Packsystem

Re: Re: Re: Re: Osäkerhet

GustavOh; sa:
Raskesven; sa:
Jaha, de flesta köper en sovsäck för runt minst tusenlappen, ombyten och förstärkning för minst samma belopp. Sen ska de "skyddas" i ICA kassar som "duger". Runt 200 spänn kostar exempelvis de lätta vattensäkra rullförslutningsbara Tatonkasäckar jag nämnde tidigare. Är det inte värt det?

Ja varför inte dra ett varv till på tråden?

Till att börja med brukar ombyte och sovsäck vara rätt väl skyddade i packningen. Jag har aldrig råkat ut för att de blivit blöta bara av regn. Iofs har jag inte gått i tropiska monsunregn utan bara vanliga svenska ösregn. Ryggsäcken själv plus regnskyddet har räckt bra. Däremot är en vattensäker säck guld som extra volym utanpå säcken, eller när man inte packar i ryggsäck.
Någon riktig mening med vattentäta påsar inuti säcken är det väl inte förrän det är risk för plurr.

Nåväl.
Den ursprungliga frågan handlade ju heller inte om vattentäta påsar utan om s.k. packsystem.
Varken "pacsnake", "ops" eller andra "system" är väl riktigt vattentäta?
De är gjorda bara för att hjälpa till att hålla ordning på prylar.

Säkert bra för camparen, men för den som skall bära långt (klenis eller inte) är det bortkastad vikt.
Och när är det risk för plurr? Vi människor kan klanta till det. Lätta vattensäkra packsäckar av den typ jag nämnt tycker jag är en billig försäkring. Innehar man en vattentät packsäck som "är guld värd" utanpå säcken, kan man också använda den istället för ICA-kassar i säcken när det inte finns behov av yttre packning. Dessutom händer det väl att man ska in i säcken även när det regnar ordentligt?

Anledningen till att jag avvek från den ursprungliga frågan om packsystem är att jag inte fattar vitsen med dem relativt de nämnda vattentäta packsäckarna. Men jag hoppas att i alla fall någon därute fattar vitsen med vattentäta packsäckar relativt ICA-kassar.
 
FJS90/91; sa:
Jag har aldrig någonsin lyckats ta hål på dubbla sopsäckar i ryggan inte ens under värnplikten då man hade betydligt kantigare prylar i ryggan än civilt.. Detta inkluderar regn, ytsimmning och allt annat sattyg.
Nä, det är ju den andra varianten. I armén körde vi också med stora sopsäckar. Vill man ha ett bättre vattenskydd än typ ICA-kassar för sovsäck, kläder etc. så kan man ha dem antingen skyddade i separata vattentäta packsäckar, eller så har man en stor, i ditt fall två stora, vattentäta säckar i ryggsäcken. De stora säckarna slits heller inte upp och ner i ryggsäcken, som separata kassar gör och därmed snabbt blir slitna. Jag föredrar personligen det först nämnda, eftersom vatten och snö under nederbörd letar sig in i ryggsäcken om man måste öppna den.
[Ändrat av Raskesven 2003-08-01 kl 13:45]
 
Jag håller nog med Raskesven till viss del och jag använder själv Vaudes vattentäta lightsäckar ffa till saker som absolut inte får bli blöta som sovsäck och kamera. Eftersom jag brukar ta med mig en ganska omfattande fotoutrustning saknar jag dock något lite mer vadderat vattentätt kameraanpassat alternativ. Det finns iofs men kostar ett par tusenlappar. Alternativet är att stoppa ner kameraväskan i en vattentät påse, men då blir det krångligt att få fram kameran snabbt nog!
För sopsäcksfetischisterna kan jag rekommendera de blå eller gula sopsäckar som används till riskavfall på t ex sjukhus. De är tjockare och betydligt hållbarare än vanliga sopsäckar.

mvh
David
 
Re: Re: Re: Re: Re: Osäkerhet

Raskesven; sa:
Och när är det risk för plurr? Vi människor kan klanta till det. Lätta vattensäkra packsäckar av den typ jag nämnt tycker jag är en billig försäkring.
Om varken skridsko eller vad står på menyn kan väl risken betraktas som obefintlig?
Innehar man en vattentät packsäck som "är guld värd" utanpå säcken, kan man också använda den istället för ICA-kassar i säcken när det inte finns behov av yttre packning.
Om man nu absolut vill bära en extra påse, och behöva öppna och stänga den så...
Jovisst. En lätt rullstängd påse är bättre än en ica-kasse, men jag skulle inte placera den överst på inköpslistan för en nybörjare.
Dessutom händer det väl att man ska in i säcken även när det regnar ordentligt?
Det har aldrig varit något problem. Vad plockar du ut när det regnar ordentligt? Är det spöregn som inte ger sig och jag måste ta längre paus spänner jag upp skärmtak eller tält först. Så roligt är det inte att sitta i regn. Saker jag kan behöva vid kortare rast kommer jag åt ändå.
Anledningen till att jag avvek från den ursprungliga frågan om packsystem är att jag inte fattar vitsen med dem relativt de nämnda vattentäta packsäckarna. Men jag hoppas att i alla fall någon därute fattar vitsen med vattentäta packsäckar relativt ICA-kassar.
Så vad du egentligen säger är att vi är överrens?
Men varför låta bli att diskutera bara för det? ;-)
 
Re: Re: Osäkerhet

Mikael_B; sa:
Vad gäller eventuell paranoia om smygreklam har ju Lotten haft flera frågor om hon är lierad med ett icke namngivet packsystemföretag i Jämtland, jag tolkar hennes tystnad som ett ja, hon ville bara dra igång en tråd som marknadsföring. Har jag fel Lotten????

Mikael

Vist känner jag till både OPS och Alpendesign, jag bor ju i Åre, men jag var inte riktigt övertygad att OPS var det rätta för mig det var därför jag ställde frågan. Jag känner också till Lundhags, Haglöfs, Salomon, Karrimor, Volvo, Coca Cola mm mm. Oj, nu gjorde jag vist reklam igen ;-)

Och nu har jag fått massa bra svar och en del mindre bra här på¨utsidan om packsystem med mera, hur jag kommer att packa vet jag inte nu, men lite närmare ett beslut har jag nog kommit.

Lotten
 
Re: Re: Re: Osäkerhet

lotten04; sa:
Mikael_B; sa:
.........................
Har jag fel Lotten????

Mikael

Vist känner jag till både OPS och Alpendesign, jag bor ju i Åre, men jag var inte riktigt övertygad att OPS var det rätta för mig det var därför jag ställde frågan. Jag känner också till Lundhags, Haglöfs, Salomon, Karrimor, Volvo, Coca Cola mm mm. Oj, nu gjorde jag vist reklam igen ;-)

Och nu har jag fått massa bra svar och en del mindre bra här på¨utsidan om packsystem med mera, hur jag kommer att packa vet jag inte nu, men lite närmare ett beslut har jag nog kommit.

Lotten


Ibland är det OK att ha fel, men man vill ju inte att det ska bli en vana. :)

Mikael
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Osäkerhet

GustavOh; sa:
Raskesven; sa:
Och när är det risk för plurr? Vi människor kan klanta till det. Lätta vattensäkra packsäckar av den typ jag nämnt tycker jag är en billig försäkring.
Om varken skridsko eller vad står på menyn kan väl risken betraktas som obefintlig?
Innehar man en vattentät packsäck som "är guld värd" utanpå säcken, kan man också använda den istället för ICA-kassar i säcken när det inte finns behov av yttre packning.
Om man nu absolut vill bära en extra påse, och behöva öppna och stänga den så...
Jovisst. En lätt rullstängd påse är bättre än en ica-kasse, men jag skulle inte placera den överst på inköpslistan för en nybörjare.
Dessutom händer det väl att man ska in i säcken även när det regnar ordentligt?
Det har aldrig varit något problem. Vad plockar du ut när det regnar ordentligt? Är det spöregn som inte ger sig och jag måste ta längre paus spänner jag upp skärmtak eller tält först. Så roligt är det inte att sitta i regn. Saker jag kan behöva vid kortare rast kommer jag åt ändå.
Anledningen till att jag avvek från den ursprungliga frågan om packsystem är att jag inte fattar vitsen med dem relativt de nämnda vattentäta packsäckarna. Men jag hoppas att i alla fall någon därute fattar vitsen med vattentäta packsäckar relativt ICA-kassar.
Så vad du egentligen säger är att vi är överrens?
Men varför låta bli att diskutera bara för det? ;-)
Det blir för tillQUOTAT att QUOTA allt så jag kör punktform.

Större frihet att ändra menyn med välpackad säck. Vattentäta packsäckar täcker alltid.

Inte ens många av "rävarna" verkar tycka att min variant känns lysande;-)

Du har rätt i att det är inte ofta jag behöver gå in i ryggsäckens huvudfack, dock som regel vid lägerplatsen. Men det händer.

Precis, varför undvika en diskussion bara för att vi är överrens? Säkert börjar många diskussioner med rörande enighet, för att efter ett tag gå över i total oenighet. Ofta lär man sig nåt nytt eller får någon idé.
 
Packa bra

Jag som flera andra är lite nybörjare, jag har alltid använd den lilla gröna från Systemet, men de håller tyvärr inte så bra en hel vecka, jag har just köpt ett OPS från Åre, bara för att få ett hållbart packsystem, varför just detta system ? jo ... priset och formen mm, har jag en ryggsäck för 3700:- så kan jag ha alla mina andra "dyra" prylar i lite vettiga packväskor som håller bättre än Bolags-påsar, vad jag tycker om just OPS vet jag inte ännu men ska ge alla en recension om ett tag (läs ½år). Lycka till i ert val av packsystem oavsett om det är kassar eller typ: OPS ! /Gunnar
[Ändrat av CanMan 2003-08-01 kl 19:42]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Osäkerhet

Raskesven; sa:
Så vad du egentligen säger är att vi är överrens?
Men varför låta bli att diskutera bara för det? ;-)
Precis, varför undvika en diskussion bara för att vi är överrens? [/QUOTE]
Om två människor är överens i allt är en av dem överflödig :)
 
FJS90/91; sa:
Det känns som en följetång.. Med jämna mellanrum så skall packsystemet ventileras, kan man gissa att försäljningen går dåligt.

Men vilken marknadsföring Micke fått, tack vare ICA-kasse-människorna....Och det oftast utan att ens nämna produkten själv...

Tror att de som handlat minst av Micke har gjort den bästa reklamen för det !

/P.D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dreamteam Smart packsystem för ryggsäcken - ngt att ha? Transportera 14
marcusen Packsystem Transportera 44

Liknande trådar