Jag har en liten tanke ang formen på tårtbitarna som man syr kåtan av..
Istället för att man använder likbenta trianglar och får 50% spill, som skerligen kan användas till nånting annat iofs..
Varför tar man inte sin 1.5 * 2.5 meter tygbit,och delar den diagonalt, nu får man ju 2 st likadana bitar, och 100% effektivitet i tygåtgång.. men det är inte huvudsaken i resonemanget.
Då komer ju inte sidorna på triangeln bli lika långa heller, detta kan ju ses som ett problem, men måste det verkligen vara det?
Då är mitt förslag att man tar tygbit a..
ÄSH! jag ritar istället!
Om man skulle göra alla dessa 8 bitar, så kommer det inte gå cirkeln ut, det kommer inte gå jämnt upp, så då tar mna och syr ihop första och sista biten, så ha man helt plötsligt en kon med avhuggen topp..
I det här exemplet så är den långa sidan 41 cm längre än den kortare, således blri den övre cirkeln 8*41 cm i omkrets, dvs 3.28 meter, diametern på en sån cirkel blir dvs lite mer än en meter. Nu kan det mycket väl hända att detta är för stort hål i toppen, men detta avhjälps med anidra propotioner på bitarna.. blir dom längre eller smalare så kommer hälet i toppen bli mindre.
Botten skulle bli 1.5*8/pi i diameter, dvs 3.8 meter (pi funkar väldigt bra för att räkna diametern på 8hörningar, och har man en 6hörning och mätar ytterhörnen så blir pi helt plötsligt exakt 3!)
Nu skriver jag det här bara för att presentera ett koncept som jag tycker känns lite mer vägvinnande, inte för att komma med en komplett ritning med exakta mått och planlösning
Jag skulle uppskatta lite tankar på konstruktionen, lätt att bli hemmablind när man funderar på nånting.
För det här är ingenting jag har sett på annat håll, jag har aldrig tittat hur kåtor är konstruerade direkt.
Utan jag är bara hemma, sjuk och spekulativ!
MVH / Tomas
[Ändrat av lleberg 2007-03-14 kl 01:03]