Packa lätt - rätt eller brist på vett?

Bära lätt brukar innebära bättre upplevelser (man orkar lyfta blicken och se mer), snabbare etapper och att man kan hålla på länge (högt upp i åldern), utan att kroppen protesterar. Men valet är som vanligt envars.
go tur

viktonanister som tycks tända på att prata om gram.. smek er själva... Är det svårt att förstå att det finns folk som både kan och vill bära tungt? vad är problemet om ryggan väger 25-30 kg om den som ska bära njuter av milen lika mycket som "prylbögarna" som jagar gram..

Jag håller med om att lättpackare är den planhalva som ofta har värst tunnelseende och talar om för andra hur de ska göra, men jag måste ändå bara poängtera att ditt kall på ödmjukhet i sig inte var särskilt ödmjukt ;)

Många lättpackare är det ju av tvång, för att andra tunga grejor skall med. Men envar får givetvis bära vad som man trivs med.
go tur

viktonanister som tycks tända på att prata om gram.. smek er själva... Är det svårt att förstå att det finns folk som både kan och vill bära tungt? vad är problemet om ryggan väger 25-30 kg om den som ska bära njuter av milen lika mycket som "prylbögarna" som jagar gram..

Du packar alltså ner några tegelstenar för att få extra tung och skön vikt att bära? :)

Låt mig gissa att du väger över 80 kg? Då kan jag förstår att du har svårt att sätta dig in i hur det är för nån som väger 60 kg att släpa på 30 kg packning.

Amen i kyrkan?

Nån gång på tidigt 70 tal när jag och kompisen Olle rantade runt i fjällen iförda utsvängda jeans och rutiga flanellskjortor i bomull insåg vi nog inte vad ute vi var i jämförelse med nutiden.

Eftersom livet gått vidare försåg vi oss allteftersom med friluftslivets nya grunkor, i takt med plånbok, ekonomi och utveckling. Vikterna och de tekniska aspekterna på både kläder och övrig utrustning har förbättrats numera.

Visst var det en erfarenhet att klara sig utan de fantastiska grejor som finns idag. Jag inser numera att det är viktigt med viktreducerande attiraljer om de glädjeämnen som oftast funnit med i packningen ska vara med också idag, och så länge jag gläds och orkar bära allt det som jag vill ska hänga med på färden är jag glad. Lättare prylar har ersatt tyngre.

Idag gick jag förbi ett skyltfönster hos en av landets största friluftssäljande kedjor och där fanns en del fina saker att beskåda. Varje produkt hade en tydlig rund skylt där inte priset, som jag först trodde, stod utan vid närmare kontroll var det vikten angiven i gram. När jag gick vidare funderade jag lite filosofiskt över detta.

När jag så läser alla dessa inlägg om gram hit och gram dit så blir jag lite fundersam.

Är verkligen dagens friluftsälskande människor så intresserad över att väga på digitalvåg och i minsta detalj analysera vikt så att det förefaller nästintill vara av besatthet?

I så fall vet jag vad inte vad jag ska tycka. Det känns inte riktigt sunt känns det som. Att få ner en packning viktmässigt är väl bra men som det hela har utvecklat sig just nu förefaller det mera vara någon slags utslag av osund besatthet.

Att alla dessa som är aktiv i alla dessa gram trådar har många bra argument inser jag utan problem.

Det är bara det att det känns lite för mycket.

Ursäkta en "otrogen" själ som bara undrar...

Halaj!

Uhhh... Det rinner testosteron ut ur USB-portarna när jag läser ditt inlägg... ;-)

//T

Bilagor

• watch-out-we-got-a-badass-over-here-meme.jpg
    watch-out-we-got-a-badass-over-here-meme.jpg
    36.4 KB · Visningar: 538
Nån gång på tidigt 70 tal när jag och kompisen Olle rantade runt i fjällen iförda utsvängda jeans och rutiga flanellskjortor i bomull insåg vi nog inte vad ute vi var i jämförelse med nutiden.
Visst var det en erfarenhet att klara sig utan de fantastiska grejor som finns idag. Lättare prylar har ersatt tyngre.
När jag så läser alla dessa inlägg om gram hit och gram dit så blir jag lite fundersam.

Är verkligen dagens friluftsälskande människor så intresserad över att väga på digitalvåg och i minsta detalj analysera vikt så att det förefaller nästintill vara av besatthet?

Jo nog har man vart där och gick med i Hemvärnet för att få en ryggsäck samt byxor o rock :)
Så nog har man klarat sig med väldigt lite…….. men tiden går och utvecklingen framåt som tur är.

Nog jagar jag gram ibland, men inte till den grad att jag tappar komfort.
Idag klarar jag inte av att ligga på ett tunt underlag, behöver några cm och då letar jag ju givetvis efter ett så lätt och litet som möjligt men ändå håller komforten jag är ute efter.

Så jag följer gärna dessa UL-fantaster för att se om jag kan hitta något som får mig att slippa några kilon att släpa på.

Jag hade gärna vart ute 10 dagar med 10 kg totalt men inte på bekostandes av uteblivet kaffe, godis eller vad det nu kan vara som höjer livsglädjen :)

Jag gillar också och bära tungt men för mig är det en träningsgrej och inte nått behov och vara macho.Vet att det finns folk som tror det...dom skiter ju ja i haha - jag har bra kondis.
Istället för att splita upp träningen i joggingrundor på under veckan,pubrunda på fredag och en dagsfisketur på lördag kan jag sticka i väg med jätteryggsäck och köra allt samlat på en 2-3 dagar eller så.

Har inget emot lättpackning alls så och vissa har ju inget val , och jag kan också köra lätt ibland men normalt blir det 18-22kg på helgturer och ibland 26-28 med toppar på 32kg innan man druckit upp ölena.

Jag är 40,väger 72-73kg

Dock är det jävligt kul ibland när man drar iväg me 35-45 Litersrygga och har en 7-10kg - då kan man ju löpa.

Haha i sommras drog jag iväg en månad , jag hade så jävla mycket skit med mig b.la vanliga kläder och rubbet plus att jag köpte allt från porslinsgubbar,,armanikostymjacka,fleecefiltar,kläder- men i och med att jag ofta kört tungt så kändes inte packningen tung , jag trodde jag låg på 22kg och så.
Det var när jag kom hem jag vägde skiten ja insåg att lägsta vikten legat på 26kg - trots att jag postat hem skit

Ha ha.."gillar att packa tugnt"...börjar det komma en motsvarighet till lättpackarna nu? "tungpackarna?" - för oss som vägrar tält under 10 kg och ryggsäckar utan stålram.

Själv gillar jag att packa den utrustning jag nu äger. Det blir den vikt det blir och det får jag finna mig i. Tycker det är lite av ett I-landsproblem med denna hetsjakt och överkonsumtion på nya produkter. Visst! skulle vilja få ner vikten på tältet tex, men inte dödsviktigt.

Ännu mindre viktigt är det att få upp vikten på tältet :)

Nog jagar jag gram ibland, men inte till den grad att jag tappar komfort.

För mig är det komfort att inte behöva ta av sig ryggsäcken på varenda rast, för mig är det komfort att inte ha ont i axlarna efter en hel dags vandring, för mig är det komfort att orka sitta upp och vara social på kvällen istället för att stupa i säng på grund av att packningen har varit för tung.

Det ska inte bahöva vara "Aaaah vad skönt att äntligen få ta av sig ryggsäcken".

Ja jösses, detta ämne är likt religion, politik och liknande. Alla har en åsikt och ingen vill ändra sig. :)
Om person A vill jaga gram så är det väl bara att göra det. Om person B tycker att upplevelsen i naturen är fantastisk även om packningen väger 30 kg så är det väl bara att fortsätta njuta.

Personligen balanserar jag vikt, funktionalitet, kvalitet, kostnad och säkert andra faktorer. Ibland blir vikten viktigast, ibland inte. Andra prioriterar alltid vikten eller priset eller komforten eller whatever. Lev ditt liv som du vill leva, låt andra leva sitt. Det enda jag egentligen skulle önska är att alla är beredda att åtminstone lyssna på varandra. Ett öppet sinne utvecklas och i bästa fall blir upplevelsen i skog och mark bättre och bättre, vilket beror på så mycket mer än vilken utrustning man släpar runt på.

Live long and prosper!

För mig är det komfort att inte behöva ta av sig ryggsäcken på varenda rast, för mig är det komfort att inte ha ont i axlarna efter en hel dags vandring, för mig är det komfort att orka sitta upp och vara social på kvällen istället för att stupa i säng på grund av att packningen har varit för tung.

Det ska inte bahöva vara "Aaaah vad skönt att äntligen få ta av sig ryggsäcken".

Ja då är jag helt felbyggd........ För ska jag vara ute 10-12 dagar under hösten med minusgrader med mat och kläder för hela tiden, ja nog 17 väger säcken mer än 15 kg........
Även om säcken skulle väga 10 kg så skulle jag tycka att det är skönt att ta av den och jag kommer att ha ömma axlar även med dem vikterna...........
Men att vandra hela dagen för att på kvällen sitta och dricka vatten som Fredagsmys, njaaa...... då tar jag lite ömma axlar och äter lite gott. Men för den sakens skull så vill jag ju inte bära extra mycket utan vill ju ha så lätt det går.
Det får ju bli kompremisser hela tiden.....

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Grunderna i "Packa lätt" ? Lättpackning 38
tsd packa tält Lättpackning 3
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg