PDA Navigering

Är det någon här som har erfarenhet av tomtom och destinator.
Jag har testat tomtom men det verkar tror att vi har vänster trafik...

Hade varit skoj att höra vad andra tycker...

/C
 
TomTom mycket bra!

Jag använder IPAQ 3870 och Navman 3000
Funkar bra har prövat mycket i hela
i Europa.
Känns som TOMTOM är bäst i klassen just
nu och att destinator halkar efter!
se http://hem.passagen.se/bigben39/

För bilnavigation verkar Magellan
sportrac pro vara snäppet vassare
med världskartan med de större vägarna
i hela världen
Köpte en i USA nyligen -och hade stor
användning av den i USA där alla
större vägar var inlagda-man behöver
inte mer på okända stråk!
Ben


Ben
 
Min erfarenhet av TomTom

är att man måste vara uppmärksam på vart programmet vill leda en. Har vid flera tillfällen råkat ut för att vägvalet är minst sagt udda! Ett exempel är när programmet visar vägen via en obevakad järnvägsövergång och en halvt igenvuxen åkerväg istället för den naturliga "riktiga vägen".

Vidare finns inte välet kortaste eller snabbaste väg utan enbart "alternativ" väg.

I de fall där jag jämfört visar Kartex och Sverigekartan helt rätt väg medan jag inte kan få fram den i TomTom även om jag begär "alternativt" vägval.

Att man inte kan lita på vägvalet som i exemplet ovan om åkervägen och att programmet ofta missar grovt vad gäller bästa väg, gör att jag är väldigt besviken på TomTom. Programmet känns helt enkelt inte professionellt.

Skulle var intressant att höra erfarenheter om Destinator.

Hälsningar

Ulf
 
Kom ihåg vad Navigation är!

Navigation är en kombination av vad
hjälpmedlen kartan, TOMTOM och inte
minst vad skepparen beslutar! eller?
Alla hjälpmedel har fel inbyggda!
Man skall aldrig lita blint på ett
navhjälpmedel-Glöm aldrig det.
De felakigheter du visar på har alla
program!!mer eller mindre
-DU MÅSTE FATTA EGNA BESLUT IBLAND
det håller dig alert!

Ben
Navpro
 
Navigera?

Det är ju en viss skillnad mot att navigera på sjön och att få instruktioner om bästa vägval på land.

Som någon tidigare i detta forum påpekat; det ska ju inte vara så att man måste känna till vägen för att kunna utnyttja programmet.

TomTom är ju ett rent vägvalsprogram och därför ställer jag större krav på det än det uppenbarligen kan leva upp till.

En av fördelarna med t ex TomTom är att man som ensam i bilen ska kunna få muntliga instruktioner om vägvalet. Då måste man också kunna lita på det annars blir ju ett sådan program rätt värdelöst; då kan jag ju lika gärna och till ett väsentligt lägre pris använda Sverigekartan för att se var jag är och göra mina vägval själv.

Hälsningar

Ulf
 
Smart ST Pro

Detta program tycker jag är en stjärna!!
Har provat ett bra tag nu och har inte råkat ut får många konstiga vägval utan man kommer rätt på
Rekommenderas varmt!!!
 
Hej!

Detta är är mitt första inlägg här så jag kan bara hoppas att det kommer på rätt plats!
Som en tung materialare har jag testat en del program och gps:er!
Jag började med en Garmin 12 och detta var ett utsökt instrument till allt utom att navigera med! Så detta använder jag bara när jag är ute och paddlar och fiskar!

Navman 3000:
En tillsats till min Ipaq 3630. Åker man mycket landsväg så var detta ett väldigt bra instrument! Tyvärr så hade programmet ingen möjlighet till att räkna om färdvägen om du valde en annan väg. Men kartorna var oerhört bra och man kunde skala bort information som man inte ville ha. Skulle man navigera i städer så var man tvungen att starta upp ett annat program som hette Smartpath city. Detta var ren skräp! Förutom att det var så buggigt att det kraschade efter en minut så var det jobbig sökfunktion att jobba mot. Man var tvungen att skriva in gatan man var på och till vilken adress man skulle till. Jag tyckte att hela poängen försvann med gps att den inte själv kunde hålla reda på vart jag befann mig!
Tyvärr så finns det en ännu större nackdel med Navmans hårdvara. Själva gpsenheten som man sätter fast på ryggen på Ipaqen är felkonstruerad. Antennen sitter för nära handdatorns processor därför kunde det ta väldigt lång tid i bland att hitta satteliterna! Skräckexemplet var när jag verkligen behövde den i Danmark. Då fick jag vänta 1 timma på satteliterna! Alltså helt oacceptabelt!

Navman 3400:
Till min 3000 som jag ansåg var i stort sett värdelös köpte jag till en mjukvaruuppdatering. Uppdateringen visade sig vara ett helt nytt program till min stora lycka! Nu använde man bara ett program för både landsväg och stad plus att man nu hade röstnavigering! Röstnavigeringen var i och för sig på engelska, men den fungerade så bra att det inte gjorde något! I stort så var jag väldigt nöjd med den här konfigurationen av gps. Det enda som jag störde mig på var att det var svårt att slå in nya rutter under färd! Men detta problem kommer man aldrig ifrån med en gps tillsammans med en handdator!
Navman 3400 var snabb på att räkna om färdrutten. Den kunde ibland ge lite konstiga förslag på vägar som ledde till rena kostigar! Men sådana fel kommer man nog aldrig ifrån!
tyvärr så åkte jag på en generalkrasch när jag var mitt i Hamburgs rusningstrafik! Det visade sig att hårdreset var enda saken att göra med total ominstallering som följd! Gps:en var alltså borta tills jag kunde komma hem och fixa till den!

Garmin III Streetpilot

Den här Gps:en köpte jag i ren frustration när Navman 3400 sa upp sig i Hamburg!
Genast mäsrkte man att det var en ren gps man nu hade. Den hittade satteliterna väldigt snabbt och gav logiska förslag på färdvägar. Dessutom har den med waypoints på restauranger,biografer,tankställen och så vidare! Man får allting presenterat på en lista med distansen till respektive mål! Dessutom kan man söka på vilken typ av mat man vill ha!
Det finns bara en nackdel gentemot min gamla gps! Det är processorkraften. Det tar lite för lång tid att räkna om rutten om man kör en annan väg plus att kartan haltar lite om man drar på med lite detaljer! Trots detta så har jag efter en veckas bekanskap med min Garmin fortfarande ett stort leende på mina läppar! Detta är helt enkelt en bra gps som jag kan rekomendera! Dessutom är den vattentät!

Hoppas inte jag blir bannad efter detta långa premiärinlägget =)
 
Japp Smart ST Pro var ett bra program när man väl fått in rätt patchar! Hade oturen att lägga in en patch från Navman.com som dem någon timma senare tog bort för att den inte fungerade! Påföljden av detta var att börja om den långa proceduren att installera om allt igen!
En annan nackdel med att använda sin pda som gps är om man inte använder den på någon vecka! Då laddar den ur sig med följd att alla programmen är borta!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
errbe Tips PDA + chipset III Navigering 0
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
Jote Blåtandsgps vs PDA med gps Navigering 23
Arstuga Ruggad PDA/telefon/GPS från Pison Navigering 2
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
RedBreather Ett måste för PDA? Navigering 2
Sinegraf Ruggd PDA N560e (p) Navigering 14
Ander_s PDA GPS vs. Navigering 8
RedBreather Någon som köpt Rugged PDA av Andres Industries? Navigering 3
errbe Todaymeny på PDA, egen config? Navigering 1
Nyman Pda+wlan+gps Navigering 2
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
BJK Flygkartor och pda med GPS? Navigering 1
maalse USB GPS Puck till PDA ? Navigering 1
Jimmy_L "Rugged PDA" Navigering 12
magnushansson Bra PDA + bra program VS. bra GPS (ex Garmin 60 cs) Navigering 26
rolekl Någon som testat PDA-GPS på motorcykel? Navigering 6
DTM Kartprogram till PDA som memorerar vägen man kört? Navigering 21
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
boran PDA-GPS med AA(A)? Navigering 3
jlw PDA/GPS för bilkörning och vandring i storstäder m.m.. Navigering 8
magnuss Gps moduler till PDA Navigering 2
Roni Spara track i PDA ? Navigering 3
sejohas Väderskydd till PDA Navigering 6
Roni egna kartor i pda Navigering 20
knutte56 Nedladdade kartor till PDA Navigering 7
ALj Vad händer när en PDA stör? Navigering 14
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
redtop PDA och GPS Navigering 8
j1to Fugawi och palm-PDA Navigering 3
Garmin Vista iQue 3600 PDA/GPS Navigering 4
buster23 Nya freeware PDA-GPS Navigering 0
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
Clashas Analog navigering Navigering 13
Mankko Efterlysning: Komplett bok om navigering/orientering? Navigering 16
870520 Kurser i Navigering!! Navigering 4
frimanniska Navigering i Asien Navigering 10
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
Cyklisten88 Navigering i datorn Navigering 0
Leif L Navigering i Ryssland, Mongoliet och fd Sovjetunionen Navigering 6
buster23 Navigering med mobiltelefon i snabb utveckling Navigering 45
BigBigBoa Navigering på laptop Navigering 5
steko rutt planering och Navigering på Garmin 60CSX Navigering 4
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8

Liknande trådar