Jag klättrade ganska mycket på Häggsta under början av min bana som klättrare, och gör det fortfarande i alla fall ett antal gånger per säsong.
Jag är van de pitonger som finns där, men jag vet inte på vilket sätt det ökat mina möjligheter att bedöma kvaliteten på dem. Den avgörande skillnaden jämfört med en tvivelaktig kil är ju att man inte lämnar en kil in-situ för att den ska fortsätta användas i decennier framöver.
Många av bladbultarna som vi talar om kan inte bedömas förrän man åtminstone plockar ut dem, och slår in dem igen, skulle jag påstå. Det finns ju även undersökningar gjorda på ett ganska seriöst sätt som visar svårigheten att göra bedömningar av befintlig slagen bult. Man provade då olika bultar, och resultaten var inte sådant att pitongerna kvalificerade sig för förstemansfall, eller av det slag att de stämde överens med de bedömningar man försökte göra innan provet. Jag kan leta fram länken om så önskas, vid tillfälle.
Det sitter ju både bultar som kan ersättas av egna säkringar, och bultar där det är svårt att göra en egen någorlunda rimlig placering. Självklart bör man ta detta i beaktande när man tagit bort en pitong för att bestämma om en expander eller limbult bör placeras som ersättning för pitongen.
Jag skulle f ö säga att det är skillnad på att vara erfaren på ett sätt som ökar möjligheterna att klättra säkert, och att vara luttrad. När jag klättrade mycket i Häggsta tidigare, klättrade jag lätta leder, men inte så långt från min egen gräns. Jag kände mig trygg med säkringarna, men jag är faktiskt tveksam till om det var en särskilt kvalificerad bedömning som låg till grund för detta. Faller man och är dåligt säkrad gör det ju f ö lika ont om man klättrat mycket eller lite tidigare.
Häggsta är trots allt lite av en nybörjarklippa. Vi behöver inte ha ambitionen att göra den säker till varje pris, vilket redan framkommit skulle innebära betydande svårigheter för att uttrycka sig försiktigt. Men jag tycker att det på ett flertal leder är så att man i princip är hänvisad till pitonger i vissa passager, och jag tror att många sätter sin tilltro till dem, eftersom de sitter där. Om det är klättrarnas omdöme eller pitongerna det är fel på kan vi förstås diskutera, men jag skulle väl säga att både omdömet och pitongerna skulle få svårt att försvara sig vid en närmare granskning. Och den som har bättre omdöme kanske klättrar samma led med vetskapen om att ett fall inte är rimligt sannolikt? Då ser jag ju faktiskt inte så stor nytta med att låta pitongen sitta kvar heller...
Att lösa alla dessa "problem" med borrbult är förstås inte heller ett alternativ. Ett tekniskt skäl till detta att det inte duger att borrbulta i rutten klippa, så Häggsta kommer alltid att vara lite spännande, och kräva att klättraren är medveten om det.
Jag tog för många år sedan bort en v-bult i övre delen av Ekleden. Jag har passerat den många gånger utan större eftertanke, men blev uppmärksammad på den av en (dukktig) klättrare. Bulten satt i ganska rutten klippa, och var svår att säga nåt särskilt om. Jag satte en syrafast bult på närmaste stället där jag tyckte att det var vettig klippa och där den fortfarande var relevant. V-bulten slog/drog jag ur, med viss ansträngning. Det visade sig att den var i rätt dåligt skick. (bild)
På samma led sitter f ö en bladbult på insteget. De flesta bör kunna minnas denna. Den sitter nog kvar idag. Den har suttit länge, och min gissning är att den är rejält rostig, och sitter rätt hårt tills den en dag går av vid belastning. Den sitter på insteget, och troligen kan man överleva ett fall ungefär från bulten. Den bör dock synas från marken och jag tycker den sitter så att den annonserar för klättrare att leden just innehåller pitonger, varvid man redan där kan välja hur man vill klättra. Till saken hör väl att det troligen är flera år sedan någon föll på leden om jag gissar fritt. Det är en lätt led. En ren nybörjare ska väl ändå inte leda den på egen hand - det kan ju vara vådligt av många skäl, så i rätt sällskap, eller med en gnutta erfarenhet kanske leden passar bäst. Jag får dock erkänna att jag ledde den första gången jag var i Häggsta och det kanske var andra gången jag klättrade. Jag hann väl med Sjuan, Åttan och Fyrbulten på samma besök. Och jag föll ju inte.
Men, bladbulten på Ekledens insteg, hur bör den egentligen betraktas? Det är ganska svårt att lägga nåt annat i närheten, och det är några meter innan man är uppe vid nästa placering där man i och för sig kan vistas säkert utan rep med tanke på den högst moderata lutningen.
Jag tyckte bulten satt bra som den satt, men den klipps säkert av nästan alla som passerar den, och en dag kommer den att gå av när nån belastar den. Vad säger man då? "Den som föll visste vad han gjorde, och är nog inte missnöjd, och visste han inte det - borde han vetat bättre?"