Packa lätt - rätt eller brist på vett?

Ja då är jag helt felbyggd........ För ska jag vara ute 10-12 dagar under hösten med minusgrader med mat och kläder för hela tiden, ja nog 17 väger säcken mer än 15 kg........
Men det är helt ok alltså att på en helg i maj släpa på 35 kg packning? (Ska du använda extremer så kan jag också göra det.)
Även om säcken skulle väga 10 kg så skulle jag tycka att det är skönt att ta av den och jag kommer att ha ömma axlar även med dem vikterna...........
Och du får alltså inte mer ont i axlarna av 20 kg packning än 10 kg packning? Ja, i såna fall är du nog felbyggd:) Eller borde kanske se över axelremmarna.

Men det är helt ok alltså att på en helg i maj släpa på 35 kg packning? (Ska du använda extremer så kan jag också göra det.)

Och du får alltså inte mer ont i axlarna av 20 kg packning än 10 kg packning? Ja, i såna fall är du nog felbyggd:) Eller borde kanske se över axelremmarna.

Hänger inte riktigt med vad du menar.......
Jag kan ju inte komma ner i hur lätt packning som helst.
Är det minusgrader så krävs ju mer packning = tyngre. 10 dagar kräver mer än en helg osv...

Jag har väl aldrig skrivet att jag blir mer öm i axlar av 10 kg än 20 kg ...... Det är väl klart att 20 kg känns mer än 10 kg.
Utan det står att jag ÄVEN tycker det är skönt att ta av den om den skulle vägt 10 kg.

Nu har jag mina 23 kg för denna vandring och kommer att äta gott och må bra.
Till nästa vandring så kanske jag uppdaterar liggunderlag, ryggsäck och sovsäck till något lättare och mindre volym. Något nytt borde ha kommit tills dess...... :)

Det är möjligt att vi pratar förbi varandra här. Det jag menade är att det ska inte vara dagens höjdpunkt att äntligen få ta av sig ryggan. Och på korta 5-minuters raster ska man inte prioritera att få av sig ryggan för att slippa den en stund utan kan fokusera på att få i sig lite kex och nåt att dricka. Man ska inte behöva ta rast för att "jag måste slippa ryggsäcken en stund".

Ryggsäcken ska med andra ord inte vara en plåga man står ut med bara för att "den behövs". Ryggsäcken ska vara en del av njutningen.

Det är möjligt att vi pratar förbi varandra här. Det jag menade är att det ska inte vara dagens höjdpunkt att äntligen få ta av sig ryggan. Och på korta 5-minuters raster ska man inte prioritera att få av sig ryggan för att slippa den en stund utan kan fokusera på att få i sig lite kex och nåt att dricka. Man ska inte behöva ta rast för att "jag måste slippa ryggsäcken en stund".

Ryggsäcken ska med andra ord inte vara en plåga man står ut med bara för att "den behövs". Ryggsäcken ska vara en del av njutningen.

Förstår vad du menar.......
Dock så tycker jag att det är en höjdpunkt att få av ryggan för dagen, för då är jag framme och njuter av utsikten :)

Ha ha.."gillar att packa tugnt"...börjar det komma en motsvarighet till lättpackarna nu? "tungpackarna?" - för oss som vägrar tält under 10 kg och ryggsäckar utan stålram.

Själv gillar jag att packa den utrustning jag nu äger. Det blir den vikt det blir och det får jag finna mig i. Tycker det är lite av ett I-landsproblem med denna hetsjakt och överkonsumtion på nya produkter. Visst! skulle vilja få ner vikten på tältet tex, men inte dödsviktigt.

Ännu mindre viktigt är det att få upp vikten på tältet :)

Nä jag har inte så tunga ryggsäckar,tält och sovsystem men comfortgrejer som ombyten så man slipper tvätta varje dag(jag byter kläder varje dag..inte Monsen stuket).Fiskegrejer 2 spön,rullar.Reparationskit.Stabil sjukvårdsutrustning,tarp,radio,reservutrustning,öl,cocktailbar.
Bra mat och god mat också.Det var extremt torrt också så jag fick köra med dygnsförråd av vatten vissa sträckor på 6kg.

I sommras kunde jag pipa ur valfritt buskage me blazer o jeans o glida in på en local yatchclub
och direkt få en 22 år yngre fotomodell lutad mot min axel."Fniss hihi..vilken båt är din sötis".
Gick inte o ana att jag gick 4 mil och infiltrerade från skogen...haha.

Skulle jag vara ultralight så skulle ja kommit med ul kjol,nätbrynjetröja.parapaply,luktat apa o haft gula tänder då jag raspat gaddarna me kottar pä grund av viktskäl.Haha ,skjuten direkt.

Så tunga grejer har jag inte men mycket essentials som erbjuder hög levnadstandard.

Hänger inte riktigt med vad du menar.......
Jag kan ju inte komma ner i hur lätt packning som helst.
Är det minusgrader så krävs ju mer packning = tyngre. 10 dagar kräver mer än en helg osv...

Jag har väl aldrig skrivet att jag blir mer öm i axlar av 10 kg än 20 kg ...... Det är väl klart att 20 kg känns mer än 10 kg.
Utan det står att jag ÄVEN tycker det är skönt att ta av den om den skulle vägt 10 kg.

Nu har jag mina 23 kg för denna vandring och kommer att äta gott och må bra.
Till nästa vandring så kanske jag uppdaterar liggunderlag, ryggsäck och sovsäck till något lättare och mindre volym. Något nytt borde ha kommit tills dess...... :)

Jag är i samma situation, inte mycket man kan påverka om man skall vara ute så länge. Dessutom är jag inte beredd att chansa på säkerheten, så rejält tält, varma sovsäckar, pålitligt kök etc är viktigt i min prioritering. Inte kul om något falerar mitt i Sarek med lång väg till närmaste stuga.

På våran 12 dagars tur i Sarek hade vi ca 10kg förbrukning (proviant+bränsle), så det blev lättare under turen (vi hade 18kg resp 11kg kvar i säckarna när vi kom till Kvikkjokk som var slutmål för vandringen). Vi planerade så att vi hade tyngre vandring och mer passövergångar mot slutet av turen, och lättare dalgångsvandring i början.

Jag är i samma situation, inte mycket man kan påverka om man skall vara ute så länge. Dessutom är jag inte beredd att chansa på säkerheten, så rejält tält, varma sovsäckar, pålitligt kök etc är viktigt i min prioritering. Inte kul om något falerar mitt i Sarek med lång väg till närmaste stuga.

På våran 12 dagars tur i Sarek hade vi ca 10kg förbrukning (proviant+bränsle), så det blev lättare under turen (vi hade 18kg resp 11kg kvar i säckarna när vi kom till Kvikkjokk som var slutmål för vandringen). Vi planerade så att vi hade tyngre vandring och mer passövergångar mot slutet av turen, och lättare dalgångsvandring i början.

Nä varmt vill man ju ligga..... har frusit tillräckligt i imina dagar :)
Vi kommer starta vid Tarraluoppala och upp emot Alggevagge och sen österut.
Ska bli kul och hoppas på hyffsat bra väder.
Ska se vad vikten blir i Kvikkjokk, minskat har den gjort men få se hur mycket.

Återigen, nu är vi tillbaka på typ 2006.

Och till er som vill 'bära tungt', hoppas ni skriver sådana inlägg efter att ha fått ett hårt spadslag i skulten, eller i övrigt inte riktigt tänkte klart. Hur kan det inte vara positivt att bära en lättare börda? Man är antingen naiv eller korkad om man inte ser sambandet mellan distans och last. Eller mellan komfort och börda. Åhh, jag vill så gärna lida medan jag går så jag kan 'njuta' när jag är framme. Smart.

217.5 PB i marklyft så fyll gärna på med kommentarer om att jag måste vara klen.

Det är väl bara det att om vikten blir huvudsaken med friluftslivet, då har man väl missat något?

När man idkade friluftsliv under tvång, dvs i kronans regi, bar man på allehanda saker som man slipper idag. Fem kilo vapen mtb, något kilo ammunition, spade, tung hjälm förutom extra kläder m/59 (ej lättvikt), käk (frystorkat och konserver), kök, knäppetält av presenning och hade man riktig tur kanske utöver detta ett pansarskott, radio eller liknande. Allt förpackat i och på en ryggsäck modell Ä.

Trots detta njöt man ju av naturens scenerier på riktigt och på något sätt är det väl det som är grejen, inte hur mycket säcken väger. Sedermera skaffade man sig förstås en bra ramrygga och bättre kläder men ersatte kronans skojigheter med systemkamerautrustning i liknande viktklass istället...

Idag finns det förstås möjlighet att gå långa turer med 10 kilo mindre att bära på men det är nog enklast att plocka vikten från sina egna love handles än från packningen.

Återigen, nu är vi tillbaka på typ 2006.

Och till er som vill 'bära tungt', hoppas ni skriver sådana inlägg efter att ha fått ett hårt spadslag i skulten, eller i övrigt inte riktigt tänkte klart. Hur kan det inte vara positivt att bära en lättare börda? Man är antingen naiv eller korkad om man inte ser sambandet mellan distans och last. Eller mellan komfort och börda. Åhh, jag vill så gärna lida medan jag går så jag kan 'njuta' när jag är framme. Smart.

217.5 PB i marklyft så fyll gärna på med kommentarer om att jag måste vara klen.

tycker ditt raljerande är också rätt mycket 2006 ...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Grunderna i "Packa lätt" ? Lättpackning 38
tsd packa tält Lättpackning 3
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg