Pulkbygge i glasfiber

Recept träpulka

Hej,
Du hade gärna fått ta del av en ritning eller byggbeskrivning om jag hade haft en. Jag gjorde både pulkan och kapellet på "frihand" efter lite tankar och idéer som växte fram under bygget.

Dock, principen är samma som för stripkajaker.
Där finns det mycket att läsa om på nätet, bla http://www.thomassondesign.com http://www.andersj.se http://www.friedeldesign.se

Principiellt sågar du mallar efter innermåtten. Sedan sätter du dem i en jig och häftar fast ribbor. Dessa slipas sedan och täcks med glasfiber och epoxi.

Skillnaden mot en kajak är att pulkan är en öppen konstruktion så man får nog tänka lite extra på förstärkningsribbor.

Lycka till!

Jag har inte heller nån beskrivning, tror du kan följa det mesta via tråden.
Arbetsgången för oss var:
1. Bygg plugg som har den form du vill ha på pulkan. Vi inspirerades av Fjellpulken och provade oss fram.
2. Spackla och slipa
3. Lacka och våtslipa och lacka igen
4. Polera med hårdvax
5. Plugg klar
6. Gör handuppläggningsform baserad på pluggen (vi byggde denna i glasfiber/polyester). Bättre beskrivningar över hur man gör detta finns på nätet, men jag svarar gärna utifrån min (begränsade) kunskap om du har frågor
7. När formen härdat ut var det mest kritiska skedet - att få loss den från pluggen. I vårt fall hade den inte krympt fast så det gick bra.
8. Dags att bygga själva pulkan. I stort sett samma moment som för att bygga formen.
9. Ta loss pulkan, klipp rent kanterna
/fremag

Glasfiberpulka...

Hallå där!

Jag vet inte om det är någon som fortfarande är intresserad, men den som vill kan kika på pulka.polsson.se och se hur jag panikbyggde en pulka under två veckor under våren.

På grund av tidsbrist gjorde jag ingen form, utan lät "formen" bli färdig pulka och pengabristen gjorde att det blev polyester istället för epoxy. Hm... Designen är väl inte världens snyggaste, men utseendet är ju inte allt, eller nåt =/

Hoppas iaf att nån får nån nytta av bilderna...

//Pär

wow!

Vilket bygge, imponerande! Många kluriga idéer. Hur kom du på brödrosten?
Hur funkade skaklarna? Verkar som en billig och bra konstruktion.
/fremag

Vilket bygge, imponerande! Många kluriga idéer. Hur kom du på brödrosten?
Hur funkade skaklarna? Verkar som en billig och bra konstruktion.
/fremag

Hehe, kul att du gilla bygget! Ja du, brödrosten... Jag var ute efter en motståndstråd, då det inte gick att få tag i det i den lilla staden som man bor i (Arvika) var man ju tvungen att försöka lösa det på nåt annat sätt... Kom då tänka på att både brödrostar och hårblåsar har sådana trådar inbyggda. Varför det blev en brödrost var för att jag antog att den tråden var längre än den i en hårblås, varför den då borde ha ett lägre motstånd. Detta skulle i sin tur medföra att jag kunde använda en längre bit av tråden jämfört om jag skulle ha tagit tråden från hårblåsen, jag ville ju använda 12V istället 220V. ofta är ju även tråden i hårblåsar "spiralerade" =) , alltså en spiraltråd som skulle va svår att får rak... Jaja, brödrost-tråden funkade iaf finfint! =)

Skaklarna var det som funkade sämst, varför det kommer bli en uppdatering inför årets version av pulkan. Skaklarna har ingen stabilitet för sidoförflyttning av pulkan. Detta blev problem då man åkte på skrå, vi de tillfällena blev "bromssnöret" ett fantastiskt hjälpmedel. Hur jag ska bygga om skaklarna vet jag inte rikigt än. Får bli en senare fråga =)

Till helgen ska jag iaf sy ett "stormkapell" från rutan och bakåt, se bifogade bilder...

//Pär

Bilagor

• pulka_1.jpg
    pulka_1.jpg
    10.6 KB · Visningar: 1,377
  • pulka_2.jpg
    pulka_2.jpg
    8.7 KB · Visningar: 1,383

avslutad210712

Gäst
Shit att inte jag visste/tänkte på det där med brödrosten. Inte för att jag hade behövt det för att bygga en pulka utan för att vi skulle lägga ner golvvärme i ett golv där det behövde fräsas spår för slangen. Gjorde på ett annat "något" båsigare sätt men nu vet jag till nästa gång. Jag menar golvvärmeslangar lägger man ner rätt ofta........

Jo, jag testade att ha två snören i kryss när vi var iväg på premiärresan. Men det ville inte riktigt funka, om det berodde på att det blev för provisoriskt gjort, eller om det berodde på att vinkeln mellan snörena och skacklarna blev för flack vet jag inte. Men det är väl bara att testa sig fram och se om det blir bättre om man gör det mer ordentligt...
Jaja, om det är nån som fattat vad jag har försökt att förklara nu, så är det bara att gratulera :)

//Pär

Med

helt stumma linor dragna i vinkel från pulkan på bägge sidor av skakelrören kanske det skulle fungera. Dyneema t ex. Men egentligen tror jag att du behöver en någorlunda torsionsstyv skakel med bra och tight fastsättning i dragsele och pulka för optimal funktion..

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan77p Glasfiber på kolfiber!? Gör det själv 4
uppkastaren Glasfiber/Kolfiber Gör det själv 25
lennart1 Plasta en kajak med glasfiber/kolfiber Gör det själv 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg