Nå, envar får väl skaffa det som han eller hon vill. Men jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag endast förlitar mig på en Spot-sändare.
Några exempel:
Årligt abonnemang:
PLB: 0 kr, hela systemet skattefinansierat
SPOT: 99-150 EUR
Effekt:
PLB: 5 W
SPOT: 0.4 W
Högre effekt = längre räckvidd
Frekvens:
PLB: 406 MHz, dedikerad för SAR
SPOT: 1.6 Ghz
Lägre frekvens = bättre penetration, t.ex. i skog och terräng.
Testning & verifiering:
PLB: Måste lämnas in av tillverkaren till oberoende testlab som testar funktion, frekvens, och övriga tekniska data, sedan måste den gå till FCC, USCG, och COSPAS-SARSAT.
SPOT: Behöver bara intyga att de följer Part 15 FCC.
Satellitsystem:
PLB: Statliga/militära
SPOT: Kommersiella
Monitorering:
PLB: Statliga/militära myndigheter/organ, 24/7
SPOT: Kommersiell aktör, 24/7.
Erfarenhet:
PLB: 25+ år, 28375 personer räddade i 7746 akuta situationer
SPOT: 4 år, info saknas.
Täckning:
PLB: Hela jordens yta - 2 satellitsystem
SPOT: Nästan hela jordens yta - 1 satellitsystem.
Citat från Fjällklubben om Spot (OBS! Situationen kan ha ändrats sedan dess, detta är från 2009)
Inga räddningsaktioner
Bortsett från abonnemangsavgiften låter detta ganska intressant. Hur fungerar då detta i verkligheten? Norra Sverige ligger i utkanten av täckningsområdet för Globalstars satelliter. Detta innebär att man för att få kontakt med satelliterna måste ha en fri horisont mot söder, annars går inte ett larm fram.
Nästa fråga är vad som händer vid ett larm till samhällets räddningstjänst? Jag har varit i kontakt med ansvariga personer på Räddningsverket, SOS Alarm och Flygräddningen. Samtliga säger att det inte finns några avtal eller överenskommelser mellan Sverige och Spots larmcentral. Varken tekniskt eller administrativt finns det några förutsättningar att ett larm skulle resultera i en räddningsaktion.
Men för icke-akuta situationer har Spot tveklöst massor av fördelar som inte alls finns i PLB.
/Mats
Några exempel:
Årligt abonnemang:
PLB: 0 kr, hela systemet skattefinansierat
SPOT: 99-150 EUR
Effekt:
PLB: 5 W
SPOT: 0.4 W
Högre effekt = längre räckvidd
Frekvens:
PLB: 406 MHz, dedikerad för SAR
SPOT: 1.6 Ghz
Lägre frekvens = bättre penetration, t.ex. i skog och terräng.
Testning & verifiering:
PLB: Måste lämnas in av tillverkaren till oberoende testlab som testar funktion, frekvens, och övriga tekniska data, sedan måste den gå till FCC, USCG, och COSPAS-SARSAT.
SPOT: Behöver bara intyga att de följer Part 15 FCC.
Satellitsystem:
PLB: Statliga/militära
SPOT: Kommersiella
Monitorering:
PLB: Statliga/militära myndigheter/organ, 24/7
SPOT: Kommersiell aktör, 24/7.
Erfarenhet:
PLB: 25+ år, 28375 personer räddade i 7746 akuta situationer
SPOT: 4 år, info saknas.
Täckning:
PLB: Hela jordens yta - 2 satellitsystem
SPOT: Nästan hela jordens yta - 1 satellitsystem.
Citat från Fjällklubben om Spot (OBS! Situationen kan ha ändrats sedan dess, detta är från 2009)
Inga räddningsaktioner
Bortsett från abonnemangsavgiften låter detta ganska intressant. Hur fungerar då detta i verkligheten? Norra Sverige ligger i utkanten av täckningsområdet för Globalstars satelliter. Detta innebär att man för att få kontakt med satelliterna måste ha en fri horisont mot söder, annars går inte ett larm fram.
Nästa fråga är vad som händer vid ett larm till samhällets räddningstjänst? Jag har varit i kontakt med ansvariga personer på Räddningsverket, SOS Alarm och Flygräddningen. Samtliga säger att det inte finns några avtal eller överenskommelser mellan Sverige och Spots larmcentral. Varken tekniskt eller administrativt finns det några förutsättningar att ett larm skulle resultera i en räddningsaktion.
Men för icke-akuta situationer har Spot tveklöst massor av fördelar som inte alls finns i PLB.
/Mats