Problem med bakhjulets ekrar i Polen.

Re: Re: Problem med bakhjulets ekrar i Buckinghamshire

niking; sa:
Tyvär alltför vanligt med cykelverkstäder som inte kan cykelhjul! Läs gärna min hjulartikel http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html så blir du snart mycket bättre än cykelverkstäderna på hjul.

/Niklas

Tack, jag ska läsa igenom den ordentligt när jag får tid. Så småningom kanske man borde slå till på en sån där ekerspänningsmätare, ca £28+frakt är ju rätt överkomligt: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI....7305124&rd=1&ssPageName=WD2V#ebayphotohosting Dock föredrar jag att bara köpa verktyg som är smidiga att ha med för dikesreparationer.

Lite mer praktiskt, ungefär hur stora justeringar med en vanlig ekernyckel bör man göra om man upptäcker att hjulet är lite skevt, säg tex någon halvcentimeter åt ena hållet? Ska man skruva ett kvarts varv åt gången eller mer? Lossa ekern på motsatt sida lika mycket som den man drar åt? Ska man jobba med hela sektionen där hjulet är skevt på en gång eller försöka få det rakt med en eker i taget? När jag testade på en MTB jag hade för rätt många år sedan blev det bara värre och värre ju mer jag justerade..
 
Ännu en underhållande teori

dobben; sa:
Det beror på att fälgen vill förändra sin form när den trycks mot marken, den vill bli oval.
Ytterligare en underhållande men verklighetsfrämmande skrivbordsteori.

I verkligheten vill fälgen inte bli oval.

Det framgår tydligt i de redovisade mätningarna på ett riktigt hjul.
Det är samma länk som har publicerats här tidigare:
http://www-civ.eng.cam.ac.uk/cjb/papers/p20.pdf
Se tex fig 6 och Fig 10

Slutsats: NAVET HÄNGER.
Slutsats: dobben vet inte hur ett hjul fungerar.

Förspända ekrade cykel hjul har alltså funnits sedan 1870-talet. Hur de fungerar har varit beskrivet sedan 1896.
Hur länge kommer det att dröja innan de verklighetsfrämmande 'opponenterna' i den tråd får en hjulkunskap som motsvarar 1800-tals nivån?
 
Re: Re: Re: Problem med bakhjulets ekrar i Buckinghamshire

jamo; sa:
niking; sa:
Tyvär alltför vanligt med cykelverkstäder som inte kan cykelhjul! Läs gärna min hjulartikel http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html så blir du snart mycket bättre än cykelverkstäderna på hjul.

/Niklas

Tack, jag ska läsa igenom den ordentligt när jag får tid. Så småningom kanske man borde slå till på en sån där ekerspänningsmätare, ca £28+frakt är ju rätt överkomligt: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI....7305124&rd=1&ssPageName=WD2V#ebayphotohosting Dock föredrar jag att bara köpa verktyg som är smidiga att ha med för dikesreparationer.

Lite mer praktiskt, ungefär hur stora justeringar med en vanlig ekernyckel bör man göra om man upptäcker att hjulet är lite skevt, säg tex någon halvcentimeter åt ena hållet? Ska man skruva ett kvarts varv åt gången eller mer? Lossa ekern på motsatt sida lika mycket som den man drar åt? Ska man jobba med hela sektionen där hjulet är skevt på en gång eller försöka få det rakt med en eker i taget? När jag testade på en MTB jag hade för rätt många år sedan blev det bara värre och värre ju mer jag justerade..

När du har läst min hjulartikel http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html så kan du sedan gå videra på min artikel om hjulriktning http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html så får du svar på dina frågor om hjulriktning.

/Niklas
 
(User) HK

Jag har följt den här tråden sedan start och förfärats av (User) HK´s polemik och argumentationsteknik. Jag erkänner jag har till och med blivit lite upprörd. Men nu trillade polleten ner, han driver med oss. Ironi är ju kul men jag har inte fattat det förrän nu.
Heder till de som käbblat emot.
ABEJ
 
Re: Ännu en underhållande teori

Jag delade upp problemet i faktorer som var vesäntliga för frågeställningen och sådana som inte hade med den att göra. Det vesäntliga är det faktum att en kraft neråt på navet måste leda till motsvarande dragkraftsökning i ekrarnas uppåtriktade komposanter. Alla andra spänningsförändringar i ekrarna uppstår som en motkraft till fälgens strävan att ändra sin form. Dessa spänningsförändringar är inte vesäntliga för frågeställningen huruvida navet hänger eller står och jag vet inte hur de ser ut (jag bara drog till med att de motverkade en ovalisering) men det gör man säkert i det universitet du hänvisar till. Men som sagt var det förstnänmda är intressant för frågeställningen och det ger svaret att navet hänger. Om du tvivlar på det så kan jag hänvisa till vilken lärobok som helst i elementär fysik.
 
NU insåg jag var begreppsförvirringen antagligen har sitt ursprung i: Någon har blandat ihop uttrycken "tar upp" med "bär upp".

Att något "tar upp" en kraftförflyttning är INTE samma sak som att det "bär upp" lasten.
 
Tja, frågan är om man inte blandat ihop upp och ned också.

Ett korrekt uttryck skulle väl kunna vara att den största kraftförändringen för ekrarna, vid hjulets rotation, sker när dessa passerar under navet.

Den som orkar kan säkert hitta en något mer lättugad formulering.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg