(
Det här intresserar antagligen bara riktigt insnöande teknik- och teorinördar, som undertecknad)
Kunde inte släppa det här med den optimala frekvensen, så till slut gav jag mig ut på nätet och rotate tills jag hittade en gammal (1922) men tämligen intressant artikel:
The maximum work and mechanical efficiency of human muscles and their most economical speed av A. V. Hill.
Hill har mätt arbetet som funktion av motståndet, för en försöksperson som drar i ett snöre för att sätta ett svänghjul i rörelse. Utgående från detta har han sedan räknat ut musklernas verkningsgrad som funktion av kontraktionstiden, och kommit fram till att den optimala tiden är en knapp sekund.
Frågan är sedan hur detta skall tolkas för en paddlare. Är det som skall ske på en knapp sekund ett paddeldrag, eller ett paddeldragspar? I ingetdera fallet gör någon enskild muskel mer än en kontraktion. Men i fallet paddeldragspar görs ändå två kontraktioner; först på ena sidan, och sedan på den andra. Min intuitiva tolkning skulle därför vara att det är ett paddeldrag som skall ta en knapp sekund, inte ett dragpar. Detta skulle ge os en maximal frekvens på dryga 30 dragpar per minut, vilket får det av mig angivna värdet på 60 att förefalla grovt överdrivet.
Å andra sidan borde ju samma gälla cyklister; en kontraktion = trampa ner en gång = halvt varv => maximal frekvens drygt 30 varv/min även här. Ändå nämner Hill en annan undersökning som mätt den optimala frekvensen för cyklister till ca 70 varv/min, och konstaterar glatt att detta resultat är i god överensstämmelse med hans, så kanske det är ett helt "varv" (från en kontraktions början till nästa kontraktions början i samma muskel) som skall ta en knapp sekund trots allt. I såfall skulle mitt tidigare angivna värde på 60 "varv" i minuten komma ganska nära.
En annan datapunkt, som pekar mot den senare tolkningen hittades i bokhyllan på sommarstugan: "Melontavalmennuksen käsikirja" ("Paddlingsträningens handbok") av Risto Lehtinen, ett slutarbete från Finlands Idrottsinstitut från år 1991. Här uppges, utan desto vidare analys, att frekvensen för herr-eliten på 500 m är 60 dragpar/min. (Strikt taget nämns varken ordet "herrar" eller "elit", men tiden anges till 1:40, vilket innebär att det är ungefär det det är frågan om).
I det här skedet skulle jag kanske triumferande kunna ropa "Hurra! Jag hade rätt!". Desvärre är Hill elak nog att sticka ett litet hål på min triumf. Han nämner att denna optimala kontraktionstid på en knapp sekund gäller då försökspersonerna drog med all kraft. Sedan resonerar han sig fram till att den mest optimala frekvensen då man drar med mindre än full kraft blir lägre. ~70 dragpar/min skulle i så fall vara optimalt bara på sträckor tillräkligt korta för att man skall orka dra med full kraft. Detta är i ganska god överensstämmelse med 60 dragpar/min 500 m (lite för långt för att man skall orka dra med riktigt full kraft hela vägen), och de ~53 dragpar som nämndes här i tråden för 1000 m -- ännu mindre andel av maxkraft, och ännu lägre varv. De 25-30 dragpar/min som någon nämnde för eskimoerna passar också in, om vi antar att det gäller för marshtakt under längre jaktturer, snarare än korta spurter.
Någon som har koll på vad eliten håller för frekvens på 200 m, 5000 m, respektive maraton?