Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Och vad din "logik" beträffar, lämnar den mycket övrigt att önska, eftersom Kapellskärsdyket för 20 år sedan arrangerades den av en 5-stjärnig dykskola med mångårig erfarenhet på området.

Hade jag däremot åkt själv dit och dykt, så hade jag möjligtvis kunnat betraktas som en obehörig. Men nu faller ju den anklagelsepunkten som en sten, eftersom dyktillståndet ju ingick i priset för dykutflykten.

/Niklas

Hur ver du att de hade tillstånd?
Visade de några intyg eller papper eller litade du på dem?

Hej Niking!

Semester har jag av och till, men det är inget hinder, (så vet du att det är ett medvetet val av mig om du saknar responsen).
Dock finns det mycket mer intressant att underhålla sig med på nätet de kommande veckorna (livesänd allemansrätt t ex) än att du undviker all form av konstruktiv diskussion, undviker ämnet avhysning av tältläger med lösrykta påståenden om annat, och låtsas som att du bor i ett eget rike där du hoppas att få styra lite (du har fel om den fantasin och avslöjar det kontinuerligt här med pinsam tydlighet för alla, och drar dessutom ett oönskat löje även över alla de skogsägare som vill delta som medborgare i samhällsbygget).
Jag har sagt det förr, med sådana företrädare behöver inte skogsägarna några yttre fiender de kommer att ha fullt upp inom leden.
(Men kanske jag seglar lite också om vädret tillåter, det är ett trevligt sätt att ha strandtomt.)

Vad har då dessa bärplockare betalat "researrangören" och hur såg deras avtal ut. Vad hade researrangören för certifikat för sin verksamhet?
/Niklas

Dessa har i många fall belånat sig upp över öronen och litat på att arrangören varit ärlig och schysst ...

Varsågod, svara på frågorna själv.

Hur såg ditt avtal ut, hur såg dykarrangörens avtal ut med markägaren. Detta hade du givetvis koll på, då du är markägare själv, seså kläm fram informationen.

--

Det låter ju som om att det är en ganska så intressant mängd självgodhet och dubbelmoral.

Den ena gången tas det för givet att en organisatör har ordnat med alla tillstånd, överenskommelser och sådant. Och om så vore att det inte funnits så är det utagerat, det var ju liksom egentligen inte ens eget fel. Motsvarande godkännande görs dessvärre inte åt andra, andra som t.o.m. i grunden har mindre kunskap om regler och rutiner, när dessa litar på "sin" arrangör.

Var har du din mark Niking? Jag antar att det inte är norrut, för då skulle det kunna bli riktigt häftigt (jag tänker på självgodhet, dubbelmoral å grejjer.)

Senast ändrad:
Hur ver du att de hade tillstånd?
Visade de några intyg eller papper eller litade du på dem?

Jag litade på dem, när de sa att de hade nödvändiga tillstånd. Jag hörde i alla fall aldrig talas om att markägaren hade klagat.

Jag litar f.ö. på att SJ, Veolia etc har sina tillstånd i ordning när jag åker tåg. Gör inte du det?
/Niklas

Hej Niking!

Semester har jag av och till, men det är inget hinder, (så vet du att det är ett medvetet val av mig om du saknar responsen).
Dock finns det mycket mer intressant att underhålla sig med på nätet de kommande veckorna (livesänd allemansrätt t ex) än att du undviker all form av konstruktiv diskussion, undviker ämnet avhysning av tältläger med lösrykta påståenden om annat, och låtsas som att du bor i ett eget rike där du hoppas att få styra lite (du har fel om den fantasin och avslöjar det kontinuerligt här med pinsam tydlighet för alla, och drar dessutom ett oönskat löje även över alla de skogsägare som vill delta som medborgare i samhällsbygget).
Jag har sagt det förr, med sådana företrädare behöver inte skogsägarna några yttre fiender de kommer att ha fullt upp inom leden.
(Men kanske jag seglar lite också om vädret tillåter, det är ett trevligt sätt att ha strandtomt.)

Någon kanske hävdar strandrätt på din "strandtomt".

Dock vet jag att många markägare är mycket irriterade på hur äganderätten ständigt urholkas och markägare ständigt känner sig överkörda. Ämnet kommer ju lätt upp i informella diskussioner vid skogsmässor, vägmöten, etc., utan att det är jag som tar upp ämnet.
/Niklas

Dessa har i många fall belånat sig upp över öronen och litat på att arrangören varit ärlig och schysst ...

Källa tack!

Varsågod, svara på frågorna själv..

Det har jag redan gjort. Läs mina tidigare inlägg ordentligt.

Hur såg ditt avtal ut, hur såg dykarrangörens avtal ut med markägaren. Detta hade du givetvis koll på, då du är markägare själv, seså kläm fram informationen.

Jag var inte markägare då. Mitt avtal med dykcentret var i korthet att de erbjöd en viss dykkurs enligt PADI-standard vid Kapellskär för ett visst antal pengar. Jag accepterade detta.
--

Det låter ju som om att det är en ganska så intressant mängd självgodhet och dubbelmoral..

Den anklagelsen kom ju från rätt person...

Den ena gången tas det för givet att en organisatör har ordnat med alla tillstånd, överenskommelser och sådant. Och om så vore att det inte funnits så är det utagerat, det var ju liksom egentligen inte ens eget fel. Motsvarande godkännande görs dessvärre inte åt andra, andra som t.o.m. i grunden har mindre kunskap om regler och rutiner, när dessa litar på "sin" arrangör.

Vilka är det då som organiserar tiggarna då? För det är ju uppenbart att de inte har några tillstånd för sina läger. Annars hade det ju dessa läger knappast väckt de protester de nu gör, eller hur?

F.ö., hur noggrant kollar du upp dina researrangörers och aktivitetsarrangörers tillstånd? Det vore ju lämpligt att du redovisa det här och nu!
/Niklas

Det får du fråga dykcentret om.Det var inte jag som skötte dykcentret...
/Niklas

Nej men du har flera gånger hävdat att det är individens eget ansvar att ta reda på detta. Så hur var det?
För en gång skull så kan du ju försöka svara på en fråga men det är nog för mycket begärt...
Tror att tom du börjar inse att dina resonomang inte håller och det är därför du inte klarar av att svara

Jag litade på dem, när de sa att de hade nödvändiga tillstånd. Jag hörde i alla fall aldrig talas om att markägaren hade klagat.

Jag litar f.ö. på att SJ, Veolia etc har sina tillstånd i ordning när jag åker tåg. Gör inte du det?
/Niklas

Jag gör det men jag har å andra sidan inga problem att lita på folk, bolag o myndigheter

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
Kirunabo kan bli "Årets äventyrare Allmänt om friluftsliv 1
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg