Överens nu, eller?
Mezzner; sa:
Den ena är att, till skillnad från vad som påståtts där jag opponerat mig, de ekrar som bär lasten rimligen är de ekrar som får en ökad belastning vid ytterligare navlast. Det är ju just de ekrar som bl a du menar inte bär lasten... För all del ger fälgdeformationen en ökad dragspänning i ekrar även på nedre halvan, men som sagt; inte de mellan marken och navet - förenklat uttryckt.
Det andra är att även om man konstaterar att draglasten i ett antal ekrar på hjulets nedre halva ökar, så är det ju knappast möjligt att påstå att dessa ekrar "bär upp" navet. Detta med hänvisning till att den kraft dessa ekrar överför till navet tenderar att dra navet NEDÅT.
Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med citatet ovan.
Menar du att
navet hänger i de ekrar som får en spänningsökning vid belastning, detta trots att flera av dem medverkar till att dra navet nedåt?
Eller menar du att
navet står på de ekrar som får en spänningsminskning vid belastning?
Sedan förstår jag inte ditt problem med mitt, kanske överflödiga, men korrekta påstående att ekrarna bara kan ta upp draglaster. Jag uppfattar inte att du på allvar säger emot, men du drar däremot slutsatsen att detta påstående indikerar att jag inte är bekant med förspända konstruktioner.
Tvärtom har jag under en ganska stor del av mitt yrkesliv ägnat mig åt hållfasthetsberäkningar, och kan verifiera att förspänning i olika omfattning snarare är regel än undantag i mekaniska strukturer. Jag ser inget exotiskt i detta, och har inte utfrån dessa erfarenheter sett anledning att omvärdera min uppfattning om vad som är upp resp ned.
Det är bra att du är bekant med förspänning, men när du skriver sådant som
Beträffande vilka ekrar som bär lasten är det enkelt, nippeln resp andra änden av ekern kan bara ta draglaster. Alltså kan inte ekrarna mellan marken och navet ta nån last.
så visar det att du åtminstone inte är särskilt bekant med hur ett ekrat cykelhjul fungerar.
Eftersom ett hjul är en förspänd konstruktion så är alltid ekrarna spända och dessa förspända ekrar överför en tryckkraft till fälgen/marken som är direkt proportionerlig mot minskningen i förspänning.
Det är inte de ekrar som får en spänningsökning vid belastning som bär upp navet.
Ekerspänningsökningen är mer en sidoeffekt av att fälgen expanderar. Eftersom fälgen böjs inåt vid kontakten med marken måste fälgens obelastade del böjas utåt eftersom omkretsen är konstant. Det ger ekerspänningsökningen hos de ickebärande ekrarna.
Tittar man noggrannt går detta att se på bilden från FEA-analysen i en tidigare länk.
(Bilden av det belastade hjulet ligger ovanpå bilden av det obelastade hjulet.)
Detta visar också mätningar, och analyser, av ekerspänningen i belastade och obelastade hjul.
Dessutom är det, precis som du säger ovan, en hel del av de ekrar som får en spänningsökning som drar navet nedåt.
Om man utifrån dessa data från mätningar, och analyser, beräknar den vertikala kraften uppåt i navet, jämfört med vertikala kraften nedåt i navet som kommer från ekerspänningsförändringarna vid belastning, så visar de ett förhållande på c:a 6:1.
(Dvs c:a 85% av lasten bärs av den minskade ekerspänningen och c:a 15% av lasten bärs av den ökade ekerspänningen.)
Navet i ett hjul
står på ekrarna.
Eller egentligen:
Navet i ett hjul står på de förspända ekrarna i zonen mot marken genom att minska deras förspänning, en ekerspänningsminskning som är direkt proportionerlig mot navets belastning, den lilla ekerspänningsökning hjulet får i ekrarna utanför denna lastbärande zon är så gott som försumbar, åtminstone i avseende på att bära upp hjulet.
Håller du med om detta Mezzner?
Om inte så är det dags för dig att mäta och beräkna några hjul själv.