Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
O Store Markägare. Jag har såvitt jag vet aldrig besökt din Mark varför du inte har någon som helst rätt att kalla mig för undersåte. Du må äga en markplätt i obygden till vilken ingen önskar tillträde, men det gör dig inte på något sätt till min Herre. Om du dessutom köpt markplätten (och inte fått den i arv) borde du ha varit medveten om vilka villkor som gällde vid köpetillfället. Detta borde dessutom ha påverkar priset, och med de inskränkningar du anser dig lida av borde du i princip ha fått betalt för att överta plätten varför vi kan vara överens om att du gjorde en riktigt bra affär...Din argumentation påminner löjligt mycket om de som köpt billiga villor i Bromma och nu vill lägga ner flygplatsen...

Tillfällig undersåte. Den mark jag har, är ett arv. De regler och inte minst de /van/tolkningar av reglerna du åberopar, ändras från tid till annan. De nuvarande reglerna och myndigheternas /van/tolkningar gällde helt enkelt inte när den heliga marken kom i familjens ägo.

Dock kan jag meddela att ena grannen är åttonde generationen på sin gård och förhoppningsvis är den 9:de generationen på väg att överta. Det har hänt ett och annat med reglerna sedan den första generationen kom till gården...
/Niklas
 
Skulle inte allemansrätten kunna vara i grundlagen. för som det är nu så bryr sig inte en del folk om den,
Eller så får kommunen ta betalt för folk som bor i parker om dom tycker det ser för jävligt ut.

Vad den svenska Staten kan göra är att mera sätta press på dom länder som t.ex. Rumänien att ta hand om sina egna folk eller? ska det vara så svårt.
I Sverige har vi uteliggare också men dom pratas det inte lika mycket om i den politiska debatten som de borde göra tycker man.

Personligen tycker jag Sverige ska lämna EU för det har blivit mera demo/diktatur ifrån EU håll och små länder som Sverige få rättas efter EU spelregler.
 
Läs mitt inlägg ordentligt, så torde det bli mer begripligt för dig.

Du borde kanske försöka hålla reda på vad du själv skriver? Om du följer kommentarskedjan bakåt så ser du att det hela började med att du skrev:

Att införa ett generellt förbud mot tiggeri i svensk lag torde inte vara särskilt juridiskt komplicerat.

vilket jag kommenterade med:

Då får Frälsningsarmen och Röda korset lägga ner sin verksamhet då? För de går ju omkring och tigger pengar.

Och det var där du började blanda in:

Dessutom talar de flesta från Frälsningsarmén och Röda korset begriplig svenska, samt har stadigvarande bostad,
 
Den har ju urholkats, i strid mot de mänskliga rättigheterna och grundlagen.
/Niklas

Du får gärna hänvisa till den artikel i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna som du anser ha kränkts...

http://www.fn.se/fn-info/vad-gor-fn...na-forklaring-om-de-manskliga-rattigheterna-/

(notera hur snäll jag är mot dig nu...)

Tillfällig undersåte.

Såvitt jag vet har jag aldrig ens beträtt din mark varför du inte ens med din egen tolkning av svensk lag skulle har rätt att kalla mig undersåte. Snarare skulle det kunna vara tvärt om då officerare i regel stod över bönder i det gamla ståndssamhälle som du verkar värna om...

Den mark jag har, är ett arv.

Så bra för dig då - du har alltså fått marken gratis och borde egentligen vara glad att vi ens har en arvslagstiftning...

De regler och inte minst de /van/tolkningar av reglerna du åberopar, ändras från tid till annan. De nuvarande reglerna och myndigheternas /van/tolkningar gällde helt enkelt inte när den heliga marken kom i familjens ägo.

Menar du med detta att reglerna alltid tolkats till markägarens nackdel? Om inte, hur resonerar du då?

Dock kan jag meddela att ena grannen är åttonde generationen på sin gård och förhoppningsvis är den 9:de generationen på väg att överta. Det har hänt ett och annat med reglerna sedan den första generationen kom till gården...

Kul för honom, men jag förstår inte vad det har med din mark att göra...
 
Du får gärna hänvisa till den artikel i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna som du anser ha kränkts...

http://www.fn.se/fn-info/vad-gor-fn...na-forklaring-om-de-manskliga-rattigheterna-/

(notera hur snäll jag är mot dig nu...)

Tja, vad sägs om att studera innebörden av artikel 17.2. Vi har ju f.ö. även regeringsformen kap 2 §15.



Såvitt jag vet har jag aldrig ens beträtt din mark varför du inte ens med din egen tolkning av svensk lag skulle har rätt att kalla mig undersåte. Snarare skulle det kunna vara tvärt om då officerare i regel stod över bönder i det gamla ståndssamhälle som du verkar värna om...

Inte på min mark, ty där bestämmer jag. På kaserngården är det en annan femma, fast dit lär jag inte komma nu av olika skäl.

Så bra för dig då - du har alltså fått marken gratis och borde egentligen vara glad att vi ens har en arvslagstiftning...

Som arv/gåva räknas köp upp till taxeringsvärdet.

Menar du med detta att reglerna alltid tolkats till markägarens nackdel? Om inte, hur resonerar du då?

Det tolkas onekligen till markägaren nackdel nu för tiden.



Kul för honom, men jag förstår inte vad det har med din mark att göra...
Det historiska perspektivet tycks ligga utanför ditt fattningsförmåga.
/Niklas
 
Tja, vad sägs om att studera innebörden av artikel 17.2. Vi har ju f.ö. även regeringsformen kap 2 §15.

Här missar du uppenbarligen det lilla viktiga ordet "godtyckligt"...

Inte på min mark, ty där bestämmer jag. På kaserngården är det en annan femma, fast dit lär jag inte komma nu av olika skäl.

För det första bestämmer du inte på din mark vilket är vad du beklagat dig över hela diskussionen, så där föll ditt "argument" platt redan innan du hann uttrycka det... För det andra håller jag inte hus på någon kaserngård vilket du verkar vilja antyda. För det tredje har jag fortfarande aldrig satt min fot på din skithög till mark. Dock är det intressant att du låter meddela att Försvarsmakten inte har behov av dig...

Det tolkas onekligen till markägaren nackdel nu för tiden.

Det var inte det jag frågade - jag frågade om det alltid hade varit på det sättet vilket du uppenbarligen inte vill svara på vilket i min värld implicerar att tolkningen tidigare varit fördelaktig för markägaren...

Det historiska perspektivet tycks ligga utanför ditt fattningsförmåga.

När det gäller jämförelse av "fattningsförmåga" tror jag att det är en väg du inte vill gå - tro mig, du kommer med 99% sannolikhet att förlora den matchen om det kommer till att jämföra meriter...
 
Här missar du uppenbarligen det lilla viktiga ordet "godtyckligt"...

Nope! Markkonfiskation är av princip godtycklig till sin natur.


För det första bestämmer du inte på din mark vilket är vad du beklagat dig över hela diskussionen, så där föll ditt "argument" platt redan innan du hann uttrycka det... För det andra håller jag inte hus på någon kaserngård vilket du verkar vilja antyda. För det tredje har jag fortfarande aldrig satt min fot på din skithög till mark. Dock är det intressant att du låter meddela att Försvarsmakten inte har behov av dig...

Är det min mark, så bestämmer jag, Är det inte min mark, så bestämmer markägaren.


Det var inte det jag frågade - jag frågade om det alltid hade varit på det sättet vilket du uppenbarligen inte vill svara på vilket i min värld implicerar att tolkningen tidigare varit fördelaktig för markägaren....

Alltid är ett väldigt lång tidsrymd, där mycket vatten flutit under broarna . Den får specificeras för ett bättre svar

När det gäller jämförelse av "fattningsförmåga" tror jag att det är en väg du inte vill gå - tro mig, du kommer med 99% sannolikhet att förlora den matchen om det kommer till att jämföra meriter...
Vad har "meriter" med fattningsförmåga att göra? Det borde finnas klart bättre tester för detta än en irrelevant meritlista.
/Niklas
 
Nope! Markkonfiskation är av princip godtycklig till sin natur.

Är det min mark, så bestämmer jag, Är det inte min mark, så bestämmer markägaren.

Alltid är ett väldigt lång tidsrymd, där mycket vatten flutit under broarna . Den får specificeras för ett bättre svar

Nu har du ännu en gång otur när du "tänker"...

Vad har "meriter" med fattningsförmåga att göra? Det borde finnas klart bättre tester för detta än en irrelevant meritlista.

Vilka tester föreslår du? Jag antar gärna utmaningen...
 
Vad den svenska Staten kan göra är att mera sätta press på dom länder som t.ex. Rumänien att ta hand om sina egna folk eller? ska det vara så svårt.
I Sverige har vi uteliggare också men dom pratas det inte lika mycket om i den politiska debatten som de borde göra tycker man.

Personligen tycker jag Sverige ska lämna EU för det har blivit mera demo/diktatur ifrån EU håll och små länder som Sverige få rättas efter EU spelregler.

Elefanten i rummet är den fria rörligheten. EU är det som tyvärr gör det möjligt. Å andra sidan är EU något gott i det avseende att 40 miljarder avsätts till "romerna" i Rumänien (och Bulgarien?)
Rumänien har varit här i Sverige med "myndighetspersoner", samarbete har skett mellan vår polismyndighet och deras. Problemet är att de inte kan tvinga hem dem. Problemet är också att "romerna" är i ett utanförskap i Rumänien och Rumänerna uppfattar dem som att de inte vill ingå i landet.
I min församling genomförs det både insamlingar utav pengar och andra förnödenheter; vi pratar och umgås i den mån det finns tid. Oavsett om de åkt på eget bevåg eller är organiserade är de i ett utsatt läge här. Det är den uppfattningen jag har fått efter att försökt att hjälpa dem och samtala med dem. Hintar ges om att de är organiserade och då inte endast genom att de samsas om ett fordon eller bor tillsammans - utan att de behöver betala någon för att vara här. Det pratas dock mycket skyggt om detta, av förståeliga skäl. De som organiserar det behöver i alla fall inte sova ute. Hur som haver är det det mycket beklagligt att de behöver lämna familj för att sitta långt borta och tigga pengar.
Förbud mot lösdriveri eller bettleri är naturligtvis en lösning för att komma till en lösning med de utländska problemen. För att reda ut de inhemska uteliggarna finns det redan nu sociala skyddsnät och det krävs att man är oförmögen (vilja) att ta del av dessa för att hamna i en sådan situation (ex kriminell, drogberoende mm)
Det bästa vore att slippa EU och kunna verka för sitt eget land. Globalism är fult.
 
Inte vet jag, men om du verkligen tror att en "meritlista" skulle visa på något om fattningsförmåga, så tror jag bestämt att det är du som har otur när du "tänker".

Jag har papper på att jag inte har det - har du? Så det där med att påstå att jag har otur när jag tänker kan du lägga av med. Ett vänligt råd: ta inte en strid du vet att du kommer att förlora...

För övrigt är det du som infört ordet "meritlista" i diskussionen och jag har inte använt det förrän nu så det kanske är lässvårigheter du egentligen har... :))
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
Kirunabo kan bli "Årets äventyrare Allmänt om friluftsliv 1
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg