Navet står på ekrarna
Det verkar som de flesta inläggen i den här tråden handlar om hur ett hjul fungerar och inte om stackaren i Polen.
Den som startade den urspårningen är Mezzner som också verkar vara den flitigaste postaren och han håller dessutom så envist fast vid sin felaktiga utgångspunkt att han har skrämt bort de som försöker få honom att förstå hur ett hjul egentligen fungerar.
Jag kommer (troligen) bara att skriva det här inlägget, om det får Mezzner att förstå hur felaktig hans teori är och dessutom förstå ett hjul fungerar vet jag inte, men jag är villig att försöka.
Mezzner har helt missförstått hur ett hjul fungerar och verkar inte heller ha en aning om vad det betyder när andra skriver att hjulet är en
förspänd konstruktion.
Exempel:
Mezzner; sa:
Beträffande vilka ekrar som bär lasten är det enkelt, nippeln resp andra änden av ekern kan bara ta draglaster.
Alltså kan inte ekrarna mellan marken och navet ta nån last.
Här framgår det tydligt att Mezzner inte har en aning om att ett ekrat cykelhjul är en
förspänd konstruktion.
I ett ett helt vanligt ekrat cykelhjul är alla ekrar alltid, mer eller mindre, spända.
Det blir alltså, normalt, aldrig några tryckkrafter i ekrarna.
Vidare
Mezzner; sa:
Gör så här:
ta en tom fälg och ett nav samt en knippe ekrar, sätt i ekrarna; t ex 4 bredvid varandra och 4 motstående,
placera hjulet på garagegolvet eventuellt monterat på din cykel, sätt dig på sadeln ifall hjulet är monterat,
ta en avbitartång och knipsa av ekrarna och se vad som händer när du knipsar de övre ekrarna resp de
nedre ekrarna
Även om andra redan har försökt få Mezzner att förstå hur felaktigt detta exempel är kan inte jag heller låta bli.
Eftersom ett ekrat hjul är en
förspänd konstruktion så är alltid alla ekrar spända.
Undantaget är när ett hjul överbelastas, sker det momentant så brukar bara någon enstaka eker bli slack (det brukar höras som ett knäpp) men om tillräckligt många ekrar samtidigt blir helt slacka så är det stor risk att hela hjulet kollapsar.
Mezzners exempel är alltså fel eftersom det inte beskriver hur ett hjul uppträder vid normal belastning.
Exemplet visar bara att när ett ekrat hjul är så överbelastat så att det inte längre är en
förspänd konstruktion så uppträder det inte längre som en
förspänd konstruktion!
Surprise!
Men det är inte bara Mezzner som har svårt för vad
förspänning är och mer specifikt hur ett ekrat cykelhjul fungerar.
nermander; sa:
Frågan om vilka ekrar som bär upp lasten är rätt enkel att besvara med en avbitare. Vilken/vilka ekrar kan du
(om du lastat hjule hårt) klippa av utan att hjulet deformeras?
Samma felaktiga exempel som hos Mezzner alltså.
Cyklar och även deras hjul har under en lång tid varit intressanta som studieobjekt för olika universitets mekanik-kurser.
Som tur är finns numer mycket av resultaten från sådana studier på Internet, det var inte svårt att hitta följande dokument: "Bicycle Wheel as Prestressed structure"
http://www-civ.eng.cam.ac.uk/cjb/papers/p20.pdf
Rapporten, som redovisar mätningar på ett riktigt ekrat cykelhjul, är väldigt läsvärd och bra, men dokumentet är lite konstigt formaterat så för den som inte vill läsa hela kan jag citera ur sammanfattningen
"Tests show that the bottom spokes carry virtually all the load by compressive forces, which reduce the tensile
prestress set up in the spokes when the wheel was made."
Dokumentet ligger på en server som tillhör Cambridge-universitet, Department of Engineering
Mezzner och nermander: Läs dokumentet.
Förstår ni nu hur fel ni har med ert exempel och i era teorier?
En ursäkt till Niklas Ingvar-Nilsson från Mezzner skulle inte vara fel.
Om Mezzner nu vågar skriva något mer i den här tråden........