Hemmaklättervägg utomhus?

Jajaja .

Får väl dämpa mig lite. Men bara lite :)

Men kan tillägga att jag sett knän hoppa ur led när vältränade klättrar hoppat ner från två meter ner på en tjockmatta. Jag har sätt fall från 20 meter där klättraren borde vara död men som klättrar igen.
Men eftersom jag tydligen har fel i nåt jag skrivit får ni/du gärna berätta det för mig.

Sand är bättre än asfalt
bäst är tjocka mattor men dessa kan ej förvaras ute.
Bättre än sand är chockabsorberande gummimattor i rå gummi.(dock måste man göra ett bra markarbete innan. Det är förödande om mattorna glider isär. då kan olyckor lätt hända.)
Det där med barkspån verkar vara en bra grej men har inte provat det så jag vet inte.

Föresten har min lillebror brutit armen på macdolnads bollhav. Men det har inget med det här att göra förutom att man kan göra illa sig överallt. Men jag tror lillblomma kan ta ansvar för sin klättervägg och sin dotter.

ok.. på en lekplats skiljer man på "strid" sand som är mjuk, och "bakbar" sand, som ska gå att leka i sandlådan med. Dessa begrepp har förut i princip lämnats öppna för tolkning när anläggare och grusterminaler kommit överens om priserna i samband med anläggandet av en park. Därför finns det många undermåliga anläggningar där sanden t.ex. inte dränerar tillräckligt, och blir hård av fukt eller i värsta fall tjäle.

Trillar du som barn, är det fallhöjden och hur du faller, mer än underlaget som avgör hur illa det går. När man klassar lekställningar tittar man mycket på fallhöjden.

Sand som fyller kraven på "strid" sand, enligt de nya eu-normerna är ett bra underlag för en lekställning. Gummimattorna som finns är av ondo. De skapar mer problem än de löser, och ger barnen sämre förutsättningar att klara andra situationer i livet. (Var annars i livet har man nytta av att ha tränat på att hantera ett så onaturligt underlag?)

Vad gäller klätterväggar, är jag själv inte klättrare. Men om den bedöms värdig ur klättrares ögon skulle jag tipsa om en produktserie som heter BLOX eller nått sånt från företaget kompan. Även om det låter som ett tips till någon som har mer råd än tid, så tror jag det ligger bättre ekonomi i att köpa en klassad lekprodukt. När ditt barn slutat klättra i den kan du sälja den beggad till kommunen eller någon bostadrättsförening, och slippa ha den i din trädgård. Ingen annan skulle ju vilja ta i en "hembyggd" produkt.

Hoppsan...

Jo, jag önskar att jag var millionär och deltidsarbetslös för då skulle jag både snickra själv, OCH köpa allt som både Kompan och Haags och alla andra har på sina fantastiska och inspirerade hemsidor. Och jag skulle ha tjocka lager av gummimattor OCH strid sand, om det nu vore det bästa... Men nu ser det ju inte direkt ut så...
Hemmabygge blir det. Och sand. Strid sådan. Ställnoingen komer på sin höjd bli kanske 2 m och kanske kombineras med nåt nät eller annan klättervänlig makapär, kaske en rutchkana.

Men det är uppfriskande att så många vill måna om barnens säkerhet. Sen kan man ju inte linda in dom i bubbelplast. Barn gör illa sig. Punkt. Ett brutet ben läker och det enda man kan försöka göra är att hoppas att det inte ska ge men för livet...
Och det är ju bättre att dom får TRÄNA på att klättra under någorlunda städade former, precis som Betula Pendula skriver...
För klättrar på fel ställen det gör dom, vare sig vi vill det eller inte.
//A

Bättre än sand

Nuförtiden dyker det upp allt fler lekplatser med träflis som "mjukgörare". Det är toppen. Bör vara billigt, är milljövänligt, försvinner med tiden av sig själv om klätterväggssuccén uteblir och tar dessutom dunsen ur dunsen ganska bra.

Tilläggas ska att sand följer med in, med evig dammsugning och slitna golv som följd. Träflis är snällare.

Träflis är bra! Det blir nog träflis och det gör sig kanske tom bättre i gläntan som ju faktiskt ligger i skogen... Ska försöka hålla lite skogstema tänkte jag på "lekredskapen", bygga av hela stockar och så, kubbar att gå balans på etc. Kubbar runt sandlådan med "byggbar" sand...
Men det är väl inte impregnerat med nåt otrevligt? Fliset altså?

//A

Nä, det kan jag inte tänka mig. På lekplatsen där mina ungar yr runt tuggas det flis rätt friskt. Och den är renoverad för bara ett par år sedan. Kan inte tänka mig att de har tryckimpregnerat trä där.

Jag har faktiskt sett att de fyllt på med mer flis vi något tillfälle. Ring och fråga kommunen, parkförvaltningen eller vad det kan tänkas heta måtte väl veta. (HURRA! RIM!) Men jag tror nog att det funkar med vilket flis som helst, bara det är lagom grovt. Sågspån blir inte bra, skulle jag tippa.

Lycka till. Posta bilder när du är klar.

Moaahahaha...
Posta bilder när du är klar.
Jo, jag lovar, men hål inte andan medan du väntar... ;o)

Alltså, HJÄLP vad snygga Bloqxarna är!!! Allvarligt HA-BEGÄR! Jag vill, jag vill, jag vill! Vinna en million eller två...
http://bloqx.kompan.com/intl/productrange.asp

Min älskade make tar väl snart ut skillsmässa, men HUR svåra tror ni de är att göra? Inte SÅ väl... Som sagt så är det väl att fuktsäkra sågytorna som är det svåra och fixa så de inte blir skarpa och riviga... Och så måste man ju hitta såna hörnbeslag nånstans...

//A

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg