Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok, så vi kan skita i de lagar och regler som finns rörande fri passage inom EU? Vad tror du konsekvensen blir?

För övrigt: finns du på riktigt eller är du samma troll som Niking?

Självklart ska vi strunta i den fria rörligheten.

Varför ska den stå över precis allting annat, överallt alltid??

Jag delar inte den uppfattningen.
Det är ju ren och skär vansinne att anse att fri rörlighet ska stå över vår säkerhet, ekonomi, sunt förnuft och ja...precis allting.

Det skulle förmodligen kunna vara kärnvapenkrig här men folk hade ändå åberopat "den fria rörligheten".

Den är ju enbart en pappersprodukt för några specifika länder.
Långt över hälften drygt 120 länder behöver Visum för att komma till sverige. Så den fria rörligheten gäller endast en minoritet.

På den listan bör Rumänien och Bulgarien läggas till.

Konsekvensen av det??
Ja inte ett dugg. Mer än att det är en lösning på ett problem. Ingen konsekvens sker av de övriga 120 länderna och jag tror inte det skulle bli det om det blev 122 heller :)
 
1. Det handlar inte om att ha råd att flyga hit, det är ingen nyhet att det handlat om att det tagits lån för att komma hit. Och att det har varit en stor del av de problem som uppstått.

2. Minimilönen är i en del fall bara en pappersprodukt.

3. Ansvaret hos den enskilda individen. Javisst! Men det är också individer som reser under falska premisser. Snedvridet sätt, hur då, att få ställa krav? Du vet om att du kan ställa krav och du kan dessutom ställa ganska långt gående krav utan att bli felbehandlad, den rätten har inte alla.

4. Nu är det ju så att det inte är 9 miljoner människor i Sverige som har jobb där de reser, men de som gör det får ersättning eller bostad för att kunna klara av det.

Men jag förstår att det är jobbigt att diskutera andra lösningar eftersom det utesluter möjligheten att säga "fy" utan komplikationer...

1. Absolut.
Men har du möjlighet att få sådana summor i lån har du också möjlighet att vistas under en begränsad period på ett lagligt sätt i Sverige.
Återigen, många sköter ju detta utmärkt men långt ifrån alla så det handlar bara om den personliga individen och vad man prioriterar.
Därför är avhysningskrav ett måste.

2. För väldigt många idag är det allt annat än en pappersprodukt.
De arbetsgivare som "lurar" hit människor och i princip sysslar med människohandel ska ju såklart ställas till svars för detta och gör även det i många fall.

Precis som den personliga individen ska ställas till svars för brott mot lag och ordning.

3. Alla har rätt att ställa krav. ALLA. Alla har även rätt till att vara påläst. Har man tagit till sig all info om hur man tar sig hit och fixat arbete så kan man ta till sig hur man får tak över huvudet också. Ganska fundamentalt.

Gillar inte tankesättet att man totalt dumförklarar människan som någonting som inte kan tänka själv eller ens dra en slutsats av sitt handlande.

4. Jag får varken ersättning eller bostad om jag väljer att fixa ett working holiday visum (jobba i 1 år) i Australien exempelvis. Det får jag ju fixa själv.
Så det du säger stämmer inte.
 
Senast ändrad:
Nej, det blev inte skitenkelt bara för att du hittar på att det bara är att införa viseringskrav eller påstår att en kommun kan stifta lagar hur som helst.

Men det är en riktigt kontroversiell taktik - eller hur - att hänga på ett forum där allemansrätten är kär och ställa den mot ... bärplockare och tiggare.

En kommun kan såklart inte stifta dessa lagar. Det är vår regering och riksdag som gör detta. Det är således dem som ska se till att kommunerna får detta ansvar enligt mig.

En skitenkel och relativ snabb lösning om man vill.

Lika enkelt är det att införa viseringskrav...om man vill.

Tycker inte det är ett dugg kontroversiellt. Då merparten av världens länder behöver visum för att komma hit. Och ingen verkar bry sig om det??

Det är knappast jag som ställer olagliga läger mot allemansrätten. Jag talar bara om hur verkligheten ser ut och att markägare samt folk i stort har tröttnat. Det ser du inte minst i folkopinionen i diverse undersökningar.

Även i den här tråden där folk faktiskt undrar hur det kommer att bli. Det påverkar alltså.

Jag ser också hur sommarstugeägare , markägare och privata vägar blir mer och mer inskränkta, där de skyddar sitt.
Runt storstäderna har väl detta varit normen ganska länge men nu har tendensen spridit sig till Hälsingeskogarna och förmodligen blir det mer och mer.
En utveckling ingen kan tycka vara bra.

Sen kan man ju tycka att detta är ett icke-problem. Och fine, det får man ju tycka!

För mig handlar det dock om vilka signaler vi sänder ut till samhället.
Ska vissa saker vara tillåtet för några men inte för andra?
Eller ska lagar gälla alla innanför våra gränser?

Vilken stadsbild vill vi visa upp för både turister och medborgare??
Stadsbilden i Göteborg har under vissa perioder inte varit särskilt trevlig alls pga att polisen inte haft befogenheter att avhysa olagliga läger.

Man får tycka vad man vill om detta är en viktig fråga eller ej men för mig är det så.
 
Senast ändrad:
Så fort man uppfattar något som inskräker på något sätt, så tar man detta och förstorar upp det fullständigt. Om nån står bredvid en husvagn osv, osv, osv. Vissa tar allt in i absurdum.

Det är såna aspekter som lagstiftarna måste ta hänsyn till. Lagen måste vara "vattentät" för att inte "oskyldiga" ska drabbas.
 
Att införa ett generellt förbud mot tiggeri i svensk lag torde inte vara särskilt juridiskt komplicerat. Finns ingen som helst anledning att trassla in sig i olika etniska grupper, utan lika bra dra alla tiggare över en kam.

Då får Frälsningsarmen och Röda korset lägga ner sin verksamhet då? För de går ju omkring och tigger pengar.
 
En kommun kan såklart inte stifta dessa lagar. Det är vår regering och riksdag som gör detta. Det är således dem som ska se till att kommunerna får detta ansvar enligt mig.

En skitenkel och relativ snabb lösning om man vill.

Lika enkelt är det att införa viseringskrav...om man vill.

Tycker inte det är ett dugg kontroversiellt. Då merparten av världens länder behöver visum för att komma hit. Och ingen verkar bry sig om det??

Det är knappast jag som ställer olagliga läger mot allemansrätten. Jag talar bara om hur verkligheten ser ut och att markägare samt folk i stort har tröttnat. Det ser du inte minst i folkopinionen i diverse undersökningar.

Även i den här tråden där folk faktiskt undrar hur det kommer att bli. Det påverkar alltså.

Jag ser också hur sommarstugeägare , markägare och privata vägar blir mer och mer inskränkta, där de skyddar sitt.
Runt storstäderna har väl detta varit normen ganska länge men nu har tendensen spridit sig till Hälsingeskogarna och förmodligen blir det mer och mer.
En utveckling ingen kan tycka vara bra.

Sen kan man ju tycka att detta är ett icke-problem. Och fine, det får man ju tycka!

För mig handlar det dock om vilka signaler vi sänder ut till samhället.
Ska vissa saker vara tillåtet för några men inte för andra?
Eller ska lagar gälla alla innanför våra gränser?

Vilken stadsbild vill vi visa upp för både turister och medborgare??
Stadsbilden i Göteborg har under vissa perioder inte varit särskilt trevlig alls pga att polisen inte haft befogenheter att avhysa olagliga läger.

Man får tycka vad man vill om detta är en viktig fråga eller ej men för mig är det så.

Lite sakligheter i debatten:

Nej, en kommun kan inte stifta lagar "hur som helst" men de har rätt att besluta om lokal ordningsstadga - googla det och du finner att många kommuner gjort så.
https://www.riksdagen.se/sv/Dokumen...ng/Allman-ordningsstadga-195661_sfs-1956-617/
I min hemkommun är det förbjudet att gå i anlagda skidspår enligt just kommunala ordningsstadgan. Då jag en gång blev irriterad på några flanörer som ägnade sig åt skidspårsvandallism och inte ville sluta trots vänlig tillsägelse - de hävdade att de hade rätt att gå där - så kollade jag med kommunjuristen hur det blir om man spetsar till det. Strikt så är det polisen som beivrar brott mot lokal ordningsstadga och det kunde bli böter om jag minns rätt.
Således kan kommuner införa ordningsstadgar som gäller i kommunen men kommunlat visumtvång tror jag blir svårt och jag vet inte hur det blir om det finns motsägelser mellan ordningsstadga och svea rikes lag. Antar att rikets lag har företräde men här behöver vi en jurist - denne skulle även kunna klara ut skillanden mellan ordningsstadga och lag - strikt juridiskt.

Huruvida lokalt förbud mot tiger i är möjligt juridiskt vet jag inte men en annan vanlig regel i lokal ordningsstadga är förbud att inta alkohol på allmän plats.

Angående att gå mot röd gubbe så är det förbjudet men eftersom det inte längre finns något straff för det så kan man svårligen bli fälld för det:
http://www.ntf.se/konsument/default.asp?fragor_RecID=4408&katID=36

/Patrik, icke-jurist
 
Huruvida lokalt förbud mot tiger i är möjligt juridiskt vet jag inte men en annan vanlig regel i lokal ordningsstadga är förbud att inta alkohol på allmän plats.

Förbud mot tiger finns redan enligt Jordbruksverkets hemsida... ;-)

Det är inte tillåtet att hålla apor, rovdjur eller rovfåglar som sällskapsdjur. Du får heller inte ha korsningar mellan tamkatt och vilda kattdjur eller mellan tamhund och vilda hunddjur. Djuren måste vara födda och uppfödda i fångenskap för att få hållas som sällskapsdjur. Du får inte hålla individer som fångats i det vilda.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
Kirunabo kan bli "Årets äventyrare Allmänt om friluftsliv 1
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg