Proteintillskott

Jag orkar inte läsa alla inlägg just nu, men för att svara på din fråga så är mitt tips följande =

* Ät ät ät ät ät ät mycket mer.

*Köp någon form av gainer( Det hjälper till att bulka upp)

Om du har något gym där du bor så kan du ju höra med dem där.

Hoppas det lilla jag skrev hjälper : )
 
Riksidrottsförbundet avråder för kosttilskott.
http://www.rf.se/templates/Pages/InformationPage____170.aspx

Enligt en tysk studie så innehåller 15% av kosttilskotten dopingklassade substanser.
Man klarar sig precis lika bra genom att äta varierad kost. knäck i ett extra ägg i maten om du nu absolut behöver med protein.

Varför äta konstgjord mat???
http://www.dalademokraten.se/Articl...1031191758_DD175/20061031191758_DD175.dbp.asp

http://www.friidrott.se/medicin/antidoping/Kosttillskott.aspx

Jag gissar att de flesta av oss tillhör en idrottsförening eller går på ett gym där vi är skyldiga att lämna dopingprov vid anmodan.

(ser att det är en gamal tråd som har vaknat till liv igen...)
 
Jag har en arbetskamrat som är flerfaldig svensk och nordisk mästare i styrkelyft. Dessutom har han åtminstone ett europamästerskap samt minst en silvermedalj från VM. Aldrig ett kosttillskott! Men han äter mycket! För att nu inte nämna hur mycket han dricker! Ja, mjölk alltså.
 
Jag gör som jag alltid gjort: Gärna en banan innan träning, under träning bara vatten å efter träning gärna en 1/2 proteindrink dvs om jag inte äter "riktig" mat direkt efter träningen!
Så gör jag ;)

/Janne
 
Powerfood

Köp
Ekologisk kallpressad rapsolja och ta 1-2 msk per dag för att öka Omega 3 innehållet i din kost
Mitt Val Sport multivitamin (Apoteket)
Fiberberikade havregryn till morgongröten
Ekologiska ägg
Tonfisk i vatten (Dolphin safe)
Makrill i Tomat
Vildlax (ej odlad)
Kyckling-bröstfilé (tänk på ursprunget)
Magert nötkött (tänk på ursprunget)
Ekologisk Yoghurt med Probiotika
Ekologisk lättmjölk

Röd paprika
Broccoli

Morötter
Palsternacka
Potatis
Lök
Vitlök
(grillas i ugn med olja och örter)
Grönt The

Färsk obehandlad frukt

Val-nötter
Psylliumfrön (på gröt eller fil)

Rå-ris
Fullkornspasta
Axa Sport bröd
Vasa Sport knäcke
 
Olika källor.

Ett svar hämtat från ette annat debattforum.


Så här står det i alla fall i ett axplock från några olika populärvetenskapliga böcker i ämnet.

1. Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering 2008. sid 332.
"Ett optimalt proteinintag för STYRKEIDROTTARE bör ligga mellan 1,6 och 1,7 g/kg kroppsvikt/dygn... I den bocken har man ny och aktuella forskningsrapporter som grund för allt som påstås.”

2. Idrottsnutrition 2007. sid. 172.
"Ökad träningsbelastning kan emellertid sannolikt öka proteinbehovet igen. Proteinrekommendationerna för STYRKEIDROTTARE är ofta satt till 1,6-1,7 g/kg kroppsvikt/dag. Detta behov verkar återigen vara lätt att tillgodose med normal kost och det behövs inget extra proteinintag. Proteintillskott används ofta, men är alltså onödiga.”

3. Idrottens återhämtningsbok 2008. sid. 133.
”I den vetenskapliga litteraturen är man för närvarande överens om ett rekommenderat intag mellan 1,2-1,7 g/kg kroppsvik/dygn, både för STYRKEIDROTTARE och för uthållighetsidrottare....”
”Bra timing (före och direkt efter) av kolhydrat och proteinintag är sannolikt betydligt viktigare och mer effektfullt för proteinomsättningen än att inta stora mängder protein med dålig timing. Att inta 1,2 g/kg kroppsvikt/dygn och fördelat över 5-7 måltider och bra timing är sannolikt bättre än attt inte 1,7 g/kg kroppsvik/dygn och dålig timing...”

4. Effektiv näringslära Fredrik Paulun 1997.
Där rekommenderas för atleter i uppbyggnadsfasen (då man vill lägga på sig maximalt med muskler) 1,4-1,7 g/kg kroppsvikt/dag. Det nämns att i vissa amerikanska kroppsbyggarkretsar förekommer rekommendationer på upp emot 4 g/kg kroppsvik/dag. En eventuell positiv effekt av ett så högt protein intag anpassar sig kroppen till och efter ca 6-8 veckor fås ingen mer effekt. (Amerikanska kroppsbyggare är inte heller direkt kända för att hålla igen på något och deras stora muskelmassa kan knappast ses som bevis för att den dieten är bra. De är nog inte så angelägna att berätta om allt som stoppas i kroppen för att växa maximalt). Fredrik menar att det är bättre att hellre få i sig lite mer än vad som verkligen behövs för maximal tillväxt och hamnar då på en rekommendation på 1,7g/kg kroppsvikt/dag .

5. Avancera bodybuilding. Ove Rytter 1994.
Där rekommenderar Ove Rytter att om man äter 2 g/kg kroppsvik/dag, så har man med marginal försäkrat sig om att man får i sig vad som behövs, och då är det Bodybuilding på tävlingsnivå det pratas om.

6. Ät bäst! –Kost, idrott& hälsoutveckling 2001.
”För tillväxt är det viktigare med proteinkvallitet än – kvantitet. Om du räknar baklänges kan du bara lagra in ett par gram (ca 6 gram) protein i muskelmassan per dag. Varför då äta hektovis med protein? Överskott av det kväve som finns i proteinet – kväve är giftigt i höga doser- sköljs ut av njurarna via urinen. Ett dyrt sätt att pinka!”…
”ATT proteinbehovet ökar vid träning är alla överens om, men behovsökningen verkar enligt medicinsk, obunden forskning bara var 10-15%. Viktigast är att du håller en positiv energibalans, då tar kroppen hand om proteinet på bästa sätt…”

De enda sammanhang där högre intag brukar rekommenderar är där det finns intresse av att sälja en produkt och då är det inte opartisk forskning som ligger till grund för rekommendationer, utan snarare ekonomiska intressen.
Sedan är det en helt annan diskussionen där man för viktkontroll och andra skäl hellre ökar protein- och fettintagen på kolhydraternas bekostnad, för att kolhydrater anses vara en större hälsobov än t.ex. fett. Men då är det inte sådana mängder att extra tillskott ens nämns.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Polarnatt Proteintillskott Träning och hälsa 20

Liknande trådar