Jag hugger direkt..
Omöjliga leden är ju som en enda stor intressekonflikt, och kanske inte den led man ska börja med att hitta en lösning till.
Men de pitonger som togs bort tidigare var ju enligt sägen helt värdelösa, och några hade nog kunnat lossna av repdrag. Att ta bort dem gjorde inte leden osäkrare i alla fall. Att lämna dem hade väl egentligen inneburit att folk antingen hade betraktat dem som säkringar (=en slags risk) eller struntat i att klippa dem, och då satt de väl bara och skräpade.
Så som leden är idag så finns det ett antal placeringar, och det finns 3 eller 4 pitonger kvar faktiskt, som sitter inom räckhåll. Jag har inte lett den, och kan konstatera att det som jag tycker är kruxet, ganska tidigt, är mycket svårt att säkra, och är man osäkrad där och faller, så är det ned bland stenarna på marken man far.
Det betraktar jag som otillfredsställande säkrat, och egentligen oavsett klätterförmåga förstås. MÖJLIGEN är det inte sant, eftersom man KANSKE kan få in nåt litet mitt i kruxet om man har tillräcklig "överkapacitet" för att kunna hänga där och få in nåt svårlagt. Om det går, så är det förstås subjektivt om det är överkapacitet som krävs...
På resten av leden är säkringsmöjligheterna bättre, och finns det möjligheter så är det ju inte så att svarsalternativet som inkluderade borrbult betyder att det ska bultas istället för pitongerna. Sist jag klättrade leden och då gick tvåa, så lade förstemannen första säkringen strax innan nischen, och därefter i utstegssprickan. Det var förstås markfallspotential under stora delar av leden i och med detta. Två säkringar på 25? meter är ju i underkant. Dock hade det gått att lägga fler, och de pitonger som fortfarande sitter kvar är ju för all del klippbara, men förstemannens bedömning var väl att de var rätt värdelösa och snarare orsakade mer rep/slack än vad de skulle göra nytta.
I det fallet är väl min personliga åsikt att man noga inventerar de naturliga möjligheterna för egna lägg, och därefter tar ställning till om det behöver sättas borrbult. Det är ju svarsalternativ 3. Det handlar ju inte om att man sätter borrbult istället för varje pitong man hittar på berget, och kanske några till...
I det specifika fallet kan det ju hända att det vore motiverat med nån borrbult där det inte sitter pitong idag, men det är ju egentligen en fråga som ligger utanför den här omröstningen. Jag vet inte vad jag själv tycker, men jag ogillar ju rena soloinslag i leder, om det ändå finns nån rimlig risk för fall, och om man ser till hur leden har gjorts till en början, och därefter i många år, så är det ju till större delen med säkring i fasta säkringar. Dvs i det närmaste en sportled.
Men sedan den rensades på många av pitongerna så leds den ju många gånger per säsong, även om det är många som väljer att avstå.
Själv har jag hittills bara följt på den resp toppat nån gång. Jag kommer inte att leda den förrän jag anser att jag är säkrad hela vägen.
Apropå specifika leder så har jag förstås klättrat Diretisseman några gånger, och åtminstone en gång helt utan att klippa pitonger. Det går ganska bra, men det är ju ett parti på väg upp från svaet som är dåligt säkrat, och där ett fall onekligen leder till ett ganska dåligt fall ned i svaplattan. Pitongerna gör inte så stor skillnad där, men om om de nu sitter kvar, så är ju den osäkrade passagen något kortare med dem, och vid ett hyllfall mot svaet så blir man ju ev hängande i repet lite tidigare om man klippt dem. Där finns väl nån 90-talskontrovers med avslagna expander. En eller två möjligen.