Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Vilka är det då som organiserar tiggarna då? För det är ju uppenbart att de inte har några tillstånd för sina läger. Annars hade det ju dessa läger knappast väckt de protester de nu gör, eller hur?

Här, läs!

http://www.swedwatch.org/sv/search/node/blåbär

https://www.google.se/search?q=bärp...9ygPMqYKQDg#safe=off&q=bärplockare+utnyttjade


Jag var inte markägare då. Mitt avtal med dykcentret var i korthet att de erbjöd en viss dykkurs enligt PADI-standard vid Kapellskär för ett visst antal pengar. Jag accepterade detta.

... josåatte. Så du tycker att eftersom du besatt mindre kunskap då så är det acceptabelt att du inte brydde dig om att se till att arrangörer gjort rätt och riktigt, men du ska inte kunna acceptera att andra, från ett annat land, inte riktigt vet hur det fungerar och i sin tur (liksom för dig) måste lita på arrangören.

F.ö., hur noggrant kollar du upp dina researrangörers och aktivitetsarrangörers tillstånd? Det vore ju lämpligt att du redovisa det här och nu!
/Niklas

Det behövs inte.

Såså kläm fram vilka kontrakt och avtal din dykarrangör hade med markägaren ...just ja.
 
Nja, är det en tydlig organisatör för aktiviteten (t.ex. ett dykcenter eller Friluftsfrämandet), så har ju rimligtvis organisatören huvudansvaret för sina deltagare under aktiviteten. Då är det alltså organisatören som sätter upp de regler som deltagarna har att följa under aktiviteten och det är organisatörens sak att skaffa erforderliga tillstånd från bl.a. berörda markägare . Det är väl först när en deltagare direkt bryter mot reglerna, som det kan bli aktuellt med personligt ansvar.

Dock, om det saknas någon tydlig organisatör (t.ex. en spontanutflykt), så gäller självfallet det personliga ansvaret fullt ut!

Och ja, mina resonemang håller alldeles utmärkt.
/Niklas

Här har du en lista, visserligen från 2012, men ändå ganska tydligt. Organisatör och sådant, precis som dit däringa dykföretag.

(Du har tidigare fått samma lista i en pdf fil som jag länkat till.)

Antal beviljade ansökningar per bärplockarföretag år 2012 var:
Sterus Transport AB 158
Euro Apartments AB 589
PDR i Lappland AB 1 600
Västiöns Vilda Produkter 532
Norrskensbär 1 128
Bothnia Bär 150
Sangkarat AB 139
HBL 329
Ransäters Invest 709
Trek Sommarhus i Dorotea 75
Blomskogs Sopp och Bär AB 7
Ståls Plantering och Röjning AB 265
Nordic transaktions AB 81

Å här så finns det lite hjälp åt traven, för arrangören alltså, typ som hur arrangören kan att upplysa om allemansrätten.

http://www.migrationsverket.se/Andr...n-och-lander/Barplockare/Fragor-och-svar.html

Du skriver ju "...så har ju rimligtvis organisatören huvudansvaret för sina deltagare under aktiviteten."
Är det bara hittepå igen från din sida, du menar inte vad du själv skriver eller så?

Här är det ju dessutom ett anställningsförhållande för bärplockarna, inte bara så att de bokat lite dyktid på sin lediga tid som t.ex. du gjorde.
 
Senast ändrad:
Så du tycker att eftersom du besatt mindre kunskap då så är det acceptabelt att du inte brydde dig om att se till att arrangörer gjort rätt och riktigt, men du ska inte kunna acceptera att andra, från ett annat land, inte riktigt vet hur det fungerar och i sin tur (liksom för dig) måste lita på arrangören.

Det har stått ju spaltmil i tidningar om diverse problem och missförhållanden när det gäller den bärplockarna, där nedskräpning och olagliga tältläger bara är två av många rapporterade problem. Här är ett litet axplock:
http://www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/barplockning-och-nedskrapning
http://na.se/nyheter/lindesberg/1.2251109-annu-ett-overgivet-barplockarlager-patraffat
http://www.lantbruk.com/skog/nedskrapning-stort-problem-drabbade-skogsagare

Det enda negativa jag läst (sett och hört) om min dykarrangör är i just denna tråd och verkar enbart bestå i att just jag har deltagit i någon aktivitet för 20 år sedan, inte att hundratals eller rent av tusentals andra har gjort det - både före jag började dyka och långt efter att jag slutade dyka. Luktar sila mygg och svälja kameler lång väg här.

Varför skulle inte det behövas, samtidigt som du anser att jag som tredjepart ska kolla upp den överenskommelse som gällde mellan "min" dykarrangör och markägaren för 20 år sedan? Luktar dubbelmoral lång väg.

Såså kläm fram vilka kontrakt och avtal din dykarrangör hade med markägaren ...just ja.

Det får du själv luska fram, om du är intresserad. Som vanlig deltagare på en aktivitet för 20 år sedan tänker jag nu ingalunda ödsla tid på sådana dumheter.
/Niklas
 
Här har du en lista, visserligen från 2012, men ändå ganska tydligt. Organisatör och sådant, precis som dit däringa dykföretag.

(Du har tidigare fått samma lista i en pdf fil som jag länkat till.)

Antal beviljade ansökningar per bärplockarföretag år 2012 var:
Sterus Transport AB 158
Euro Apartments AB 589
PDR i Lappland AB 1 600
Västiöns Vilda Produkter 532
Norrskensbär 1 128
Bothnia Bär 150
Sangkarat AB 139
HBL 329
Ransäters Invest 709
Trek Sommarhus i Dorotea 75
Blomskogs Sopp och Bär AB 7
Ståls Plantering och Röjning AB 265
Nordic transaktions AB 81

Å här så finns det lite hjälp åt traven, för arrangören alltså, typ som hur arrangören kan att upplysa om allemansrätten.

http://www.migrationsverket.se/Andr...n-och-lander/Barplockare/Fragor-och-svar.html

Du skriver ju "...så har ju rimligtvis organisatören huvudansvaret för sina deltagare under aktiviteten."
Är det bara hittepå igen från din sida, du menar inte vad du själv skriver eller så?

Här är det ju dessutom ett anställningsförhållande för bärplockarna, inte bara så att de bokat lite dyktid på sin lediga tid som t.ex. du gjorde.

Ser ingen påtalad information om allemansrätt, tältning eller nedskräpning där. Bevisligen förekommer illegal tältning och nedskräpning titt som tätt i samband med bärplockning (se mitt föregående inlägg för mer info).
/Niklas
 
Det har stått ju spaltmil i tidningar om diverse problem och missförhållanden när det gäller den bärplockarna, där nedskräpning och olagliga tältläger bara är två av många rapporterade problem. Här är ett litet axplock:
http://www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/barplockning-och-nedskrapning
http://na.se/nyheter/lindesberg/1.2251109-annu-ett-overgivet-barplockarlager-patraffat
http://www.lantbruk.com/skog/nedskrapning-stort-problem-drabbade-skogsagare

Ja, vi vet redan att du har lite svårt att se var (hela eller delar av) skuldbördan ska vara, t.ex. den som bränner ned en skog är fri från skuld enligt dig.

Varför anser du att när det gäller aktivitet som i de flesta fall nyttjas av svenskar, t.ex. dykskolor, ska ha erforderliga tillstånd men inte när det gäller andra saker som då bärplockning? Citat från dig ang just dykskolor och friluftsfrämjandet: "... det är organisatörens sak att skaffa erforderliga tillstånd från bl.a. berörda markägare."

Så varför håller du inte organisatörerna som ansvariga när det gäller bärplockning?

Det enda negativa jag läst (sett och hört) om min dykarrangör är i just denna tråd och verkar enbart bestå i att just jag har deltagit i någon aktivitet för 20 år sedan, inte att hundratals eller rent av tusentals andra har gjort det - både före jag började dyka och långt efter att jag slutade dyka. Luktar sila mygg och svälja kameler lång väg här.

Företaget som anordnade dyk-festen skapades av dig, var det bara du som var kund s.a.s. till företaget? Du, liksom andra, är bara en person det är inte något nytt med det. Annars så kan jag tro att det faktiskt är hundratals eller rent av tusentals andra som också lärt sig dyka genom något "företag".

Men nu var det du, du som kräver att andra ska kolla att företaget/arrangören gjort rätt och riktigt men att du själv inte behöver göra det.

Det finns ingen som påstått att dykskole-företag inte gjort "rätt och riktigt". Det är rimligt av dig, att du faktiskt ställer samma krav på dig själv som du gör av andra.

Varför skulle inte det behövas, samtidigt som du anser att jag som tredjepart ska kolla upp den överenskommelse som gällde mellan "min" dykarrangör och markägaren för 20 år sedan? Luktar dubbelmoral lång väg.

Jag, till skillnad mot dig, anser att företag ska sköta sig oavsett vem. Du anser att du själv inte behöver kolla upp att saker är "rätt och riktiga" medans du kräver att andra ska göra det.

Det får du själv luska fram, om du är intresserad. Som vanlig deltagare på en aktivitet för 20 år sedan tänker jag nu ingalunda ödsla tid på sådana dumheter.
/Niklas

Du förväntar dig att andra ska göra så men du själv behöver inte göra det. Ja, det är som jag sa tidigare en ganska så intressant mängd självgodhet och dubbelmoral.
 
Nu börjar det väl nästan bli dags att avknoppa humordelen av tråden till ska vi säga "Utsidan.se - Felrapporter" eller kanske ännu hellre en egen humoravdelning? Kan man förresten felrapportera användare? Ping ADMIN...

Ja, jag skulle nog kunna rapportera ett antal kränkande inlägg från dig under den senaste tiden.


Nu var det ju inte jag som kom på den briljanta idé, men eftersom det verkar reta dig kan jag inte sluta... Varför inte mer än 10? Jag trodde att din skog var skitfin...

Tror inte att fler skulle vilja bli mina tillfälliga undersåtar under ett sådan aktivitet.


Och med det menar du vad? Är det något du snappat upp i en bokrecension?

Att alla i teorin är jämlika i lagen, men att vissa frilufsare uppenbarligen anser sig mer jämlika inför lagen än markägarna.


Som du felaktigt tolkade " Och du har ju själv sagt att statlig och kommunal mark ska vara helt ok att nyttja som man vill..." i inlägg 182. Knappast samma sak, va?


Om du vill kan vi gärna hålla en omröstning här på forumet som den saken...

Eller varför inte på skogsforum? De är ju mer opartiska i just detta ämne..


Känner du dig kränkt?

Ja. Skulle du tycka att det är ok om jag skulle "råka" slinta på tangenterna och kalla dig för t.ex Patrask? Skulle knappast tro det, även om ordet "patrask" knappast kan anses lika nedsättande som ordet "niding"...


Vilket or det du inte förstår i meningen? Jag var till skillnad från dig inte där och dessutom är det inte min eventuell närvaro som ska diskuteras utan, vilket jag sagt ett antal gånger nu, ditt inkräktande på en markägares rättigheter genom att utan tillstånd från densamma nyttja dig av den allemansrätt som du så hatar...


Hur jag känner till det är inte viktigt - att du fuldykt däremot är det...

Helt fel! Att du här och nu redovisar hur du känner till det, är av yttersta vikt för en fortsatt seriös diskussion.

Nu svarade du (som vanligt) inte på frågan. Min fråga var "Var ditt fuldyk mindre allvarligt för att det skedde för 20 år sedan och innan du blev markägare? ". Är du alltså den enda markägare som ska ha rättigheter? Inte den vars rätt du kränkte när du fuldök?

Det enda negativa jag läst (sett och hört) om mina dyk och "min" dykarrangör är i just denna tråd och verkar enbart bestå i att just jag har deltagit i någon dykaktivitet för 20 år sedan, inte att hundratals eller rent av tusentals andra också har gjort det - både före jag började dyka och långt efter att jag slutade dyka. Luktar sila mygg och svälja kameler lång väg här.

Sedan kanske du har hört talas om preskription? https://sv.wikipedia.org/wiki/Preskription
/Niklas
 
Ser ingen påtalad information om allemansrätt, tältning eller nedskräpning där. Bevisligen förekommer illegal tältning och nedskräpning titt som tätt i samband med bärplockning (se mitt föregående inlägg för mer info).
/Niklas

Ja, och många gånger p.g.a. arrangören/företaget inte sköter sig, med information/tillstånd-överenskommelser-avtal inte bara när det gäller löner men som här att ordna "lägerplatser".

Men du väljer att blunda för det. Varför då?

I en av dina länkar så har de gjort just det, "För där finns numera ett intensivt samarbete mellan polisen, kommunen och bärhandlare."
http://www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/barplockning-och-nedskrapning

De lägren har också blivit bättre, de har haft insikten du saknar ... vad som inte framkommer i tidningen eller som faktiskt inte berättas i dessa sammanhang är att genom kontakt med de som bor i lägren så har de också blivit bättre på att ta reda på sig, lägret och så.

Men denna information och ordnande ska ju skötas av det företaget/arrangören. Men, återigen, det vill inte du, varför?

Tillägg: Kom på att du faktiskt anser att företaget ska göra rätt och riktigt men att det bara är så om nu t.ex. bärplockaren kollar upp det att är så men om bärplockaren inte kollar upp detta det så har arrangören "ryggen fri" s.a.s. (Till skillnad mot för dig, som inte behöver kolla upp saker men arrangören fortfarande har sina "skyldigheter" oberoende om du tagit reda på hur det ligger till.)
 
Senast ändrad:
Företaget som anordnade dyk-festen skapades av dig, var det bara du som var kund s.a.s. till företaget? Du, liksom andra, är bara en person det är inte något nytt med det. Annars så kan jag tro att det faktiskt är hundratals eller rent av tusentals andra som också lärt sig dyka genom något "företag".

Nu var det inte jag som på något sett startade detta dykföretag, utan det hade funnits i ca 20 år innan jag blev en av många) kunder i dykföretaget. Jag har f.ö. aldrig varit delägare av eller ens anställd i nämnda dyk företag (och inte några andra dykföretag för den delen heller).[/QUOTE]

Men nu var det du, du som kräver att andra ska kolla att företaget/arrangören gjort rätt och riktigt men att du själv inte behöver göra det.

Fel, det vardu som ett flertal gånger krävt attjag skulle kolla upp det avtal som dykarrangören hade med markägaren för 20 år sedan. Samtidigt anser inte du att du ska behöva kolla upp avtalen med dina researrangörer. Dubbelmoral kallar jag detta.

Det finns ingen som påstått att dykskole-företag inte gjort "rätt och riktigt".

Vad finns det då för anledning för mig som tredje part att börja rota i 20 år gamla avtal mellan markägare och dykarrangör?


Det är rimligt av dig, att du faktiskt ställer samma krav på dig själv som du gör av andra.

Föregå då med gott exempel för en gångs skull.


Jag, till skillnad mot dig, anser att företag ska sköta sig oavsett vem. Du anser att du själv inte behöver kolla upp att saker är "rätt och riktiga" medans du kräver att andra ska göra det.

Nu börjar du låta som en skiva som hakar upp sig. Det var inte jag som krävde att det avtal som gällde mellan dykföretaget och markägaren för 20 år sedan skulle fram.

Du förväntar dig att andra ska göra så men du själv behöver inte göra det. Ja, det är som jag sa tidigare en ganska så intressant mängd självgodhet och dubbelmoral.

Skivan fortsätter visst att haka upp sig. Å vad självgodhet och dubbelmoral, så är det knappast jag som har den största dosen av detta i denna debatt.
/Niklas
 
Ja, och många gånger p.g.a. arrangören/företaget inte sköter sig, med information/tillstånd-överenskommelser-avtal inte bara när det gäller löner men som här att ordna "lägerplatser".

Men du väljer att blunda för det. Varför då?

Att det har varit mycket humbug i bärbranschen kan vi nog vara överens om. Bl.a. har det varit mycket oklart om de blåödga(!?!) bärplockarna har varit egna företagare eller anställda och i så fall av vem?

I en av dina länkar så har de gjort just det, "För där finns numera ett intensivt samarbete mellan polisen, kommunen och bärhandlare."
http://www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/barplockning-och-nedskrapning

De lägren har också blivit bättre, de har haft insikten du saknar...

De bärplockarlägren är fortfarande olagliga, då de knappast har markägarens uttryckliga tillstånd, till att börja med. Markägarna är fortfarande arga, då det i praktiken är hopplöst att bli av med de olagliga bärplockarlägren, vilket framgår i början av artikeln http://www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/barplockning-och-nedskrapning

I slutet på artikeln framgår ju även att olika kommuner tolkar lagen olika. En del andra kommuner kräver helt enkelt att markägaren - på egen bekostnad - ska köra bort skräpet. Markägaren måste alltså i ting bevisa sin oskuld till sopbergen. Tycker du det är ok!

... vad som inte framkommer i tidningen eller som faktiskt inte berättas i dessa sammanhang är att genom kontakt med de som bor i lägren så har de också blivit bättre på att ta reda på sig, lägret och så.

Har du någon källa på det, eller är det bara en from förhoppning från din sida?

Men denna information och ordnande ska ju skötas av det företaget/arrangören. Men, återigen, det vill inte du, varför?

Tillägg: Kom på att du faktiskt anser att företaget ska göra rätt och riktigt men att det bara är så om nu t.ex. bärplockaren kollar upp det att är så men om bärplockaren inte kollar upp detta det så har arrangören "ryggen fri" s.a.s. (Till skillnad mot för dig, som inte behöver kolla upp saker men arrangören fortfarande har sina "skyldigheter" oberoende om du tagit reda på hur det ligger till.)

Som jag började inlägget med så är det mycket humbug i bärbranschen, inte minst finns det frågetecken hur vida bärplockare är egna företagare eller anställda och i så fall av vem (bäruppköparen i Sverige eller ett bemanningsföretag i t.ex. Thailand eller Rumänien).

Ska bärplockarna räknas som egna företagare, är det knappast bäruppköparens ansvar att informera, utan snarare bärplockarna själva som är ansvariga för att införskaffa rätt information.

Nu heter det att det ska bli schysta villkor i bärskogen i år http://www.atl.nu/skog/enad-front-f-r-schyssta-b-r. Det återstår att se hur det blir i praktiken med den saken framåt hösten http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4124029, men med tanke på all den skit som varit genom åren, så tillåt mig tvivla.
/Niklas
 
Allt finns på internet! Dyk, cykel och campingtips.

Gissa vem som skriver så här?

4.1.1 Övernattningsformen

Övernattar man inomhus (vadrarhem eller vänner), slipper man onekligen släpa med sig en massa tung campingpackning. Man kommer lätt åt dusch och andra bekvämligheter. Dock är man tvungen att nå sitt delmål den dagen, helst inom en viss tid. Helt klart är att man slipper en massa slit när man cyklar med lätt packning, Det uppskattar man extra mycket, när man ska brant uppför och/eller i kraftig motvind (det kan bli jobbigt nog ändå, jag vet)!!!!

Camparen kan däremot cykla var han vill och slå upp tältet i det fria när man så behagar. Man vaknar till fågelsång (samt mygg och myror).


4.2.5 Camping

Att tälta är den största friheten av alla vid touringcykling, för då är man helt oberoende av att vara vid en viss plats på bestämd tid. Grundreglerna är de samma som vid all annan tältning vid friluftsliv. Jag ger här lite praktiska tips

Det finns två sorters tältplatser:

Att tälta på en campingplats har förstås sina fördelar. Man kommer åt toalett, vatten, dusch etc. Men det kostar pengar och man får lätt högljudda grannar nattetid.

Att välja plats för fricamping är egentligen upp till dig själv (inom allemansrättens normer) och är gratis. Välj gärna ett naturskönt område en bra bit från allfartsvägarna, slipper du bli störd. Det kräver mer planering med mat och vatten. Jag fricampar alltid, om jag campar!


SVAR
https://web.archive.org/web/2010022...lufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html

Det är OK att ändra åsikt med åren, det är bara så intressant varför man gör det.

Finns det en förklaring till att man plötsligt ser sig själv som en före detta extremist beroende på sitt eget handlande? Eller bara det vanliga protektionistiska ägandet som ger maktbehovet överhanden?
Du har ju gillat Allemansrätten, varför inte nu längre?
 
Nu var det inte jag som på något sett startade detta dykföretag, utan det hade funnits i ca 20 år innan jag blev en av många) kunder i dykföretaget. Jag har f.ö. aldrig varit delägare av eller ens anställd i nämnda dyk företag (och inte några andra dykföretag för den delen heller).

Bra, då är det klarlagt att det är hundratals eller rent av tusentals andra som har lärt sig dyka i Sverige och inte bara du.

Fel, det vardu som ett flertal gånger krävt attjag skulle kolla upp det avtal som dykarrangören hade med markägaren för 20 år sedan. Samtidigt anser inte du att du ska behöva kolla upp avtalen med dina researrangörer. Dubbelmoral kallar jag detta.

Du har visst lätt att glömma det du skriver, i t.ex. inlägget jag citerar nedan så anser du att det ska redovisas avtal från andra men du säger själv att du inte behöver göra det, själv behöver du inte säkerställa att avtalen är korrekta. Och där är anledningen till att jag anser att du hyser en ganska så intressant mängd självgodhet och dubbelmoral.

Vad har då dessa bärplockare betalat "researrangören" och hur såg deras avtal ut. Vad hade researrangören för certifikat för sin verksamhet?

Vad finns det då för anledning för mig som tredje part att börja rota i 20 år gamla avtal mellan markägare och dykarrangör?

Skivan fortsätter visst att haka upp sig. Å vad självgodhet och dubbelmoral, så är det knappast jag som har den största dosen av detta i denna debatt.
/Niklas

Du hade kunnat valt att acceptera att andra liksom du inte kollat upp att avtalen är ok utan väljer att lita på det som sägs. Men det har du valt att inte göra då får du nog acceptera att du anses att vara självgod och bvesitta dubbelmoral.

Dessutom så verkar det som om att du själv anser att allemansrätten ska finnas åt dig, men inte åt andra. ?
 
De bärplockarlägren är fortfarande olagliga, då de knappast har markägarens uttryckliga tillstånd, till att börja med. Markägarna är fortfarande arga, då det i praktiken är hopplöst att bli av med de olagliga bärplockarlägren, vilket framgår i början av artikeln http://www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/barplockning-och-nedskrapning

Jag förnekar inte att det finns problem. Men jag ser också lösningar som inte bara "stavas" utvisning och exkludering.Andra lösningar är "livsfarliga" för den som förespråkare t.ex. exkludering då det finns få (schyssta) argument till att motivera just exkludering.

Du t.ex. vägrar att acceptera att företag ska ta sitt ansvar, oavsett om det gäller att ordna lägerplatser eller undvika att bränna ned skog.

Exemplet är i Söderhamn, Hälsingland består av fler kommuner om du inte redan visste det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
Kirunabo kan bli "Årets äventyrare Allmänt om friluftsliv 1
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg