Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
De har du redan fått förslag på och en gång också accepterat själv.

Det har jag inte.

Och det var inte heller så jag skrev.

Jo, så skrev du.

Det är nog bara du som tror att det är ok att bete sig hur som helst på någon annans mark, vi andra anser att det inte är ok och dessutom så anser vi att den som gjort fel ska ta sitt ansvar.
Tvärtemot dig som t.ex. (återigen) anser att du får missbruka annans mark och att det är ok för företag och markägaren att bränna ned någon annans skog alltså att det här om att ta ansvar bara gäller vissa.

Det var inte ett enda sant påstående i detta stycke. Är det någon som värnar om äganderätten i denna debatt,, så är det jag.

Men om att stärka möjligheten att avvisa handlar inte så mycket om egentliga inskränkningar i allemansrätten.

Det är inte bara stärkta möjligheter till avvisning, utan slopade krav på stängselgenombrott, fri uppsättning (för markägaren) av övervakningskameror och stärkta möjligheter för markägaren att stänga av områden från allmänheten m.m.. Så nog blir det en ordentlig inskränkning av allemansrätten allt.
/Niklas

Senast ändrad:
Väntar fortfarande med spänning på en förklaring till varför du Niking ändrat dig när det gäller att utnyttja allemansrätten och fricampa.

För det första var det 15 år sedan jag långfärdscyklade senast med campingutrustning.

Som jag tidigare skrev i denna tråd, så får man ett bredare perspektiv som markägare än som friluftsmupp, t.ex. värdet på en komplett friluftsutrustning vs värdet på ett bestånd med äldre skog. Eller hur myndigheter och domstolar viktar markägarens intressen vs påstått allmänintresse.

För att citera Mats Jangdal "Äganderätten förefaller inte längre vara inskriven i rullorna hos det offentliga Sverige. Inte när det offentliga ser egna intressen i marken" Källa http://www.frihetsportalen.se/2015/07/ner-som-en-pannkaka/
/Niklas.

Ursprungliga syftet är inte att hindra friluftsare, nej. Men risken är att det spiller över som seobserver skirver.

Själv anser jag att Allemansrätten behöver modifieras och ges lagstatus liknande den norska Friluftsloven. Så ett sådant spillande kan faktiskt vara av godo.

Nu hör det till saken att många av de här tiggarlägren inte har ett dugg med Allemansrätten att göra. Den senare har ju, enligt lagens formulering, att göra med tillgång till naturen, inte detaljplanerat område. Det har ju varit problem med bosättningar i kommunala parker, i ett feriehus och på industritomter - i det senare fallet har den lata och fega polisen vägrat avhysa inkräktarna och hotat markägaren med böter för nedskräpningen, detta med ursäkter som jag omöjligt kan tänka mig är juridiskt hållbara.

Sluta ljug!

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=728161&postcount=68
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=728164&postcount=71

Nu ljuger du igen.
Nej, jag skrev att andra lösningar var livsfarliga för de som förespråkar t.ex. exkludering.

Det är inte bara stärkta möjligheter till avvisning, utan slopade krav på stängselgenombrott, fri uppsättning (för markägaren) av övervakningskameror och stärkta möjligheter för markägaren att stänga av områden från allmänheten m.m.. Så nog blir det en ordentlig inskränkning av allemansrätten allt.
/Niklas

Det är inte det som diskuteras, det är rätten för markägaren att agera enligt lagen som redan finns.

Tvivlar väldigt starkt på alla utländska bärplockare har arbetstillstånd. Östeuropéer torde ju inte behöva något arbetstillstånd. En del asiater torde ju köra med turistvisum.
Nej, varför skulle EU-medborgare behöva arbetstillstånd?
Asiater med turistvisum ska också skaffa arbetstillstånd, annars så får inte företag använda sig av dem. Men du kanske förespråkar att människor ska utnyttjas, vad vet jag, du verkar ju inte vilja att företag ska följa de regler som finns.

Du velade ha en källa på att det fanns avtal och det har du fått.

Med tanke på trådens namn kan man ju diskutera vad som som är sidospår respektive huvudspår.... F.ö.har jag ju redan svarat på frågan i tidigare inlägg.
/Niklas

Jaja, så då är det så, du sätter ut regler åt andra men du tänker inte följa dem själv.

dubbelmoral

det att förespråka andra moraliska principer än de man tillämpar i sitt eget liv

Senast ändrad:
Appropå svara på frågor, så skulle du ju redovisa hur du kände till mina dyk på Kapellskär!

Jag redovisar gärna fakta som har relevans för problemställningen, men hur jag känner till ditt fuldyk har ingen som helst inverkan på det faktum att du de facto fuldök och därmed enligt ditt eget resonemang kränkte en markägares rätt till sin egen mark (vatten). Ledsen Niking, men med tanke på hur roligt jag tycker att det är att du retar dig på att (och hur) jag känner till det så kommer jag inte att berätta det för dig...

För det första var det 15 år sedan jag långfärdscyklade senast med campingutrustning.

Som jag tidigare skrev i denna tråd, så får man ett bredare perspektiv som markägare än som friluftsmupp [sic!][...]

Inte bara fuldyk, utan även fultältande i bagaget Niking alltså - det ökar ju inte precis din trovärdighet i sakfrågan...Du är inte bara definitionen av dubbelmoral, utan nu även av kvadrupelmoral...

Väntar fortfarande med spänning på en förklaring till varför du Niking ändrat dig när det gäller att utnyttja allemansrätten och fricampa.

Du är definitivt inte ensam om det och lägger gärna till fuldyk till listan...

Nej, varför skulle EU-medborgare behöva arbetstillstånd?

Hur ska det annars gå att kontrollera om de bärplockande EU-medborgarna verkligen är anställda av ett seriöst bärköparföretag enligt gällande kollektivavtal?

Asiater med turistvisum ska också skaffa arbetstillstånd, annars så får inte företag använda sig av dem. Men du kanske förespråkar att människor ska utnyttjas, vad vet jag, du verkar ju inte vilja att företag ska följa de regler som finns.

Tja, bärplockarna verkar bli ju utnyttjade i alla fall och framför allt utnyttjas drabbade markägare, vars mark blir nedskräpad och används till olagliga övernattningsläger.

Du velade ha en källa på att det fanns avtal och det har du fått. .

Den verkar vara långt ifrån komplett Många bärföretag torde saknas på din lista.

Jaja, så då är det så, du sätter ut regler åt andra men du tänker inte följa dem själv.

dubbelmoral

det att förespråka andra moraliska principer än de man tillämpar i sitt eget liv

Har du svårt att erkänna att du förväxlat trådens huvudspår med ett fullständigt irrelevant sidospår (som f.ö. startades av Patlik L)?

F.ö. verkar du ju tillhöra dem som anser att jag ska ha betydligt hårdare regler än alla andra. Så här är det desto mer befogat att tala om dubbelmoral.
/Niklas

Jag redovisar gärna fakta som har relevans för problemställningen, men hur jag känner till ditt fuldyk har ingen som helst inverkan på det faktum att du de facto fuldök och därmed enligt ditt eget resonemang kränkte en markägares rätt till sin egen mark (vatten). Ledsen Niking, men med tanke på hur roligt jag tycker att det är att du retar dig på att (och hur) jag känner till det så kommer jag inte att berätta det för dig...

Inte bara fuldyk, utan även fultältande i bagaget Niking alltså - det ökar ju inte precis din trovärdighet i sakfrågan...Du är inte bara definitionen av dubbelmoral, utan nu även av kvadrupelmoral...

Du är definitivt inte ensam om det och lägger gärna till fuldyk till listan...

Appropå svara på frågor, så skulle du ju redovisa hur du kände till mina dyk på Kapellskär! Du får helt enkelt inga andra svar från mig, förrän du redovisat detta på ett för mig trovärdigt sätt.
/Niklas

Appropå svara på frågor, så skulle du ju redovisa hur du kände till mina dyk på Kapellskär! Du får helt enkelt inga andra svar från mig, förrän du redovisat detta på ett för mig trovärdigt sätt.
/Niklas

Ursäkta, men det kan du väl ta i PM, det har ju som du brukar säga, inget med tråden att göra.

Hur ska det annars gå att kontrollera om de bärplockande EU-medborgarna verkligen är anställda av ett seriöst bärköparföretag enligt gällande kollektivavtal?

Ja, men nu är det så att EU-medborgare inte behöver arbetstillstånd. Men återigen så lägger du skuldbördan på de som utnyttjas, vad är det för fel på dig, din människosyn.

Tja, bärplockarna verkar bli ju utnyttjade i alla fall och framför allt utnyttjas drabbade markägare, vars mark blir nedskräpad och används till olagliga övernattningsläger.

Ja, vill du att det ska vara så eller vill du inte att det ska vara så. Problemet för dig kan väl ändå inte vara så att om problemet löses så har inget att gnälla över.

Det är ju bara sjukt att försöka få det låta som att eftersom någon eller utnyttjas så som det inte är tänkt så ska det vara ok att fortsätta med det.

Den verkar vara långt ifrån komplett Många bärföretag torde saknas på din lista.

Jag har inte sagt att den är komplett, men den visar på det som jag då skrev. Dessutom påpekade jag att den var från 2012, listan ser antagligen annorlunda i för i år. Du velade ha en källa och du fick den för det som du frågade efter.

Har du svårt att erkänna att du förväxlat trådens huvudspår med ett fullständigt irrelevant sidospår (som f.ö. startades av Patlik L)?

F.ö. verkar du ju tillhöra dem som anser att jag ska ha betydligt hårdare regler än alla andra. Så här är det desto mer befogat att tala om dubbelmoral.
/Niklas

Trots att du på den tiden inte hade kunskap/insikt liksom bärplockarna idag inte har den kunskapen/insikten. Du kunde inte acceptera att utländska bärplockare inte kollat att alla avtal med markägaren är ok med sin arrangör, du anser att du själv inte behöver kolla upp om din fuldyksskola hade ett schysst avtal med markägaren. Det var ditt val, de flesta andra hade accepterat att andra kan göra samma sorts misstag som en själv.

Det är en del av din argumentation för att motivera att avhysning är den enda lösningen.

/Niklas

Har du något som du skäms över? Visste du om att dykskolan anordnade fuldyk i en stor omfattning, men det var ok för att du själv deltog?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
Kirunabo kan bli "Årets äventyrare Allmänt om friluftsliv 1
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg