När Lantmäteriet gav ut tryckta kartor hade de kartor som täckte hela landet. De områden som inte täcktes av Fjällkartan eller Terrängkartan fanns i alla fall med på Vägkartan. De tryckta kartor som finns tillgängliga idag täcker tyvärr inte hela Sverige.Det klart bästa och i längden billigaste är att köpa tyvek kartor. Tex Calazos kartor täcker ofta ca 7*10 mil och är vatten- och rivtåliga. Kostar runt 160 kr och har ofta värdefull info om vandringsleder, rastplatser, startplatsen för paddling och långfärdsskridsko.
Om man då vill skriva ut och inte vill vill investera i en färglaser så kan man prova med ett större bibliotek. Dom brukar vanligen erbjuda utskrift i färg. Sedan kan ha kartan i en plastficka. Laminat blir för styva enligt min mening.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Skriva ut kartor med laserskrivare
- Trådstartare Still Alive
- Start datum
Vägkartan (skala 1:100 000) finns fortfarande att köpa, nu med valfri mittpunkt. Å outdoor-varianten görs i tyvek! Säljs på rulle (ovikt). https://www.kartbutiken.se/min-kart...q20GiR2N-kzq-4HyGrID3twBHvzGuGzAaAoiqEALw_wcBNär Lantmäteriet gav ut tryckta kartor hade de kartor som täckte hela landet. De områden som inte täcktes av Fjällkartan eller Terrängkartan fanns i alla fall med på Vägkartan. De tryckta kartor som finns tillgängliga idag täcker tyvärr inte hela Sverige.
/Niklas
Att den kommer ovikt är inget jag ser som en fördel, men stort tack för informationen.Vägkartan (skala 1:100 000) finns fortfarande att köpa, nu med valfri mittpunkt. Å outdoor-varianten görs i tyvek! Säljs på rulle (ovikt). https://www.kartbutiken.se/min-kart...q20GiR2N-kzq-4HyGrID3twBHvzGuGzAaAoiqEALw_wcB
/Niklas
Varsågod! Jo, även jag hade föredragit att Kartbutikens egna kartor varit falsade (vikta) från början.Att den kommer ovikt är inget jag ser som en fördel, men stort tack för informationen.
Men för att återgå till ämnet utskrivna kartor (i A4-format), så blir de ju klart behändigare än stora otypliga köpekartor.
Å genom att man ofta själv kan justera centrumpunkten, kan man ofta klara sig med en utskrift under en dagstur.
Det är ju extra värdefullt om man råkar hamna i gränsvärdet mellan flera olika kartblad.
Här är ju Lantmäteriets kartutskrift bra, tycket jag. Det enda jag egentligen saknar där är möjligheten att skriva ut A4-kartor i liggande format.
Lantmäteriets kartutskrift https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/kartutskrift/
/Niklas
Jag har ofta skrivit ut "dagsetapper" på vanligt papper med laserskrivare. Om man nu inte nödvändigtvis måste ha kartan framme i regnet (man kan ju ha den i en plastficka som sagt var) tycker jag det fungerar utmärkt.
Sen brukade jag ha "gröna kartan" med i ryggsäcken som översiktskarta och "reserv".
Sen brukade jag ha "gröna kartan" med i ryggsäcken som översiktskarta och "reserv".
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg