?! För vi har bestämt så!” Mycket underligt system. Tänk dig att du vill sova över en natt på annat håll, kanske under en arbetsresa eller en nöjeshelg i en stad. Då måste du betala för två nätter men bara bo en. Jag tror inte man väljer det hotellet. Och hotell i storstad blir lik priset för bädd i flerbäddsrum ekonominivå. Att då betala för två nätter för en familj men bara bo en blir en ganska så saftig summa som man helt klart känner sig lurad på! I bokningsvilkoren står det fri avbokning till en vecka innan men det får man inte använda i detta fall, ifall man skulle ”tjuvboka” två nätter och sen avboka den ena. Man kan ändra vistelsedatum mot en avgift på 300kr länk men det gäller tydligen inte heller!

Hur kan man kräva att man ska betala för två nätter och bara bo en?
Hur kommer det sig att ni ej följer era bokningsvilkor?
Hur kommer det sig att det inte står något om detta på er hemsida?

Bokningstjejens förslag: flytta hela din nuvarande bokning av tåg, buss, båt och övrigt boende för att passa in vistelsen på Kebnekaise till mitt i veckan. Jo tjena…
Vilket datum pratar du om för om jag går in på hemsidan för att boka så kan jag välja en natt?

När jag kollar nu så går det tydligen att boka 18-19/6, 30-31/7, 6-7/8 och 17-18/9. Så klart inte den helgen jag behöver. Och beskedet från bokningstjejen var att det skulle vara så alla helger. Så passa på ni andra! Det verkar vara en bugg i systemet! Tack Noun för att du upptäckte det! Nu måste jag bara fundera ut ifall jag ska använda det som argument om jag ringer till bokningen igen - risken är väl att de ”låser” de helgerna också…

4) Gör på något sätt så att Keb blir mindre attraktivt för alla utan de verkliga entusiasterna.

Det är ju ganska enkelt att lösa genom att stänga restaurangen och bara ha kiosk och självhushåll, skippa all form av helikoptertrafik i området som är av "taxikaraktär".

Men det kommer väl in en del sköna stålar via mat och dryck vilket gör att det sannolikt inte kommer ske.

Det är bara att inse att vissa delar av Svenska fjällen har blivit hotellverksamhet och göra sitt bästa för att hålla sig därifrån. :)

Fick svar på mitt mail som jag skickade till STF;

”Hej Karolina

Tack för ditt mail och tråkigt att du upplever att vårt bemötande inte var trevligt.

När man bokar hos oss så är det vissa tidpunkter under högsäsongen där man bara kan boka minst 2 nätter, avboknings reglerna gäller men då får man avboka båda nätterna.
Det är inget vi skriver på hemsidan utan det kan förändras utifrån hur efterfrågan förändras. När det gäller det juridiska så har jag ingen indikation på att det är fel att erbjuda minst 2 nätters boende sen förstår jag om du endast vill komma en natt att det inte är optimalt. Detta gäller inte hela sommaren utan har du möjlighet att komma andra datum så tittar vi gärna på tillgängligheten.

Hoppas att mitt svar är tydligt annars återkom gärna.

Med vänliga hälsningar/Best regards,

image

Charotte Berninge”

Ska fundera under dagen på hur jag vill göra nu…

Hej och tack för alla bra förslag från lösningsorienterade problemlösare! Uppskattas! Nu var det mest det orimliga i att man (vissa) helger måste boka två nätter fast man bara vill bo en. Jag tror jag har kommit på en egen lösning - och den inbegriper INTE Kebnekaise. Jag har avbokat tre nätter hos STF, kan bli fler. Blir tält istället, mitt eget. Så de pengarna går STF miste om. Och så får jag se om jag förnyar medlemskapet eller inte. Ska fundera lite till på just det…

Bra där, håller med. Om någon dylig organisation inte är servicevänlig och inte hjälper sina kunder så ska man välja något annat.
Edit: Det är väl ganska självklart att någon monopolorganisation inte ska bestämma hur många nätter man ska bo härochdär på en semester --

Senast ändrad:
Bra att du åtminstone hittar en lösning på fjällturen.
Jag måste säga at jag blir väldigt frustrerad av att läsa svaret på ditt mail till STF. Bara ett självtillräckligt konstaterande att "Vi har de här reglerna. Vi bestämmer och passar det inte så är det ditt problem."

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg