Är det inte så att de mindre paddlarna är konstruerade så att dess "naturliga" gång genom vattnet är snett bakåt - utåt, medan de större paddlarna går mer vinkelrätt ut från kajaksidan? På så sätt får man olika "växlar" utan att de mindre direkt slirar i vattnet och tappar verkningsgrad.
Jadu, det där har jag inte tänkt på faktiskt, så kan det ju vara det låter mycket rimligt. Att slira tänker jag mig att skapa en massa oönskad turbulens i vattnet - att dra luft, flytta vatten, skotta vatten etc. Det är förstås tänkbart att dra en bana snett utåt bakåt genom vattnet som inte egentligen flyttar så mycket vatten och därmed inte tappar verkningsgrad, men gör att man kan paddla med högre frekvens.
Nu brukar ju det bara vara just paddelbladets storlek som skiljer inom ett märke och modell, alltså bladets utformning har inte ändrats till de mindre paddlarna. Men det kanske bara är mindre lyftkraft i vingen (mindre blad) som krävs för att den naturligt ska gå mer bakåt under ett visst tryck. Så länge det sker på ett kontrollerat sätt med bibehållen känsla av fäste och utan att dra en massa luft så borde ju rimligtvis verkningsgraden inte gå ned så mycket.
Det börjar klarna lite...