Re: Sopsäck
johankse; sa:
Ortlibpacksäckarna är utmärkta vid mcåkning, cykling, paddling, båtliv och skridskoåkning. Men jag skulle inte vilja bära dem upp över bergen, så länge som det finns lika funktionella och lättare alternativ.
Det finns en grå sopsäck med handtag i lite kraftigare kvalitet, den försäljs bla under namn liknande trädgrådsavfallssäck. (Som bekannt är kan man kompostera hemma istället för att köra till kommunala tippen + de tomma turerna för att låna/lämna nätvagn till macken.) Denna kvalitet har för mig hållt i mer än 22 dygn och jag betvivlar att så många gör så mycket längre turer.
.....
Go tur
Johan K
PS Hur många kilo oanvända pryttlar har du hemma i gömmorna? Själv har jag ännu ingen packorm....
[Ändrat av johankse 2003-07-31 kl 08:41]
Jo, Ortliebsäckarna väger en del. Det finns dock minst två varianter av Ortliebs säckar, en av lite tjockare tyngre kvalité och en lite tunnare. Sedan finns Tatonkas rullförslutningsbara vattentäta packsäckar,
http://www.sportsnet.se/sportsnett/userhtml/bilder/tatonka_stausack.gif
som är lätta och inte lika tåliga som Ortliebs, men mer tåliga än sopsäckar och, tycker jag, trevligare och smidigare att använda. Oavsett om man är ute 22 dygn i stöten, mindre eller mer, så kan man använda samma packsäckar gång efter gång om man kör med t.ex Tatonkas lätta variant. Men det kanske bara är jag som tycker att det är en poäng?
Om du riktade frågan till mig om hur många kg oanvända prylar det finns i gömmorna hemma, så är det inte mycket, knappast över ett kg. Däremot finns många kg grejor som jag använt någon/några gånger men som av olika skäl uteslutits eller bytts ut. Dit hör dock inte de vattentäta rullförslutningsbara packsäckarna. Jag trivs helt enkelt bättre med dem, och litar mer på dem, än med plastkassar och plastpåsar.
Det brukar väl också vara så att har man ett intresse som man brinner för, som bara ökar över tiden och som man går in för, så utvecklas utrustningen över tiden. T.ex om man bara vandrar sporadiskt kanske en billigare variant av jacka med "andas"-funktion än GT-membran känns duglig. Men lägger man allt mer tid på ett visst intresse brukar det väl bli så att mer av ens resurser också används för det intresset, och till slut blir det en jacka med bättre membran. Det är ju samma med tält. Den som vandrar sällan känner inte behov av HB eller Moskoselkåtan, utan det duger bra med en billigare variant. Min första stora dragbox (fiske) var en stor hink med utskurna skåror och hål, men med tiden ville jag ha en "riktig" dragbox. Sak samma med packsäckar. Med tiden ville jag ha "riktiga" packsäckar och inte längre använda sopsäckar mm.
Packningsutveckling (som en annan tråd tar upp) handlar väl om att man med tiden anpassar utrustningen så man trivs allt bättre med den. Om det sedan handlar om UL-vägen, att grejorna som används är tåliga, att bekvämligheten i lägret ökar när nya material möjliggör exempelvis användning av tältkåta istället för tält utan att vikten blir ohanterlig osv. beror på ens preferanser, dvs. tycke och smak. Som alltid; var och en blir salig på sin fason.
Mvh Raskesven, som aldrig kommer att skaffa någon packorm men som har lite aversion mot plastpåsar av både praktiska och känslomässiga skäl.