Jag har tidigare i många sammanhang deklarerat att jag inte har mycket till övers för fundamentalism - alldeles oavsett om det är rolltalibaner eller antirolltalibaner som anser sig ha mandat att tillrättavisa sin omgivning. Att jag själv tycker att en välfungerande roll är både rolig att kunna, nyttig och ett bra första försvar i dåligt väder, och att jag gärna motiverar min ståndpunkt för dem som är intresserade innebär inte att jag klänger på barrikaderna.
Säkerhet är bra utrustning använd med omdöme och förnuft - men mixen är en individuell avvägning, som var och en kan och bör göra själv - gärna med hjälp av goda råd men inte med påbud.
Jag har, liksom Kåre, otaliga telefonsamtal och mail från nyblivna paddlare, som kommit i kläm mellan självutnämnda missionärer. Det kan gälla rollar, flottörer/pontoner, roder skädda, sittbrunnsstorlek, luckor, sjökort-karta, kompasser - och nu för en timme sedan: snöre i paddeln ("du får inte paddla med oss om du inte har snöre!).
Det finns naturligtvis inte en färdig predikan att rabbla upp, som passar alla. De osäkra måste få förmånen att lotsas fram till ett eget beslut fattat på fakta och en realistisk bedömning av sin paddelsituation - inte på andras fördomar, myter och floskler.
Återkommer gärna till George Siemens: "Knowledge is not intended fill minds. It is intended to open them…
Havskajak! Ja, jag håller med om att begreppet är vilseledande, men ett språks utveckling styrs av sedvana, inte rigida regler. Semantiken är full av ord och uttryck som genomgått radikala ändringar, ibland till och med till den motsatta betydelsen. Det är i längden inte produktivt att lägga krut på att bekämpa en "felaktig" användning av ord, det luktar snarare semantiskt rättshaveri. Sålunda är Anita, Lisa Elite, Offshore och Ocean utmärkta havskajaker. Det gäller att välja sina fajter...