Packsystem

1; sa:
Det är inget fel med gamla beprövade saker, men att klanka ner någonting som man uppenbarligen inte har testat och påstå att det är inget att ha, det tycker jag bara är cyniskt och bevisar bara på enfaldighet.

Jag vet inte var informationen gick förlorad men alla av oss använder olika packsystem. Vissa använder plastpåsar i oklika färger, tygpåsar eller som jag meshpåsar i olika storlekar.. Det är nästan samma som de komersiella systemen förutom att det är billigare och lättare. Det som några av oss reagerar emot är inte att man skall tänka till vid packning utan att "hjulet" säljs som den revolutionerande nya produkten "hjullet".

För att inse detta så behöver man varken vara raketforskare eller bakåtsträvare.
 
Enklast möjligast.

Till min senaste tur investerade jag i ett enkelt och billigt packsystem, en ICA plaspåse, i vilken jag förvarade maten, så att alla småpåsarna inte gled omkring fritt i ryggsäcken. Tidigare har jag en 2-liters plastpåse till hygiengrejorna. Till nästa tur planerar jag att kunna minska packningen ytterligare så att jag får plats med innehållet i den ena sidofickan inne i ryggan. Dämed kommer jag att få behov av en plastpåse till till de prylar som ligger där.

Om man har litet antal prylar får man färre saker att hålla reda på och minskar behovet av packsystem. Inget är lättare än plastpåsar.
 
plastpåse = multipåse

Plastpåsen fungerar dessutom som fuktspärr i blöta kängor eller som soppåse när man tar hem skräp som andra "glömt" på fjället, för att nämna några "extrafunktioner"

Gissa vad jag förespråkar?

Bengt
 
Ju simplare desto enklare

Ica och Konsumkassar, en för veckans mat, en för dagens mat o köksprylar, en för rena kläder(förstärkningskläder i princip), en runt sovsäcken, en meshpåse för smutsiga kläder och ngra småpåsar för "prylar", allt i en så kallad ryggsäck som fästes på höft o axlar. I den har jag toagrejer o sjukvårdskitet i en ytterficka, bränsleflaska i en annan ytterficka, karta o guider i frontfacket. Har inte förstått vad tex Pacsnake gör bättre men så är jag ju 40+ oxå och då fattar man ju inget.
Men alla får väl packa som de vill, även om de inte packar rätt. :)

Mikael
 
Re: Ju simplare desto enklare

Mikael_B; sa:
Ica och Konsumkassar, en för veckans mat, en för dagens mat o köksprylar, en för rena kläder(förstärkningskläder i princip), en runt sovsäcken, en meshpåse för smutsiga kläder och ngra småpåsar för "prylar", allt i en så kallad ryggsäck som fästes på höft o axlar. I den har jag toagrejer o sjukvårdskitet i en ytterficka, bränsleflaska i en annan ytterficka, karta o guider i frontfacket. Har inte förstått vad tex Pacsnake gör bättre men så är jag ju 40+ oxå och då fattar man ju inget.
Men alla får väl packa som de vill, även om de inte packar rätt. :)

Mikael
Vilket skick är dina ICA- och Konsumkassar i efter tre veckor ute? Och i vilket skick är din sovsäck och dina förstärkningsplagg om du ramlat under ett vad och måst kränga av dig ryggsäcken? Enkelt är bra, men simpelt tycker jag är mindre bra.
 
Om man behöver packsystem för att hitta i ryggsäcken har man nog för många prylar. Däremot är skyddet mot vätan viktigt, ingen ryggsäck är ju helt 100% vattentät. Plastpåsar och stora sopsäckar är lätta, men de går ofta sönder efter några dagars i- och urpackande. En vattentät innersäck är en bra variant, väger som 2-3 sopsäckar men går inte sönder. Ett avsteg från UL dock, pressar upp min basvikt ganska nära 4 kilo, inte bra.. ;-)

http://www.cotswold-outdoor.com/Cat/5044
 
Re: Re: Ju simplare desto enklare

Raskesven; sa:
Mikael_B; sa:
Vilket skick är dina ICA- och Konsumkassar i efter tre veckor ute? Och i vilket skick är din sovsäck och dina förstärkningsplagg om du ramlat under ett vad och måst kränga av dig ryggsäcken? Enkelt är bra, men simpelt tycker jag är mindre bra.

Helt rätt att plastkassar är ömtåliga, man får vara lite försiktig och inte överpacka kassarna, sovsäckens ordinarie packpåse hjälper oxå till som mekaniskt skydd. En reservpåse brukar hänga med om man ska ut länge men det har funkat, har dock inte testat mer än 12 dagar. Jag har inte simmat med säcken, än, men den har varit duktigt blöt ändå, men inte det i plastkassarna så just vattentätheten är bra. En aktivitet där man både riskerar plurrning och vill ha torra reservkläder är ju långfärdsskridsko och där är ju plastkassen nästan allenarådande.

Mikael
 
Blött ombyte

Mikael_B; sa:
En aktivitet där man både riskerar plurrning och vill ha torra reservkläder är ju långfärdsskridsko och där är ju plastkassen nästan allenarådande.

Tills man plurrat en gång och insett att ens ombyte är mer än "lätt fuktigt"... Nästan alla skrinnare jag känner använder idag kanotsäckar istället typ Ortlieb e. dyl.

Staffan
 
Den som spar den har

Hmm... man kanske skulle göra en skaljacka av en svart sopsäck, en sydväst av en ICA kasse, eller sy egna kläder av postsäckar. Tänk vad mycket pengar jag skulle spara.
 
FJS90/91; sa:
1; sa:
Det är inget fel med gamla beprövade saker, men att klanka ner någonting som man uppenbarligen inte har testat och påstå att det är inget att ha, det tycker jag bara är cyniskt och bevisar bara på enfaldighet.

Jag vet inte var informationen gick förlorad men alla av oss använder olika packsystem. Vissa använder plastpåsar i oklika färger, tygpåsar eller som jag meshpåsar i olika storlekar.. Det är nästan samma som de komersiella systemen förutom att det är billigare och lättare. Det som några av oss reagerar emot är inte att man skall tänka till vid packning utan att "hjulet" säljs som den revolutionerande nya produkten "hjullet".

För att inse detta så behöver man varken vara raketforskare eller bakåtsträvare.

Hjul som är gjorda av en speciell gummiblandning sitter i varje fall på min bil. Vilken sort använder du, trä, eller?
 
Sopsäck

Ortlibpacksäckarna är utmärkta vid mcåkning, cykling, paddling, båtliv och skridskoåkning. Men jag skulle inte vilja bära dem upp över bergen, så länge som det finns lika funktionella och lättare alternativ.
Det finns en grå sopsäck med handtag i lite kraftigare kvalitet, den försäljs bla under namn liknande trädgrådsavfallssäck. (Som bekannt är kan man kompostera hemma istället för att köra till kommunala tippen + de tomma turerna för att låna/lämna nätvagn till macken.) Denna kvalitet har för mig hållt i mer än 22 dygn och jag betvivlar att så många gör så mycket längre turer. Innerplastpåsarna av mylar, vita prassel i kraftigare kategorin, har även de hållt utmärkt, jämte HMs vita tvättpåsar, vilka fungerar både som upphissningspåsar där dylika behövs, tvättsäckar, torksäckar efter regn och bad, ofrivilliga, när packningen i säcken var torr, men väl ej säcken, samt slutligen är lätta att hitta småprylarna i. Eftersom jag lätt blir ivrig vid kikarspaning och fotografering vill jag inte bära dittypåsen i handen som många förespråkar, utan jag har ett litet kontor a la Colin Fletcher på vä axelrem, för väsentligheterna, som thermometer, karta och ant. mtrl, packlista jämte monookulär kikare liten kamera, läpp- & myggsalva samt ofta använda pincetten och lilla plåsterkuvertet. Småprylarna i en insydd tvättpåse som sitter fast i en D-ring. Kompass och flitigt använda luppen, jämte visselpipan och micran i ett snöre runt halsen innanför skjortan. Micran i ett litet skinnfodral a la fickkniv, fast åt "fel håll", så att den inte fastnar i bröstpälsen.
Till Patrik Nilsson som gärna vill bära tungt, och vara allmänt tyken enligt min uppfattning, kan jag rekommendera dykarskor med blysula som lägerskor. (Sannorlikt utmärkta vid sista badet oxså.) Miljöblyvarianter har jag inte sett i bodarna ännu, men det går säkert att ordna...
Sportaffärerna och mina garderober är fulla med onödiga och fiffiga pryttlar och pinaler. De flesta både dyra och föga funktionella, men det lärde man sig efter mer eller mindre framgångsrika brukarförsök. Alla, utom ett stort antal presenter, har dock haft den pekunjära delen som minsta gemensamma nämnare. Jag kunde haft många trevliga resor till avlägsna naturområden för de pengarna.....
Nu har det ändå blivit en hel del resor under mina snurr, så jag skall inte klaga.
Men en sak har jag lärt mig och det är att inte bära de onödiga pryttlarna och kilona över passen och utsiktspunkterna, så att förhoppningsvis knän och höfter samt rygg pallar för ytterligare trevliga vandringar under många år till.
Visst tyckte även jag att grundinlägget andades aningslöshet, ungdom och en svag känsla av möjlig smygrekam (var det så?), men om jag betraktade varje nytt inlägg som jag numera betraktar P Nilssons inlägg så skulle jag absolut inte svara på något, och det vore trist för mig.... och av ett antal tack jag fått så förstår jag att vissa av mina inlägg åtminstone läses, sånt värmer.
KISS! Gäller i alla sammanhang och speciellt när man skall bära och vandra.

Go tur

Johan K

PS Hur många kilo oanvända pryttlar har du hemma i gömmorna? Själv har jag ännu ingen packorm....

[Ändrat av johankse 2003-07-31 kl 08:41]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dreamteam Smart packsystem för ryggsäcken - ngt att ha? Transportera 14
marcusen Packsystem Transportera 44

Liknande trådar