Så sent som för 15-20 år sen? 1994, för 18 år sen, gjorde jag min första vandring utanför Alperna, för att fly från min 50-årsdag. Jag gjorde en stugvandring i Jotunheimen, den enda rena stugvandring jag gjort i fjällen. Som förberedelse läste jag en tysk bok om området och funderade en del på olikheter i krav på utrustningen, speciellt det här med stövlar och kängor. Författaren lutade åt stövlar. Men jag frågade andr,a som gått i fjällen och efter åtskilligt grubblande bestämde jag mig för de kängor av kontinental typ som jag redan ägde. På den veckolånga turen mötte jag icke en enda vandrare med stövlar! Kängor, och just av kontinental typ, hade alltså slagit igenom
där. Om utvecklingen var senare i Sverige vet jag inte; jag vet att jag såg kontinentala kängor i en friluftsbutik ungefär 1988 för första gången och min minnesbild från min första svenska tur 1997 är idel kängor.
Men, som sagt, 1957 kan det ha sett annorlunda ut. Förbryllande är dock isåfall att stövlarna är den enda klädesartikel på kroppen som nämns i listan, vad jag kan se.
Och poängen? Att man inte bar så tungt 1957? Intressantare är snarare hur pass många som bär tungt idag.
där. Om utvecklingen var senare i Sverige vet jag inte; jag vet att jag såg kontinentala kängor i en friluftsbutik ungefär 1988 för första gången och min minnesbild från min första svenska tur 1997 är idel kängor.
Men, som sagt, 1957 kan det ha sett annorlunda ut. Förbryllande är dock isåfall att stövlarna är den enda klädesartikel på kroppen som nämns i listan, vad jag kan se.
Och poängen? Att man inte bar så tungt 1957? Intressantare är snarare hur pass många som bär tungt idag.