Packlista från 1957

Så sent som för 15-20 år sen? 1994, för 18 år sen, gjorde jag min första vandring utanför Alperna, för att fly från min 50-årsdag. Jag gjorde en stugvandring i Jotunheimen, den enda rena stugvandring jag gjort i fjällen. Som förberedelse läste jag en tysk bok om området och funderade en del på olikheter i krav på utrustningen, speciellt det här med stövlar och kängor. Författaren lutade åt stövlar. Men jag frågade andr,a som gått i fjällen och efter åtskilligt grubblande bestämde jag mig för de kängor av kontinental typ som jag redan ägde. På den veckolånga turen mötte jag icke en enda vandrare med stövlar! Kängor, och just av kontinental typ, hade alltså slagit igenom
där. Om utvecklingen var senare i Sverige vet jag inte; jag vet att jag såg kontinentala kängor i en friluftsbutik ungefär 1988 för första gången och min minnesbild från min första svenska tur 1997 är idel kängor.

Men, som sagt, 1957 kan det ha sett annorlunda ut. Förbryllande är dock isåfall att stövlarna är den enda klädesartikel på kroppen som nämns i listan, vad jag kan se.

Och poängen? Att man inte bar så tungt 1957? Intressantare är snarare hur pass många som bär tungt idag.

Uppenbar kör vi olika skolor, nerbländat och långsamfilm gör att jag inte ångrar mina 3 burna stativ, Skorstenen var ännu bättre sökare på min 500C.

Uppenbar kör vi olika skolor, nerbländat och långsamfilm gör att jag inte ångrar mina 3 burna stativ, Skorstenen var ännu bättre sökare på min 500C.

Jo så är det, jag försökte undvika stativ för att slippa den extra packningsvikten. Det gjorde självklart att man fick kompromissa bort bilder när ljuset var för dåligt, men det var ett medvetet val. Skorstenssökaren var trevligt, men med de ljusstarkare mattskivorna som kom i slutet av 1980-talet blev det betydligt lättare att använda den vanliga sökaren. Hade själv en 503CX som "tjänstekamera".

Finns många här på sidan som skulle kunna dra lite lärdom av 1957 års packlista. Kanske inte vad gäller maten men på utrustning/klädsidan... Sen var väl tält och sånt lite tyngre än i dag. Läser man Axel Hambergs bok om Sarekfjällen får man även en packlista från tidigt 1900-tal med vikter (boken är utgiven 1922).

Inget direkt fel på maten. Skulle stuva om litet, men basen är bra med tanke på att det.kanske var generösare med fisket i Padjelanta 1957 än idag, och säkert massor av stor fisk. Komplettera maten med några feta öringar och rödingar så. De hade ju kastspö med utr. med sig. Kan bli magert, kan bli rena lyxtillvaron. Svårt att tänka mig att man inte skulle få fisk där, och då.

Raskesven

Med tanke på intresset för denna tråd vill jag komplettera lite. Bröderna Eriksson kunde vid denna tidpunkt, 1957, åka tåg till Murjek, buss till Saggatfors och sen båt till Kvikkjokk. Sen tog de flyget (!) till Staloluokta, fick skjuts över sjön och upprättade ett basläger på sluttningen av Gáhpesoajvve sydväst om samevistet. Därifrån gjorde de botaniska dagsturer och anger i boken att packningen aldrig vägde mer än 15 kg. De tycks ha haft rätt dåligt väder. Om återfärden står inte så mycket att läsa, men de har passerat Tsähkkok och med svårighet vadat Tarraätno någonstans innan de så småningom kom ner till Kvikkjokk igen.

Hälsn Pelle

Beror inte det en gång rätt utbredda bruket av gummistövlar till fjällvandring i Sverige på att vi har mycket våtmarker i de svenska fjällen, och att bruket har minskat beror väl på Gore-Tex. Jag tror aldrig att fjällvandring i gummistvölar har varit lika vanligt i Norge som i Sverige.

Beror inte det en gång rätt utbredda bruket av gummistövlar till fjällvandring i Sverige på att vi har mycket våtmarker i de svenska fjällen, och att bruket har minskat beror väl på Gore-Tex. Jag tror aldrig att fjällvandring i gummistvölar har varit lika vanligt i Norge som i Sverige.

Kan ligga något i det. Av sydnorska områden är det bara Trollheimen som jag minns som speciellt blött och sumpigt. Men i Nordnorge åtminstone vadar man iaf i minst lika stor utsträckning som i Sverige

Finns många här på sidan som skulle kunna dra lite lärdom av 1957 års packlista. Kanske inte vad gäller maten men på utrustning/klädsidan... Sen var väl tält och sånt lite tyngre än i dag. Läser man Axel Hambergs bok om Sarekfjällen får man även en packlista från tidigt 1900-tal med vikter (boken är utgiven 1922).

Inte lätt att förstå vad du menar. Vem skulle kunna dra lärdom av exakt vad? Jag har svårt att dra några slutsatser alls, för egen del. Spritkök var antagligen standard på den tiden, hur många inspireras att skrota sina gaskök? Jag själv inspireras inte att ta med vare sig rakdon eller handduk på mina turer. Osv.

Instämmer helt. På 1980-talet upplevde jag att användningen av gummistövlar var i majoritet bland oss svenska fjällvandrare vilket förklarades av vår blötare terräng i främst Lapplandsfjällen. Även de parkuppsyningsmän man träffade på hade stövlar, typ Tretorn Sarek. Såg man vandrare med kängor var de oftast från kontinenten, främst Tyskland, och många gånger gick de med blöta kängor hela vandringen (Inga GTX membran på den tiden i skorna).:)
Såg man svenska vandrare med kängor på den tiden, var det nästan uteslutande Lundhags kängor.
I Norge, som är torrare, stenigare och mer högalpint var det ett annat mode, här gällde kängor oftast av mer kontinental (alpin) typ.

Inte lätt att förstå vad du menar. Vem skulle kunna dra lärdom av exakt vad? Jag har svårt att dra några slutsatser alls, för egen del. Spritkök var antagligen standard på den tiden, hur många inspireras att skrota sina gaskök? Jag själv inspireras inte att ta med vare sig rakdon eller handduk på mina turer. Osv.

Antagligen syftar han på antal strumpor och andra ombytespersedlar. Många bär både tre och fyra par kalsonger och dito t-shirts, dubbla uppsättningar långärmade underställ etc. Och på turer som varar max någon vecka.

//J

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg