Pulkbygge i glasfiber

Fältprov godkänt!

Sådär ja, nu har pulkan provats i fält och den funkade mycket bra. Jättefint glid med polyetenlisterna och de skyddade pulkan mot de värsta smällarna. Jag lyckades med en vurpa så att skaklarna gick av men pulkan den höll! Som kallast hade vi -33 grader...!
Vi gick Nikkaluokta - Vistas (via Nallo) - Alesjaure - Abisko. Bilden nedan är tagen mellan Alesjaure och Abiskojaure.
/fremag

Bilagor

• Skidtur2009.jpg
    Skidtur2009.jpg
    58.6 KB · Visningar: 3,343
Stängning

Båda typerna av stängning funkade bra, den utan längsgående remmar går att spänna ihop något mer, men det kommer inte till så stor nytta i fält. På ena pulkan hade vi vanliga remspännare och andra klickspännen. Det funkade fint med klickspännnena. Vid ett tillfälle fick jag is i och då ville den inte låsa. I kanalen hade vi vp-rör, vilket gick fint att rulla runt till lufttätstängning.
/fremag

Pulkan klar!

Nu är jag också klar med bygget. Tyvärr blir det ingen fjälltur i år, barn kom emellan.

Nästa år blir det förhoppningsvis mer!

Tom pulka
62a835377932bc57c5acd232fe86d295.jpg

Med två duntäcken lastade
d8fb7f4b546b1d5c26e70bbde0909753.jpg

Underifrån, glidmedar av HD-PE
eed267dc228a524309e8b89f7f0c5034.jpg

Ser jättefin ut tycker jag! Är det ett plastskikt utanpå? Är väl så tunt att det inte syns antar jag. En eloge för kapellet, ser väarbetat ut. Nu återstår bara skakelfäste??

Pulka storlek

Hej,
Den är ungefär 120*50*20 stor. Den är byggd med samma teknik som kajaker så det är 2 lager glasfiber utanpå samt 3 lager i botten så den lär vara rejält stryktålig.

Jag har letat begagnade bambuskaklar överallt utan att hitta några. Nu får jag nog göra några i ALU istället men det passar inte lika bra... När jag fått klart dimensionen ska jag fixa ett fäste.

//D

i vårt fall med glasfiberarmerad epoxi så kostade det ca 1500 kr per pulka, inklusive kostnaden för formerna. det går dock att göra billigare genom att byta ut epoxin mot polyester.
/fremag

Kostnad träpulka

Hej,
Jag vet inte riktigt. Jag hade en del innan sedan jag byggde kajaker.
En flaska NM epoxi räcker, den är rätt dyr för att vara epoxi ca 500
Glasfiber har jag kvar du kan köpa om du vill, ca 200
Träet är nästan försumbart, 50 kronor på någon brädgård, det är vanlig gran

Jag köpte kapelltyg för ca 500 men då är det även till en tarp.

Så totalt kanske 1000 SEK.
Fast då har jag ingen skakel än.

Det går att komma undan billigare om man letar upp billigaste.
//D

Kokboksrecept Träpulka

Hej på er,
Gillar verkligen detta hembygge, som dessutom klarat både fältprov och några kritiska ögon från oss här på utsidan.se

Har du/ni något kokboksrecept på annan pulka eller denna pulka som man får ta del av eller är det bara att bläddra sig genom tråden ?!

Mvh
Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan77p Glasfiber på kolfiber!? Gör det själv 4
uppkastaren Glasfiber/Kolfiber Gör det själv 25
lennart1 Plasta en kajak med glasfiber/kolfiber Gör det själv 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg