Proteintillskott

Jag joggade snabbt idag i ca 30 minuter och då hade jag en puls på ca 170. Puls menar jag enbart kondis. Min puls när jag kör styrka är inte lika viktig..
 
Utan att känna till exakt vad du äter så finner jag det mycket otroligt att det är proteinintaget som är gränssättande för din viktuppgång och mitt personliga råd är att lägga pengarna på bra mat och ffa mer mat. Du kan möjligen trycka i dig en gainer mellan måltiderna men som flera andra redan sagt, ersätt inte någon måltid.
Ditt proteinbehov ligger på omkring 50g/dag vilket man lätt får i sig med en normal kost. Vid stora belastningar över tid kan behovet öka en del men knappast mer än 2 g/kr kroppsvikt/dag men det gäller inte en normal träningsnivå utan hårda fysiska belastningar över tid.

I andra länken här nedan längst ner finns en liten lista med olika livsmedel och deras proteininnehåll:

http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/protein-full-story/index.html
http://www.feinberg.northwestern.edu/nutrition/factsheets/protein.html
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/questions/protein-questions/index.html#howmuch
 
Hej

1. Proteintillskott är helt ofarliga. Det enda som skulle vara farligt är smakämnen/färgämnen som är ytterst lite cancerframkallande, dvs. ligger på samma nivå som exempelvis godis. Jag rekommenderar dig att prova "Whey-80" från www.gymgrossisten.com
Det är ett 100% naturligt vassle-proteintillskott från mjölk som provats av miljontals människor i måånga år. Det är marknadens mest sålda, för övrigt. Kör på "naturell" om du vill slippa dessa färgämnen och smakämnen.
Ett sådant här vassle-proteintillskott kan liknas med att dricka "mjölkpulver" som är utblandat med vatten. Smakar skit men gör toppen!

2. Ett kosttillskott är ett TILLSKOTT. Mat är vad man ska äta, sedan kompliterar man med ett tillskott.

3. För att öka volym till lumpen bygg muskler. Styrketräna upp muskelmassa. Det hinner du. Förslagsvis börjar du träna på gym och bokar en tid med en träningsistruktör eller motsvarande som kan hjälpa dig på bästa sätt. Men kortfattat kan jag ju säga att bästa sättet för dig att bygga volym är att fräna varje muskelgrupp på kroppen med tunga vikter! kör med så pass tunga vikter så att du orkar ca 8-10 st repitioner av varje övning. Och kör ca 3 övningar per muskelgrupp.
Som du förstår underlättar det verkligen med gym.

4. ÄT ÄT ÄT. Fast rätt. Varför inte räkna ut ditt behov av kcal/dag och konstant ligga + kombinerat med en regelbundet styrketräning?

Räkna ut ditt kcal-behov:

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en extremt hårt krävande träningsdag, ja, det maximala...

När du har den mängd kcal du behöver per dag, undersök då en dag hur många kcal du trycker i dig för att på så sätt se om du ligger bra till, eller om du måste göra någon stor förändring.
ta hjälp härifrån för att se mängden kcal i olika produkter/maträtter/livsmedel: http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

4. Finn motivation, nöje och vilja, om du nu inte har det. Annars är detta en omöjlighet.

/tim
 
Ett litet tillägg

Jag tror att det största problemet för dig är kosten. Jag rekommenderar dig att göra det som jag skrev ovan med kosten. Räkna ut hur många kcal du behöver under en dag, sedan provar du helt enkelt. Lägg dig ÖVER denna nivå, och komplitera med Whey-80 eller annat protein medan du konstant styrketränar.

ge det 2-3 månader, sen jävlar! då har du definitivt ökat i vikt (i form av muskler).

/tim
 
Haha okey. Visste inte att pizza och dyl va bra mat att äta eller rätt mat ;) Men okey... ska börja gå runder med en macka i handen helatiden ;)

Har jag otur så vill dom att jag ska mönstra innan året är slut viket inte ger mig mycket tid men har jag tur kan jag i så fall flytta tiden till början av nästa år.

Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden, så någon kanske har skrivit detta redan. Jag ber om överseende.

"Bra mat" beror helt på ved den ska vara bra till. Pizza är fett, innehåller mycket kolhydrater och innehåller ganska små mängder av allt annat. Men ska du få högre BMI är det energi du behöver - alltså fett och kolhydrater. Så svulla på du.

För att gå upp i vikt (nåja, samla fett på kroppen, muskler väger ju också) krävs energi. Ju mer energi du trycker i dig, desto mer lägger du på dig. Eftersom du nu också tränar, vilket jag vill minnas att du inte gjorde tidigare, ökar ditt energibehov radikalt. Du kan ju jämföra med vissa elitidrottare (har för mig att roddare är värst) som har svårt att hinna med att stoppa i sig tillräckligt.

För att orka hålla igång matintaget skulle jag rekommendera att du äter saker som du gillar. Gillar mycket. Ät tills det gör ont i magen, så kommer du snabbt tänja ut magsäcken.

Satsa på någon form av kött, fågel, fisk eller ägg, en fet sås och pasta, ris eller potatis. Oroar du dig för vitaminerna? Ta ett vitaminpiller. Blir du förstoppad så tryck i dig lite linfrö eller liknande (låt dem dra i vatten över natten, ta en eller ett par matskedar av sörjan till frukost. Vidrigt men funkar.)

Ha alltid godis på dig. Eller, nja, inte godis, för det pajar tänderna, men nötter är toppen. Jordnötter, cashew, pistage, whatever. Jordnötter och macadamia är fetast, men alla är energitäta.

Undvik tomater, sallat, gurka och sån't. Det innehåller nästan bara vatten och gör att du inte orkar äta lika mycket riktig mat.

Potatismos är bra, för man kan av någon anledning äta mer potatismos än potatis innan man blir mätt. Den blir väl så kompakt, misstänker jag. Mycket smör i moset blir gott. Och mosa potatisen i såsen när du äter potatis, så får du i dig mer sås.

Kort sagt: SVULLA! Jämt. Är du vaken ska du äta. Jag lovar att du går upp i vikt på det sättet. Kan vara svårt att sluta, dock.
 
Bara så att det framgår tydligt.

Ät sådant du tycker om.

Annars kommer det bli väldigt svårt att hålla uppe ätandet. Du kommer att tröttna, helt enkelt. Är du grönsaksfantast, får du plåga dig.
 
En vältränad man behöver 2-3 gram protein per kilogram kroppsvikt per dag, vid hård styrketräning.
Proteintillskott är ett ypperligt hjälpmedel. Där Vassleprotein är bäst, samt billigast.
Men. Ett kosttillskott är ett tillskott. Alltså bör man huvudsakligen fokusera på den "normala" maten, och därefter "fylla" på alla tomma luckor med kosttillskotten.

Personligen äter jag ca 30 gram vassleprotein per dag från kosttillskott, och yttligare ~ 50 från vanlig mat.

/ekstam
 
Hej

Skummade igenom de svar du fått, många var också bra. Det jag undrar lite över är om du vill gå upp i vikt/muskelmassa så kanske inte din träning borde bestå av 50% konditionsträning. Förstår givetvis att du vill ha flåset uppe, men det kommer inte direkt gynna din muskeltillväxt. Kanske 3-4 styrkepass och 1 konditionspass är mer lämpligt. Hur dina styrkepass är utformade kommer givetvis också att påverka viktökningen, så hör med ngn instruktör på ditt gym om upplägg av träningen. Vad det gäller kost tillskott kan jag inte annat än understryka att de just är tillskott. Tycker man om ostkaka är det en fantastisk träningsmat, bra blandning av kolisar o protein, både före och efter träning.

Lycka till
 
Hej

Skummade igenom de svar du fått, många var också bra. Det jag undrar lite över är om du vill gå upp i vikt/muskelmassa så kanske inte din träning borde bestå av 50% konditionsträning. Förstår givetvis att du vill ha flåset uppe, men det kommer inte direkt gynna din muskeltillväxt. Kanske 3-4 styrkepass och 1 konditionspass är mer lämpligt. Hur dina styrkepass är utformade kommer givetvis också att påverka viktökningen, så hör med ngn instruktör på ditt gym om upplägg av träningen. Vad det gäller kost tillskott kan jag inte annat än understryka att de just är tillskott. Tycker man om ostkaka är det en fantastisk träningsmat, bra blandning av kolisar o protein, både före och efter träning.

Lycka till

Så sant så sant! Fokusera huvudsakligen på styrketräningen, och kör kanske bara 1 konditionspass i veckan. Glöm heller inte bort att bra styrketräning håller flåset vid liv. Personligen behöver jag inte träna konditionspass särskilt ofta eftersom jag håller flåset levande med styrketräningen. (jag ökar ju inte flåset, men ligger kvar på samma nivå).

Men, kör mer styrka minde flås. Efter kanske två månader kör du tvärt om, att du istället fokuserar på konditionsträning, och kör det i kanske 2 veckors tid. Sen åter igen till styrka.

/ekstam
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Polarnatt Proteintillskott Träning och hälsa 20

Liknande trådar