Ytterligare ett försök
Detta har självklart inget med ursprunget till tråden att göra men eftersom Mezzner framhåller i sin vanföreställning om hjul så....
(Om någon ansvarig vill bryta ut det här till en egen tråd, gärna för mig.)
Mezzner; sa:
Beträffande vilka ekrar som bär lasten är det enkelt, nippeln resp andra änden av ekern kan bara ta draglaster. Alltså kan inte ekrarna mellan marken och navet ta nån last. Kunde de det skulle de naturligtvis knäckas pga av ett högt slankhetstal om de bröjade ta upp betydande trycklaster. Om det inte framstår som själklart, föreslår jag att den som undrar och orkar ritar en figur med så många ekrar han orkar, och ställer upp en enkel statisk kraftjämvikt; med eller utan förspänning.
Ett ekrat cykelhjul är en
förspänd konstruktion.
Det betyder att ekrarna
hela tiden har en
spänning. Denna
spänning varierar proportionerligt med belastningen.
Eftersom ett hjul är en
förspänd konstruktion blir det självklart inga tryck-krafter som ekrarna skall 'förmedla', bara större eller mindre draglaster.
Att det är på detta sättet är enkelt att själv verifiera genom att knäppa på ekrarna på ett obelastat och ett belastat hjul.
När man knäpper på en spänd eker avger den en ton, om ekerns
spänning förändras så förändras oxå dess ton, proportionerligt.
Vilka ekrars ton ändras när hjulet belastas?
Varför är det just de ekrarnas
spänning som förändras?
Förspänningen är f ö konstant om ekrarna är lika förpända från början, men totala spänningen i varje eker variera beroende på dess position då hjulet snurrar, förutsatt att navet bär en last. Om en ton från resp eker vore bevis för att ekrarna tar upp en del av cykelns last undrar jag varför tonen inte tystnar när man lyfter upp hjulet i luften...
Jag förstår inte riktigt vad det är du menar med texten ovan.
Att ekrarnas
förspänning, och därmed deras ton, varierar med hjulets belastning är helt rätt.
Och det är precis denna spänningsvariation man kollar genom att knäppa på ekrarna i ett belastat resp obelastat hjul.
Självklart tystnar inte den förspända ekerns ton när du lyfter upp hjulet i luften.
Vad menar du med det påståendet?
Ännu en gång:
Förspända ekrar ger ifrån sig en ton när man knäpper på dem.
När hjulet belastas så ändras
förspänningen proportionerligt i de ekrar som påverkas av belastningen.
Detta verifierar man genom att knäppa på ekrarna i ett belastat resp obelastst hjul.
Om det vore som Mezzner påstår att de övre ekrarna i ett hjul spänns xtra mycket när hjulet belastas borde det märkas på deras ton när man knäpper på dem i ett belastat resp obelastat hjul.
Varför förändras inte dessa ekrars ton?
Det finns många andra praktiska exempel på varför det är de nedre ekrarna i ett hjul som påverkas när hjulet belastas, här följer några:
Campagnolo tillverkar många olika hjul, de hjul som har hårdst spända ekrar är de som har minst antal ekrar, 12 stycken.
Varför då om det är så ekrarna tar upp belastningen genom att spännas mer?
Borde inte ett hjul med så få ekrar som 12 vara xtra löst ekrat för att undvika att ekrarna överbelastas och går av?
Nästa exempel:
När en eker går av så går den inte av där den är som tunnast. Inte ens om hjulet är byggt med DT Rev-ekrar som är 2mm i ändarna och endast 1,5mm i mitten.
Varför då om det är så att ekrarna tar upp belastningen genom att spännas mer?
Borde då inte ekrarna överbelastas och gå av där de är som tunnast?
Det finns många fler exempel ur verkligheten som visar att det Niklas Ingvar-Nilsson skriver om ekrars spänningsändring stämmer med verkligheten.
Ni som ännu tvivlar:
Kolla era hjul själva
/Håkan