Proteintillskott

Ät mer. (ja, det är så enkelt)
När det gäller en snabb och markant viktökning gäller det grova artelleriet, väga maten och räkna kalorier och makronutrientfördelning kan du göra när vågen börjar gå åt rätt håll.



Mer konkreta tips - en matsked olja till varje mål mat, en macka till när du fikar, ett glas mjölk extra (om du dricker mjölk) till maten, en skål med nötter framfrö tv:n etc.

En gainer är inget annat är "snabb mat". En liter standardmjölk efter ett styrkepass är riktigt bra för muskeltillväxt.

Mjo men jag har ett litet problem.. jag har fått det man kallar för sparrisgenen. Alltså både jag, min mamma, min mormor och hennes mamma är alla smala... Jag ska vara glad att jag väger så här mycket nu! Min mormor börjare komma upp i 40 när hon var i min ålder. =P
 
Mjo men jag har ett litet problem.. jag har fått det man kallar för sparrisgenen. Alltså både jag, min mamma, min mormor och hennes mamma är alla smala... Jag ska vara glad att jag väger så här mycket nu! Min mormor börjare komma upp i 40 när hon var i min ålder. =P

Så ät ännu mer. Vissa har svårt att gå ner i vikt, vissa har svårt att gå upp. Det är bara att bita ihop och kämpa på.
Energin som kommer från proteinpulver är inget magiskt, det är samma 4 kcal per gram som proteinet i köttfärs (eller mjölk, eller ägg, eller makaroner). Fett innehåller dubbelt så mycket energi som protein räknat per gram.

Ät mer. Ät mycket mer. Ta TRE matskedar olja per måltid, drick en hel liter extra mjölk per dag etc.
Brukar du äta ute så ta en pizza i stället för en sallad. Drick en gainer, drick två. Ät en rå hummer eller en grillad älg. ÄT!

Kontentan av det hela är att om du inte går upp i vikt stoppar du i dig för lite.

När måste ditt BMI vara uppe i 17?
 
Så ät ännu mer. Vissa har svårt att gå ner i vikt, vissa har svårt att gå upp. Det är bara att bita ihop och kämpa på.
Energin som kommer från proteinpulver är inget magiskt, det är samma 4 kcal per gram som proteinet i köttfärs (eller mjölk, eller ägg, eller makaroner). Fett innehåller dubbelt så mycket energi som protein räknat per gram.

Ät mer. Ät mycket mer. Ta TRE matskedar olja per måltid, drick en hel liter extra mjölk per dag etc.
Brukar du äta ute så ta en pizza i stället för en sallad. Drick en gainer, drick två. Ät en rå hummer eller en grillad älg. ÄT!

Kontentan av det hela är att om du inte går upp i vikt stoppar du i dig för lite.

När måste ditt BMI vara uppe i 17?

Haha okey. Visste inte att pizza och dyl va bra mat att äta eller rätt mat ;) Men okey... ska börja gå runder med en macka i handen helatiden ;)

Har jag otur så vill dom att jag ska mönstra innan året är slut viket inte ger mig mycket tid men har jag tur kan jag i så fall flytta tiden till början av nästa år.
 
På vilket sätt menar du att ett proteintillskott skulle vara ett problem vid laktosintolerans? Laktosen är en sockerart (kolhydrat) som inte kan brytas ned i tarmen på grunda av avsaknad av enzymet laktas. Detta kan då ge problem som uppsvälldhet, gaser och illamående. Ingen laktos finns vanligen i de proteintillskott som säljs och nedbrytningen av proteinerna i tarmen är en helt annan än för kolhydrater. Om du någon gång känt av magen efter intag av proteintillskott är det troligare att det beror på en överkänslighet mot mjölkproteiner (vassle, kasein), sk celiaki, eller på något annat som konsumerades vid samma tidpunkt som proteinet.

Det är väldigt många proteintilskott som innehåller just laktos i stora mängder. Om du kikar på innehållsförteckningen så brukar exempevis: vasslekoncentrat innehålla högst mängd laktos. Isolat eller hydraliserat vassle är det med minst laktos. Såg även att du nämnde kasein, det brukar fungera bra för laktosintoleranta.

Detta är ett mycket vanlig förekommande problem med just proteintillskott att de är gjorda av vassle som inte "renats" (kanske fel ord).

Svenska företag såsom: Eiselt, FX och Fariring har i sin produkt linje flera proteintilskott med låga till obefintliga mängder laktos, de är även duktiga i sin produktinformtation att påpeka detta.
 
Det är väldigt många proteintilskott som innehåller just laktos i stora mängder. Om du kikar på innehållsförteckningen så brukar exempevis: vasslekoncentrat innehålla högst mängd laktos. Isolat eller hydraliserat vassle är det med minst laktos. Såg även att du nämnde kasein, det brukar fungera bra för laktosintoleranta.

Detta är ett mycket vanlig förekommande problem med just proteintillskott att de är gjorda av vassle som inte "renats" (kanske fel ord).

Svenska företag såsom: Eiselt, FX och Fariring har i sin produkt linje flera proteintilskott med låga till obefintliga mängder laktos, de är även duktiga i sin produktinformtation att påpeka detta.

Visst kan det finnas laktos i en del av de tillskott som säljs men om det är ett för egen del känt problem så är det inte svårt att komma till rätta med det. Då genom att välja ett pulver utan laktos helt enkelt. Möjligen aningen otydlig i det svar jag gav men att rent generellt säga att proteintillskott baserade på vassle är den laktosintolerantes värsta fiende blir galet då det inte är vasslet i sig som är problemet. Så är med på din linje.
 
Jordnötter... svaret på alla debatter om näringsintag är alltid jordnötter :)

Rika på protein, rika på fett, rika på kalorier och otroligt kompimerade i energivärde. Är fåtal procent av jordnöten som är spillmaterial som mineraler och vatten.
 
Detta är bra...

Med gainer som mellanmål för- och eftermiddag ökar du ditt intag med nästan 1000kcal om dagen om du blandar med mjölk vilket borde ge dig en rejäl puff i rätt riktning. Sen så kan man alltid propagera för "riktig" mat o.s.v men gainer är ett väldigt enkelt sätt att få i sig extra kalorier. Byt dock inte ut några måltider. Drick gainer utöver det andra du äter.
Det är ingen slump att personer som vill lägga på sig massa bl.a. dricker gainer.

Denna är billig och bra:
http://www.gymgrossisten.com/cgi-bi...?Avd=1&funk=visa_artikel&artnr=570r&artgrp=10

Mvh
Magnus
 
Senast ändrad:
Jordnötter... svaret på alla debatter om näringsintag är alltid jordnötter :)

Rika på protein, rika på fett, rika på kalorier och otroligt kompimerade i energivärde. Är fåtal procent av jordnöten som är spillmaterial som mineraler och vatten.

Nu dissade jag dig nyss i en annan tråd, så jag får kompensera genom att hålla med dig om jordnötternas klockrenhet.. :p
 
Laktosintolerans är ju helt ointressant i detta sammanhang.
Har man dessa problem så är man inte ett ämne för försvarsmakten, så jag antar att dizzymiss inte har såna bekymmer.

Enkalste rådet är, ät mer av vad du äter nu.
 
Jag är inte loktosintolerant MEN jag är överkänslig mot mjöl så pasta och vitt bröd kan jag inte äta men jag har pratat med en kille som muckade detta året och han sa att dom har olika mat man kan välja mellan...

Kom på att jag har en annan fråga om träning, vad är bäst; att man har en hög puls när man tränar men att den sjunker snabbt efter träning eller att man har låg puls när man tränar?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Polarnatt Proteintillskott Träning och hälsa 20

Liknande trådar