Packsystem

Re: Skyddar din packning mot smuts och väta.

MikeMike; sa:
FJS90/91; sa:
Jag är personligen en vän av sopsäck och meshpåsar i olika storlekar. ..

Ett tips, använd inte meshpåsar, för dom är totalt värdelösa om det regnar och du måste packa upp något, samma sak gäller på vintern när det snöar och blåser. Välj en heltät väv som skyddar din packning mot smuts och väta.

Micke

Använd nätpåse som är fordrad med plastpåse, lätt, vattentätt, går att se in i och nätet skyddar plasten från att gå sönder.

Behöver man torka strumpor rycker man plastfodret och hänger nätpåsen utanpå ryggan.

/J
 
Re: Sopsäck

johankse; sa:
Till Patrik Nilsson som gärna vill bära tungt, och vara allmänt tyken enligt min uppfattning, kan jag rekommendera dykarskor med blysula som lägerskor.

(Sannorlikt utmärkta vid sista badet oxså.)

Men Håkan du missade den bästa biten..

(Joo.. Johan vi läser dina inlägg även om dom e korta som Amerikanska sjukhussåpor..)
 
lotten04; sa:
Är det någon som provat ops, pacsnake eller något annat smart packsystem?

Är ett packsystem ett bra köp? Vad ska jag välja för packsystem till min Haglöfs Victor Q 6070? Jag vill ha ordning på mina saker!

/Lotten

Är det en ren slump att Lotten refererar under ett annat ämne till ett visst Åreföretag som kränger tygpåsar? UPPENBARLIGEN vet Lotten då att detta företag säljer precis det hon söker, eftersom hon bidrog med en länk?! Kan det kanske vara så att hon känner Rattilla?.. (Som säkert fick nypa sig hårt för att inte nämna sin egna produkt i ett inlägg på tråden) Skit samma egentligen, men tröttsamt när säljare först får åthutning att inte göra reklam helt öppet sedan envetet fortsätter att smyga... Surt att ingen annan tillskyndade med info om ÅReföretaget... http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20223

;)
 
Osäkerhet

Vissa av er är lite väl misstänksamma mot inlägg som rör varumärken. Det måste inte vara "smygreklam" bara för att man frågar om en produkt som ni anser är onödig.

Nog om det.

Har det inte med rutin att göra? Ärligt talat så tycker jag att det mycket väl kan finnas en marknad för olika packsystem, oavsett om de köpes på ICA eller om de köps som specialprodukt för fritidslid.

De flesta av er har mängder med år ute i naturen och har haft tid att testa vad som fungerar för er och ni vet vad ni vill ha (och vad ni inte behöver).

När man kommer som nybörjare så är det inte så himla lätt att veta vad man behöver och vad man inte behöver. En pryl som pacsnake kan då mycket väl vara ett bra sätt att hålla ordning på prylarna. Dessutom har man som nybörjare garanterat mängder med prylar med sig, just därför att man är osäker och inte riktigt vet hur det fungerar. Vad är det då för fel med ett kommersiellt packsystem?
Många av er verkar ha glömt bort hur det var att vara nybörjare, när man knappt visste hur tältet skulle resas och inte visste hur mycket t-röd man skulle ha med sig.

/Mattias
 
Re: Sopsäck

johankse; sa:
Ortlibpacksäckarna är utmärkta vid mcåkning, cykling, paddling, båtliv och skridskoåkning. Men jag skulle inte vilja bära dem upp över bergen, så länge som det finns lika funktionella och lättare alternativ.
Det finns en grå sopsäck med handtag i lite kraftigare kvalitet, den försäljs bla under namn liknande trädgrådsavfallssäck. (Som bekannt är kan man kompostera hemma istället för att köra till kommunala tippen + de tomma turerna för att låna/lämna nätvagn till macken.) Denna kvalitet har för mig hållt i mer än 22 dygn och jag betvivlar att så många gör så mycket längre turer.
.....
Go tur

Johan K

PS Hur många kilo oanvända pryttlar har du hemma i gömmorna? Själv har jag ännu ingen packorm....

[Ändrat av johankse 2003-07-31 kl 08:41]
Jo, Ortliebsäckarna väger en del. Det finns dock minst två varianter av Ortliebs säckar, en av lite tjockare tyngre kvalité och en lite tunnare. Sedan finns Tatonkas rullförslutningsbara vattentäta packsäckar,

http://www.sportsnet.se/sportsnett/userhtml/bilder/tatonka_stausack.gif

som är lätta och inte lika tåliga som Ortliebs, men mer tåliga än sopsäckar och, tycker jag, trevligare och smidigare att använda. Oavsett om man är ute 22 dygn i stöten, mindre eller mer, så kan man använda samma packsäckar gång efter gång om man kör med t.ex Tatonkas lätta variant. Men det kanske bara är jag som tycker att det är en poäng?

Om du riktade frågan till mig om hur många kg oanvända prylar det finns i gömmorna hemma, så är det inte mycket, knappast över ett kg. Däremot finns många kg grejor som jag använt någon/några gånger men som av olika skäl uteslutits eller bytts ut. Dit hör dock inte de vattentäta rullförslutningsbara packsäckarna. Jag trivs helt enkelt bättre med dem, och litar mer på dem, än med plastkassar och plastpåsar.

Det brukar väl också vara så att har man ett intresse som man brinner för, som bara ökar över tiden och som man går in för, så utvecklas utrustningen över tiden. T.ex om man bara vandrar sporadiskt kanske en billigare variant av jacka med "andas"-funktion än GT-membran känns duglig. Men lägger man allt mer tid på ett visst intresse brukar det väl bli så att mer av ens resurser också används för det intresset, och till slut blir det en jacka med bättre membran. Det är ju samma med tält. Den som vandrar sällan känner inte behov av HB eller Moskoselkåtan, utan det duger bra med en billigare variant. Min första stora dragbox (fiske) var en stor hink med utskurna skåror och hål, men med tiden ville jag ha en "riktig" dragbox. Sak samma med packsäckar. Med tiden ville jag ha "riktiga" packsäckar och inte längre använda sopsäckar mm.

Packningsutveckling (som en annan tråd tar upp) handlar väl om att man med tiden anpassar utrustningen så man trivs allt bättre med den. Om det sedan handlar om UL-vägen, att grejorna som används är tåliga, att bekvämligheten i lägret ökar när nya material möjliggör exempelvis användning av tältkåta istället för tält utan att vikten blir ohanterlig osv. beror på ens preferanser, dvs. tycke och smak. Som alltid; var och en blir salig på sin fason.

Mvh Raskesven, som aldrig kommer att skaffa någon packorm men som har lite aversion mot plastpåsar av både praktiska och känslomässiga skäl.
 
Re: Osäkerhet

mlindstrom; sa:
Vissa av er är lite väl misstänksamma mot inlägg som rör varumärken. Det måste inte vara "smygreklam" bara för att man frågar om en produkt som ni anser är onödig.

Nog om det.

Har det inte med rutin att göra? Ärligt talat så tycker jag att det mycket väl kan finnas en marknad för olika packsystem, oavsett om de köpes på ICA eller om de köps som specialprodukt för fritidslid.

De flesta av er har mängder med år ute i naturen och har haft tid att testa vad som fungerar för er och ni vet vad ni vill ha (och vad ni inte behöver).

När man kommer som nybörjare så är det inte så himla lätt att veta vad man behöver och vad man inte behöver. En pryl som pacsnake kan då mycket väl vara ett bra sätt att hålla ordning på prylarna. Dessutom har man som nybörjare garanterat mängder med prylar med sig, just därför att man är osäker och inte riktigt vet hur det fungerar. Vad är det då för fel med ett kommersiellt packsystem?
Många av er verkar ha glömt bort hur det var att vara nybörjare, när man knappt visste hur tältet skulle resas och inte visste hur mycket t-röd man skulle ha med sig.

/Mattias
Är det inte en av finesserna med Utsidan, jag är nybörjare kan ni ge mig ett råd?
Att det är fel med kommersiella packsystem har väl ingen sagt, men de flesta verkar klara sig utan. Då tycker jag att en nybörjare har hjälp av en nästan enig svarskör, ICA kassar duger. Om inte annat så spar blåbäret pengar o vikt, kanske fortsätter vandra och skaffar sig egna fördomar om hur packningen ska se ut.

Vad gäller eventuell paranoia om smygreklam har ju Lotten haft flera frågor om hon är lierad med ett icke namngivet packsystemföretag i Jämtland, jag tolkar hennes tystnad som ett ja, hon ville bara dra igång en tråd som marknadsföring. Har jag fel Lotten????


Mikael
 
lotten04; sa:
Är det någon som provat ops, pacsnake eller något annat smart packsystem?
Har läst tråden och jag kommer aldrig att köpa något packsystem eftersom det dyrt och bara ger mer vikt till en tung packning.
Eftersom packsystem har fått något virus och efterföljande infektion här på utsidan kommer jag hädanefter aldrig att lägga till något i en diskussion om packsystem :)
Vem bryr sig om det? förresten ...*ähhh....// Roland
 
Det känns som en följetång.. Med jämna mellanrum så skall packsystemet ventileras, kan man gissa att försäljningen går dåligt.
 
FJS90/91; sa:
Det känns som en följetång.. Med jämna mellanrum så skall packsystemet ventileras, kan man gissa att försäljningen går dåligt.

...Och tråden gick igång bara någon dag efter att mail gått ut om att packsystemet nu fanns klart för leverans, ganska försenat.. Säkert en slump, jag är paranoid.. :)
 
Re: Re: Osäkerhet

Mikael_B; sa:
.....
Att det är fel med kommersiella packsystem har väl ingen sagt, men de flesta verkar klara sig utan. Då tycker jag att en nybörjare har hjälp av en nästan enig svarskör, ICA kassar duger. Om inte annat så spar blåbäret pengar o vikt, kanske fortsätter vandra och skaffar sig egna fördomar om hur packningen ska se ut.
.....
Mikael
Jaha, de flesta köper en sovsäck för runt minst tusenlappen, ombyten och förstärkning för minst samma belopp. Sen ska de "skyddas" i ICA kassar som "duger". Runt 200 spänn kostar exempelvis de lätta vattensäkra rullförslutningsbara Tatonkasäckar jag nämnde tidigare. Är det inte värt det?

Ditt "blåbär" kanske får större utbyte av vandringen med garanterat torr sovsäck och torra kläder? För egen del kan jag säga att det är märkligt hur mycket man kan uthärda under dagen i form av uselt väder och slit, bara man VET att framåt kvällen har man en torr sovsäck, torrt ombyte och torra förstärkningsplagg. Den trygghetskänslan får i alla fall inte jag med vetskapen om att sovsäck och kläder "skyddas" av ömtåliga ICA-kassar, särskilt inte när man varit ute ett tag och har pulat med grejorna upp och ner i ryggsäcken.
 
Re: Re: Re: Osäkerhet

Raskesven; sa:
Jaha, de flesta köper en sovsäck för runt minst tusenlappen, ombyten och förstärkning för minst samma belopp. Sen ska de "skyddas" i ICA kassar som "duger". Runt 200 spänn kostar exempelvis de lätta vattensäkra rullförslutningsbara Tatonkasäckar jag nämnde tidigare. Är det inte värt det?

Ja varför inte dra ett varv till på tråden?

Till att börja med brukar ombyte och sovsäck vara rätt väl skyddade i packningen. Jag har aldrig råkat ut för att de blivit blöta bara av regn. Iofs har jag inte gått i tropiska monsunregn utan bara vanliga svenska ösregn. Ryggsäcken själv plus regnskyddet har räckt bra. Däremot är en vattensäker säck guld som extra volym utanpå säcken, eller när man inte packar i ryggsäck.
Någon riktig mening med vattentäta påsar inuti säcken är det väl inte förrän det är risk för plurr.

Nåväl.
Den ursprungliga frågan handlade ju heller inte om vattentäta påsar utan om s.k. packsystem.
Varken "pacsnake", "ops" eller andra "system" är väl riktigt vattentäta?
De är gjorda bara för att hjälpa till att hålla ordning på prylar.

Säkert bra för camparen, men för den som skall bära långt (klenis eller inte) är det bortkastad vikt.
 
Jag har aldrig någonsin lyckats ta hål på dubbla sopsäckar i ryggan inte ens under värnplikten då man hade betydligt kantigare prylar i ryggan än civilt.. Detta inkluderar regn, ytsimmning och allt annat sattyg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dreamteam Smart packsystem för ryggsäcken - ngt att ha? Transportera 14
marcusen Packsystem Transportera 44

Liknande trådar