Hej
Jag gjorde själv den här turen för ca 15 år sedan tillsammans med en kompis. Vi startade i Trosa och paddlade Landsort - Sandön - Fårö - Visby. Överfarten till Sandön är lååång och öppet hav är öppet hav. Vi hade räknat med ca 14 timmar (ca 6 km/h ) men det tog lite över 20 timmar tack vare att det efter vi hade kommit knappt halvvägs började blåsa 8-10 m/s motvind vilket byggde upp en rätt jobbig motsjö. Stundtals när det var som sämst drev vi nog nästan lika mycket bakåt som vi paddlade framåt. Så ha i beräkningen att om vädret inte är med dig kanske du får vända.
Utrustningsmässigt så paddlade vi en varsin VKV Seagull Offshore en bekväm, stabil, kursstabil, rätt lättdriven kajak men inte allt för bra i motsjö tyvärr. Men vilken kajak som är den bästa är nog mycket tycke och smak då det verka finnas lika många åsikter som kajakpaddlare.
När det kommer till elektronikprylar så var det inte riktigt var mans på den tiden så en kompass och en handburen VHF var det vi hade då och mobiltelefonen gjorde inte allt för stor nytta då mottagningen inte räckte allt för långt utanför Landsort på den tiden. Skulle jag göra samma tur idag skulle jag definitiv ta med mig en gps och en nödsändare om jag hade en. AIS är en trevlig pryl men vad jag förstår kan man inte lita på att yrkestrafiken lyssnar av B-kanalen vilken är den som finns för fritidsbåtar utan det är nog bäst att inte ligga i vägen
och över lag brukar dom inte vara allt för intresserade av att flytta på sig.
Nummer 2 undvek vi men måste man så måste man
I stora hela är det bara en låång paddeldag typ som att cykla en och en halv vättenrunda eller något liknande men samtidigt så är det öppet hav så att känna sig trygg och säker i kajaken är något som man bör göra vilket kan vara svårt att lära sig på mindre än ett år. I slutändan är det alltid frågan om vilka risker man är beredd att ta för att nå sina mål.
Tommy