Raskesven; sa:Du bortser ju från vad jag skrev om att i ett tält med ytter- och innertält vistas man inte i mellanspalten. Man utsätts inte för kondensen inne i innertältet, som man gör med bara en tät duk. Varför tror du att innertält över huvud taget finns och används? Inte är det för att utsättas för mer kondens där man vistas, utan för att få mindre kondens där man vistas.NUI; sa:Raskesven; sa:Tarp ovanför trädgränsen? Jag tycker termen tarp leder tanken helt fel. Antar att du menar ditt tarptält.NUI; sa:.....
Fast skönaste och lättaste sättet att minska kondensen är förstås att skippa tältet och använda tarp
.....
Jörgen
Kanske mindre kondens på den täta duken. Men inte på den duk man närmast är omgiven av. Med innertält får man som bekant en duk och en luftspalt mellan sig och kondensen på den täta ytterduken. Utan innertält har man blöt kondens direkt runtomkring sig. Mer behagligt innerklimat med innertält än utan innertält, tycker jag. Man bor ju inte i mellanspalten. Ska du lufta med bara en tät ytterduk upplyft, blir det dessutom mycket mer dragit längs golvet utan innertält och den tröskel längs marken innertält ofta har.
Raskesven
Jag trodde inte kondensdiskussionen enbart gällde tältning på bergstoppar.
Sedan finns det ju gott om exempel på folk som tarpar ovan trädgränsen i USA. Och själv använder jag ju mitt tarptent som en tarp 19 nätter av 20 eller så.
Ditt resonemang om kondens kan ju ha sin riktighet om fuktmängden är densamma innanför en tät duk, med respektive utan innertält. Men tarps och tarptents är ju dragigare, som du påpekar, vilket gör att den fuktiga luften ventileras bort bättre än i ett tält. Av detta skäl tycker jag att tarp/tarptents i 9 fall av 10 är behagligare att sova i än tält.
Jörgen
Du får ju med tält, som jag skrev, en skyddande duk mellan dig och det täta yttertältet. Det vet ju du också. Vad gäller skydd mot kallt drag längs golvet, förutsätter din lösning att man ligger i en skyddande säck. Med ett tält, innertält med tröskel och yttertält, behöver man inte ligga och trycka i en påse annat än när det är sovdags. "Men en del gillar ju det".
Att minska vikten ger ett plus då du inte behöver bära så mycket. Men kom igen nu, det finns faktiskt även nackdelar med viktminskning, inte bara fördelar.
Raskesven
Eftersom våra inlägg nu handlar mer om lättpackning kontra traditionell utrustning så lägger jag mitt svar under en annan tråd: "UL eller inte".
Jörgen