Re: Re: Re: Re: Osäkerhet
Anledningen till att jag avvek från den ursprungliga frågan om packsystem är att jag inte fattar vitsen med dem relativt de nämnda vattentäta packsäckarna. Men jag hoppas att i alla fall någon därute fattar vitsen med vattentäta packsäckar relativt ICA-kassar.
Och när är det risk för plurr? Vi människor kan klanta till det. Lätta vattensäkra packsäckar av den typ jag nämnt tycker jag är en billig försäkring. Innehar man en vattentät packsäck som "är guld värd" utanpå säcken, kan man också använda den istället för ICA-kassar i säcken när det inte finns behov av yttre packning. Dessutom händer det väl att man ska in i säcken även när det regnar ordentligt?GustavOh; sa:Raskesven; sa:Jaha, de flesta köper en sovsäck för runt minst tusenlappen, ombyten och förstärkning för minst samma belopp. Sen ska de "skyddas" i ICA kassar som "duger". Runt 200 spänn kostar exempelvis de lätta vattensäkra rullförslutningsbara Tatonkasäckar jag nämnde tidigare. Är det inte värt det?
Ja varför inte dra ett varv till på tråden?
Till att börja med brukar ombyte och sovsäck vara rätt väl skyddade i packningen. Jag har aldrig råkat ut för att de blivit blöta bara av regn. Iofs har jag inte gått i tropiska monsunregn utan bara vanliga svenska ösregn. Ryggsäcken själv plus regnskyddet har räckt bra. Däremot är en vattensäker säck guld som extra volym utanpå säcken, eller när man inte packar i ryggsäck.
Någon riktig mening med vattentäta påsar inuti säcken är det väl inte förrän det är risk för plurr.
Nåväl.
Den ursprungliga frågan handlade ju heller inte om vattentäta påsar utan om s.k. packsystem.
Varken "pacsnake", "ops" eller andra "system" är väl riktigt vattentäta?
De är gjorda bara för att hjälpa till att hålla ordning på prylar.
Säkert bra för camparen, men för den som skall bära långt (klenis eller inte) är det bortkastad vikt.
Anledningen till att jag avvek från den ursprungliga frågan om packsystem är att jag inte fattar vitsen med dem relativt de nämnda vattentäta packsäckarna. Men jag hoppas att i alla fall någon därute fattar vitsen med vattentäta packsäckar relativt ICA-kassar.