Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Oj en kukmätartävling. Kul, öppnar en öl.

Dum kommentar.

Signaturen Niking har ärvt en del mark. Denne har i en slags besatthet ägnat massor av timmar här på ett friluftsforum att på ett grumligt och extremistiskt sätt hävda vad han anser är rätt.

Jag anser, att trots att jag anser vederbörande vara en "snurrebuss" så är det trist och tråkigt. Att han får utlopp för en slags drift som ständigt gör honom till en driftkukku här är inte kul.

Att som du pratar om " kukmätartävling" borde göra dig dig förlägen i den meningen att du är själv är representant för lågvattensmärket..
 
De senaste inläggen i tråden (utom möjligtvis Spikbjörns senaste inlägg) kan ju sammanfattas med orden: enbart skitsnack och ingen verkstad.
/Niklas
 
Finns väl något som heter friluftsreservat, om jag inte missminner mig.
/Niklas
Absolut, kärt barn/bevarad skog har många namn. Heter ofta något med "natur" i syftet dessutom. T ex:
http://www.tidning.net/heby06_08.pdf
http://nykoping.se/Kommun--politik/...rang-och-tavling-om-Nykopings-vackraste-trad/

Men vad är viktigast att satsa på, naturvård eller friluftsvård?
/Niklas
Frågar du mig? eller regeringen?

Jag tror ju att du redan har en egen åsikt, eller vill du verkligen ha ett svar på frågan för att du vill veta mer om hur andra ser på saken?, Nåja, jag skall inte undanhålla fakta för dig, det är inte en konkurrens mellan syftena, de kompletterar varandra och kan existera parallellt, vilket är ännu bättre effekt av bevarandet av skog.

Se t ex hur olika skydd kompletterar varandra, (bl. a. ovanstående exempel), eller som i detta exempel:
http://www.lansstyrelsen.se/vastrag...-vildmarks-natur-friluftsomr/Pages/index.aspx
 
Absolut, kärt barn/bevarad skog har många namn. Heter ofta något med "natur" i syftet dessutom. T ex:
http://www.tidning.net/heby06_08.pdf
http://nykoping.se/Kommun--politik/...rang-och-tavling-om-Nykopings-vackraste-trad/


Frågar du mig? eller regeringen?

Jag tror ju att du redan har en egen åsikt, eller vill du verkligen ha ett svar på frågan för att du vill veta mer om hur andra ser på saken?, Nåja, jag skall inte undanhålla fakta för dig, det är inte en konkurrens mellan syftena, de kompletterar varandra och kan existera parallellt, vilket är ännu bättre effekt av bevarandet av skog.

Se t ex hur olika skydd kompletterar varandra, (bl. a. ovanstående exempel), eller som i detta exempel:
http://www.lansstyrelsen.se/vastrag...-vildmarks-natur-friluftsomr/Pages/index.aspx

Finns ju en del naturskyddade områden med tillträdesförbud också, just för att skydda naturen. Fågelskyddsområden är ju ett typexempel, där det brukar råda ett strikt tillträdesförbud för allmänheten under häckningssäsongen.

Det blir ju lätt slitage om alltför många besöker ett visst naturområde och vad finns det då för natur kvar att besöka?
/Niklas
/Niklas
 
Egentligen är det hela rätt enkelt...

Kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform, 2 kap 15 §
Vars och ens egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller något annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen.

Den som genom expropriation eller något annat sådant förfogande tvingas avstå sin egendom ska vara tillförsäkrad full ersättning för förlusten. Ersättning ska också vara tillförsäkrad den för vilken det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad på sådant sätt att pågående markanvändning inom berörd del av fastigheten avsevärt försvåras eller att skada uppkommer som är betydande i förhållande till värdet på denna del av fastigheten. Ersättningen ska bestämmas enligt grunder som anges i lag.

Vid inskränkningar i användningen av mark eller byggnad som sker av hälsoskydds-, miljöskydds- eller säkerhetsskäl gäller dock vad som följer av lag i fråga om rätt till ersättning.
Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan. Lag (2010:1408).

Miljöbalk (1998:808), 7 kap 1 §.
Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den.

Miljöbalk (1998:808), 7 kap 13 §
Strandskydd gäller vid havet och vid insjöar och vattendrag.
Strandskyddet syftar till att långsiktigt

1. trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden[...]

samt

Miljöbalk (1998:808), 26 kap 11 §
En tillsynsmyndighet får förelägga den som håller stängsel i ett område av betydelse för friluftslivet eller i närheten av ett sådant område att ordna grindar eller andra genomgångar som behövs för att allmänheten skall kunna komma till mark inom ett sådant område som omfattas av allemansrätten.

Är det uppenbart att ett stängsel endast är avsett att utestänga allmänheten från området, får föreläggande meddelas om att ta bort det. Vad som nu har sagts om stängsel skall tillämpas på motsvarande sätt när det gäller diken.

De ovan citerade paragraferna är samtliga paragrafer där allemansrätten nämns i (nu gällande) svensk lag.
 
Nån som vet vart Niking´s mark befinner sig. Jag funderar på att bajsa i skogen och kanske plocka en julgran.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
Kirunabo kan bli "Årets äventyrare Allmänt om friluftsliv 1
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg