Som jag har frågat hur många gånger som helst (men aldrig verkar få svar på): Om man nu tycker om att bära tungt, lastar man då ryggsäcken med lite extra tegelstenar för att få den ordentligt tung?
Jag är rätt överygad om att de som vill bära tyngre än nödvändigt är väldigt få, de allra flesta vill bära "så lätt som möjligt". Det är det där "som möjligt" som blir hela problematiken.
Så frågan handlar alltså inte om att bära lätt eller tungt, det handlar mer om det som en del brukar kalla "trygghetsnarkomani" eller "bekvämlighetsnarkomani". Man är helt enkelt för rädd för att våga prova på lättare packning eftersom man tror att det kan vara osäkert eller obekvämt. Man bär lite tyngre grejer "för säkerhets skull".
För 20 år sen garvade jag åt de som pysslade med lätta titan-grejer. Nej, det skulle vara rejäla doningar. Skulle man ut en helg med scouterna så vägde packningen närmare 25 kg. När vi skulle fjällvandra en vecka var det omöjligt att få ner startvikten på packningen under 30 kg (den låg närmare 35). Men det var inget konstigt tyckte jag då, det var ju så det skulle vara, att fjällvandra skulle vara tufft och man ville ju kunna skryta om att man knatat omkring med 30 kg packning en vecka. Att fjällvandra med en packning på 20 kg skulle ju vem som helst klara och då skulle ju ingen bli imponerad.
Men sen vågade jag prova. Och har sen provat mer och mer. Vissa av de lätta lösningarna har jag övergett (när vi är ute med scouterna kör jag t.ex. aldrig poncho, jag föredrar tält med väggar och myggnät före tarp), men det innebär ju inte att jag inte försöker hålla vikten på packningen nere.
Jag lägger inga enorma pengar på att köpa "det lättaste som finns", Jula, Biltema, Rusta, Clas O, Jysk etc är mina främsta inköpsställen. Ryggsäck för 149 spänn, tält för 99, Biltemas toppmonterade kök. Jag skulle antagligen kunna spara några kg till om jag ville lägga ut några tusenlappar på nyare grejer. Men där kommer vi till det här med "så lätt som möjligt". För mig handlar den gränsen idag mer om pengar än om säkerhet eller bekvämlighet.