Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nån som vet vart Niking´s mark befinner sig. Jag funderar på att bajsa i skogen och kanske plocka en julgran.

I så fall kommer jag inte att berätta för dig. Det låter ju inte så moget!

Du är väl medveten om att det antagligen springer omkring både vildsvin, rådjur och kanske till och med någon älg i dina skogar och skiter lite här och där? Antagligen sover de där också...

Om du dessutom äger någon av åkrarna runt din tomt betalar du antagligen för att lägga ut skit på dem...

Sedan vill jag av en rad skäl ha massa obehöriga personer i min skog, som lätt ställer till det.

Nu får du gärna definiera "obehörig"...

Och när vi ändå är inne på "obehörig" - inte äger väl du vattenområden utanför Kapellskär med tanke på var du bor? Hur ser du då på att "obehörigt" dyka i någon annans vatten? För det var väl det du i så fall gjorde där under din studietid??...

Hur var det nu med att kasta glas i stenhus?
 
Du är väl medveten om att det antagligen springer omkring både vildsvin, rådjur och kanske till och med någon älg i dina skogar och skiter lite här och där? Antagligen sover de där också...

Om du dessutom äger någon av åkrarna runt din tomt betalar du antagligen för att lägga ut skit på dem...

Det är bl.a. därför de jagas också. Ett gott vildsvin är ett dött vildsvin. Samma sak gäller rådjur hjort och älg...


Nu får du gärna definiera "obehörig"...

En som inte behövs för skogsskötseln

Och när vi ändå är inne på "obehörig" - inte äger väl du vattenområden utanför Kapellskär med tanke på var du bor? Hur ser du då på att "obehörigt" dyka i någon annans vatten? För det var väl det du i så fall gjorde där under din studietid??...

Hur var det nu med att kasta glas i stenhus?

Tja, såvitt jag minns betalade jag ganska bra för varje dyk och dök enbart på av dykledaren anvisade platser.

F.ö. så torde du i så fall vara minst lika obehörig som jag på den punkten i så fall, och då var dt ju det där med att kasta sten i glashus.
/Niklas
 
Då lär det ta evigheter att bli av med lägret, ungefär som idag m.a.o.
/Niklas
Kanske det?
Men om nu förslaget om en förenkling skall resultera i en förändring till det bättre så finns ju risken att du får det lättare att avhysa osanktionerade tältläger från din mark, är det ett problem för dig i så fall?
Om du inte vill att någon skall planera för den förenklingen så får du väl motarbeta det förslaget hos ansvariga politiker i stället för att bara sänka idén här.
Mig stör det inte om det faktiskt skulle gå att undvika sådana tältläger, och i stället få en bättre lösning på bostadsfrågan för de som bor i sådana läger. Även om jag också inser att det kan finnas vissa problem att hitta en bra lösning.
 
Anledningen till att jag ogillar reservat på min mark är att det omöjliggör en vettig skogsskötsel, inte bara på själva reservatet utan många gånger påverkas ett betydligt större område. Å utan skogsskötsel lär skogen inte genererar några pengar till skogsägaren.

Sedan vill jag av en rad skäl ha massa obehöriga personer i min skog, som lätt ställer till det.

Vad den självföryngrade granen beträffar, så var det ett sakligt påpekande från min sida på en direkt felaktighet i ditt resonemang, där du hävdade att "det inte blir risigt om ett äldre träd faller".
/Niklas

Då tar jag det en gång till, övertydligt:

I en gammelskog så blir inte hela skogen risig om det någon gång ibland faller ett enstaka träd.

Om det är annorlunda förutsättningar i din granplantering så behöver du kanske röja och gallra där.
 
Sedan vill jag av en rad skäl ha massa obehöriga personer i min skog, som lätt ställer till det.
/Niklas

Det är det du inte fattar, det är därför det inte går att att diskutera med dig.
Det finns inga obehöriga, alla har rätt att vistas i din skog. Ska du vara med i en diskussion, föra en dialog så måste du utgå från fakta, från de lagar o regler som faktiskt gäller. Inte hitta på egna regler o utgå från dem.
Då är du bara ett troll som förstör forumtrådar för de som faktiskt har något vettigt att tillföra
 
Tja, såvitt jag minns betalade jag ganska bra för varje dyk och dök enbart på av dykledaren anvisade platser.

Men betalade du till den som ägde vattnet? Nej, du betalade till den som anordnade utflykten...

F.ö. så torde du i så fall vara minst lika obehörig som jag på den punkten i så fall, och då var dt ju det där med att kasta sten i glashus.

Nu förstår jag inte vart du vill komma - Jag dyker inte och har aldrig varit i närheten av Hjo...
 
Men betalade du till den som ägde vattnet? Nej, du betalade till den som anordnade utflykten....

Jag utgick att den som anordnade utflykten också hade sina tillstånd för detta i ordning och arrenderade dykplatsen.
Nu förstår jag inte vart du vill komma - Jag dyker inte och har aldrig varit i närheten av Hjo...

Vad har Hjo med bortåt 20 år gamla dyk vid Kapellskär? Och hur kände du i så fall att jag för ca 20 år sedan dök vid Kapellskär?
/Niklas
 
Senast ändrad:
Det är det du inte fattar, det är därför det inte går att att diskutera med dig.
Det finns inga obehöriga, alla har rätt att vistas i din skog. Ska du vara med i en diskussion, föra en dialog så måste du utgå från fakta, från de lagar o regler som faktiskt gäller. Inte hitta på egna regler o utgå från dem.
Då är du bara ett troll som förstör forumtrådar för de som faktiskt har något vettigt att tillföra

De som för mitt skogsbruk framåt är behöriga i min skog. Övriga är obehöriga. Och ja, min skog är ju just min skog.
/Niklas
 
Då tar jag det en gång till, övertydligt:

I en gammelskog så blir inte hela skogen risig om det någon gång ibland faller ett enstaka träd.

Om det är annorlunda förutsättningar i din granplantering så behöver du kanske röja och gallra där.

Jo, det är just det som sker i en orörd gammelskog. Att den blir risig alltså. Sedan är det helt rätt konstaterat att skogen behöver skötas (d.v.s. röjas, gallras m.m.) för att den ska vara trevlig att gå i. Därför som jag är så kritisk att lämna NO.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Kanske det?
Men om nu förslaget om en förenkling skall resultera i en förändring till det bättre så finns ju risken att du får det lättare att avhysa osanktionerade tältläger från din mark, är det ett problem för dig i så fall?
Om du inte vill att någon skall planera för den förenklingen så får du väl motarbeta det förslaget hos ansvariga politiker i stället för att bara sänka idén här.
Mig stör det inte om det faktiskt skulle gå att undvika sådana tältläger, och i stället få en bättre lösning på bostadsfrågan för de som bor i sådana läger. Även om jag också inser att det kan finnas vissa problem att hitta en bra lösning.

Problemet är ju att få ut polis fogde etc utan att det kostar skjortan (f.n. ca 600 kr per avvisad tältare) och utan att behöva kräva att markägaren först samlar in personuppgifter från ovilliga tiggare och bärplockare som i princip inte kan ett ord svenska.

Lägerproblemet löses ju enklast om markägaren fick betydligt befogenhet att själv vräka undan lägret och konfiskera campingutrustningen. Då ginge det snabbt att avhysa oönskade campare.

Vad camparna själva och deras sovplatser beträffar, så finns det ju gott om myndighetslokaler, som i princip är helt obemannade utanför normal kontorstid. Dessa lokaler, som ju egentligen är vår allas gemensamma egendom, kunde ju med fördel upplåtas till natthärbärgen för tiggare, bärplockare och andra uteliggare.
/Niklas
 
Om du lyckas få in det i syftet med reservatsbildningen kanske, men jag har svårt att tro att det ses som något att värna.

Det är nog ett absolut krav, för att jag ska kunna gå med på ett reservat på min mark.

Att det är något att värna, är ju självklart med tanke på alla avsättningar och all den skogsmark som idag är skyddad från skogsbruk. Dessutom är ju sakligt sett skogsbruket den bransch som bidrar klart mest till vår handelsbalans.
/Niklas
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
Kirunabo kan bli "Årets äventyrare Allmänt om friluftsliv 1
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg