Re: Re: Re: Re: Re: Plurr-procent?
Tittar man plurrväntesträcka (hur lång sträcka man måste åka mellan plurrningar) spelar både åksträcka och gruppernas storlek roll. Jag har inte tittat i detalj på detta.
Det är väl också så att riskerna för plurrningar och skador ökar i snabbare grupper på grund av högre hastighet. Ökad hastighet ger minskad tid att upptäcka faror, gör att man kommer längre ut på svag is, att en tät formation gör att flera åkare riskerar att komma ut på svag is och att en högre hastighet vid plurrning ökar risken för skador i samband med plurrandet.
När det gäller att färre plurrar i grupp 3 och 4 kan det också bero på att de ofta till stor del följer de snabbare gruppernas färdväg och därmed kan dra nytta av de snabbare gruppernas lärdomar.
/Bengt
Palle_Z; sa:BengtS; sa:Trots detta var antalet plurrningar per utfärd endast ungefär hälften av antalet i SSSK och FF i Huddinge. Vad beror det på?
LiV gör kortare turer, om man tittar på plurr per åkt kilometer blir skillnaden mindre. SSSKs snabbaste grupper är överrepresenterade, vilket kanske återspeglar att man i dessa grupper med vana starka åkare anser sig kunna öka risken för plurr utan att öka risken för olycksfall. Tittar man på grupp 3-4 är det ganska likt mellan SSSK och LiV.
-Palle
Tittar man plurrväntesträcka (hur lång sträcka man måste åka mellan plurrningar) spelar både åksträcka och gruppernas storlek roll. Jag har inte tittat i detalj på detta.
Det är väl också så att riskerna för plurrningar och skador ökar i snabbare grupper på grund av högre hastighet. Ökad hastighet ger minskad tid att upptäcka faror, gör att man kommer längre ut på svag is, att en tät formation gör att flera åkare riskerar att komma ut på svag is och att en högre hastighet vid plurrning ökar risken för skador i samband med plurrandet.
När det gäller att färre plurrar i grupp 3 och 4 kan det också bero på att de ofta till stor del följer de snabbare gruppernas färdväg och därmed kan dra nytta av de snabbare gruppernas lärdomar.
/Bengt