PDA Navigering

Re: Navigera?

Ule; sa:
Det är ju en viss skillnad mot att navigera på sjön och att få instruktioner om bästa vägval på land.

Hälsningar

Ulf

Nej där har du fel Ulf !
Att följa en rutt som vägprogrammet
utstakat är en del av ämnet navigation
Det viktiga är att inse att det är DU
som förare (= skeppare på sjön)som
bestämmer och ibland gör alternativa
vägval. Om du inte accepterar det-
ska du överge navprogram på väg
= routeprogram för de kommer alltid
att ha små fel aldrig att vara
kompletta- då vägnätet
ständigt förändras och inte minst
stängs av eller byggs om.
Ben
Navpro
 
vonhall; sa:
En annan nackdel med att använda sin pda som gps är om man inte använder den på någon vecka! Då laddar den ur sig med följd att alla programmen är borta!
Vad är det för PDA du använder?
Min Ipaq 3870 med påhäng Navman som
tar ström- stänger av allt
när batteriet för pdan slut- sen finns
det fortfarande 30 proc kvar även om
PDAn visar = 0
Den kan ligga i veckor utan att tappa
minnet.
Ben
 
Jag har en Ipaq 3630.
Den klarar några dagar efter att batteriet sagt upp sig. Sedan är allt borta!

Det kan givetvis vara skillnad på våra modeller. För batteriet i min är annars bra.
 
chuck; sa:
Är det någon här som har erfarenhet av tomtom och destinator.
Jag har testat tomtom men det verkar tror att vi har vänster trafik...

Hade varit skoj att höra vad andra tycker...

/C

För mig är den största nackdelen att kartan inte kan väljas nordorienterad vid navigering.
 
StreetPilot III och iQue

Jag har aldrig använt någon StreetPilot III, så jag vet inte hur den fungerar i praktiken.
Däremot är det ju så, att iQue är en nyare släkting till SP III. Det som är sämre (har jag fått för mig) med iQue är att den levereras med City Select, inte City Navigator.
Annars tycker jag att iQue har fungerat utmärkt på de ställen där jag har hunnit köra än så länge. Detta inkluderar både kända och okända vägar.
På okända vägar vill man ju ha hjälp att hitta dit man ska. På kända vägar är det lättare att avgöra om vägvalen är vettiga eller ej.
iQue är billigare och kanske snabbare. Jag tycker åtminstone att den är snabb nog, när man kör, när det gäller att rita om kartan och räkna om rutten.
De flesta sansat långa rutter går på några sekunder att räkna fram. Visst tar det en stund att räkna en rutt härifrån till Rom, men det tar ju en väsentligt längre tid att köra den...

Anders
 
Re: StreetPilot III och iQue

apersson850; sa:
Det som är sämre (har jag fått för mig) med iQue är att den levereras med City Select, inte City Navigator.
När jag använde CS och CN sida vid sida hittade jag inte några skillnader. Gissar att det bara är förpackning/marknadsinriktning och inte innehåll som skiljer dem.
 
Cirkulationsplatser?

Det påstås att en iQue med City Navigator (som alltså INTE medföljer) kan hitta runt ordentligt i rondeller, något som den inte kan påstås klara av med den City Select som faktiskt medföljer vid köpet av iQue.

Detta är ett litet problem i USA, men i England, där jag var i förra veckan, blir vägvisningen ett skämt.´

OBS! Detta gäller alltså den röst ("Barfing Betty") som ger direktiv om hur man ska svänga. Den grafiska visningen på skärmen är korrekt genom rondellerna. Även i England, där de ofta har flera på rad, eller den riktiga höjdaren, en stor rondell med små rondeller längs rondellen...

Garmin påstås arbeta på att rätta till detta (rösten, inte hur de bygger rondeller i England) med en ny City Select version 6. Denna ska tydligen komma till våren. Ryktet hävdar även att ägare av iQue med tillhörande CS 5 ska få billig, eller rent av gratis, uppdatering.

Den som lever får väl se, antar jag.

Anders
 
Tulipanarosen Sportrak

bigben; sa:
För bilnavigation verkar Magellan
sportrac pro vara snäppet vassare
med världskartan med de större vägarna
i hela världen
Köpte en i USA nyligen -och hade stor
användning av den i USA där alla
större vägar var inlagda-man behöver
inte mer på okända stråk!

Ben

My dear Ben, I beg to differ!

Eftersom min iQue small av (har fått en ny nu) så fick jag förlita mig till laptop med Route 66 pro och en Sportrak pro under en vecka i Toscana där vi körde i gamla städer och runt krångliga vägar. I värsta fall kan man klara sig med kartan i Sportrak Pro men den är defintivt ingen bilnavigator (men bra i skogen som bekant).

USAsvägnät verkar utlagt på rutor. Det är inte Sienas eller andra gamla europeiska städers. Och i Europa ligger generationer av vägsystem överlagrade över varandra som arkeologiska skikt. Blir mkt svårt att reda ut på en liten monokrom skärm. Om sedan 70 procent av alla gator i stadskärnorna är enkelriktade...

Även om routing kommer med MapSend Direct Route så uppfattar jag det som en mkt underlägsen lösning i jmf med iQue, eller andra än mer "dedicated car navigators". Den fina tulipanaros som funkar bra både i bil och skog finns inte än.

I glesa nät funkade Sportrak, annars var det Route 66 som gällde, även pga möjligheterna till översikt. Att sedan Navtechs kartdatabas över Italien och Frankrike från 2002-22003 är bristfällig är en annan sak. I Ique eller laptop kan jag plocka upp Tele Atlas kartor med Fugawi (Ingen routing men mkt kompletta).

Jonas
 
På väg mot en turistgps

Vill bara lägga till en sak om Sportrak. Navtech har med stadskärnorna i kända orter som San Gimignano, Lucca, Siena mm. Och där har man stor nytta av Sportrak. På ngt vis klarar den hyggligt att hålla reda på var man är även i trånga gränder i gamla städer. Och det är ju också värdefullt. Här bidrar nog Sportraks utjämning av utdata till att det inte blir allt för vilda skutt.

Det finns mkt skrivet på sci.geo.satellite-nav om knep nyare gps-enheter med sirf-2 mottagare har för att hålla koll på positionen en stund med 3, 2 eller en satellit i sikte; mest för bil. Det finns tom en burk med en kombination av gps+kompass+höjdmätare+stegräknare för gående men ingen konsumentprodukt än mig veterligen:

http://www.pointresearch.com/drm3_module.htm

http://www.electronicsletters.com/papers/2002/0020/paper_n.asp#_Toc22030975 (mer teoretisk)

Noggrannheten anges till 20-50 meter/km i frånvaro av GPS-fix. En sån vill jag ha i julklapp, gärna som tillsats till iQue som är dålig i stadsmiljö med den egna antennen.

Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
errbe Tips PDA + chipset III Navigering 0
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
Jote Blåtandsgps vs PDA med gps Navigering 23
Arstuga Ruggad PDA/telefon/GPS från Pison Navigering 2
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
RedBreather Ett måste för PDA? Navigering 2
Sinegraf Ruggd PDA N560e (p) Navigering 14
Ander_s PDA GPS vs. Navigering 8
RedBreather Någon som köpt Rugged PDA av Andres Industries? Navigering 3
errbe Todaymeny på PDA, egen config? Navigering 1
Nyman Pda+wlan+gps Navigering 2
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
BJK Flygkartor och pda med GPS? Navigering 1
maalse USB GPS Puck till PDA ? Navigering 1
Jimmy_L "Rugged PDA" Navigering 12
magnushansson Bra PDA + bra program VS. bra GPS (ex Garmin 60 cs) Navigering 26
rolekl Någon som testat PDA-GPS på motorcykel? Navigering 6
DTM Kartprogram till PDA som memorerar vägen man kört? Navigering 21
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
boran PDA-GPS med AA(A)? Navigering 3
jlw PDA/GPS för bilkörning och vandring i storstäder m.m.. Navigering 8
magnuss Gps moduler till PDA Navigering 2
Roni Spara track i PDA ? Navigering 3
sejohas Väderskydd till PDA Navigering 6
Roni egna kartor i pda Navigering 20
knutte56 Nedladdade kartor till PDA Navigering 7
ALj Vad händer när en PDA stör? Navigering 14
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
redtop PDA och GPS Navigering 8
j1to Fugawi och palm-PDA Navigering 3
Garmin Vista iQue 3600 PDA/GPS Navigering 4
buster23 Nya freeware PDA-GPS Navigering 0
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
Clashas Analog navigering Navigering 13
Mankko Efterlysning: Komplett bok om navigering/orientering? Navigering 16
870520 Kurser i Navigering!! Navigering 4
frimanniska Navigering i Asien Navigering 10
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
Cyklisten88 Navigering i datorn Navigering 0
Leif L Navigering i Ryssland, Mongoliet och fd Sovjetunionen Navigering 6
buster23 Navigering med mobiltelefon i snabb utveckling Navigering 45
BigBigBoa Navigering på laptop Navigering 5
steko rutt planering och Navigering på Garmin 60CSX Navigering 4
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8

Liknande trådar