Packa lätt - rätt eller brist på vett?

[
Hmmmm.... kanske måste ta med mig en 450 + 230
Har aldrig räknat om det går åt mer gas vid kallare temp.
Vad hade ni för kök?
Funkar det bra att köra det frystorkade rätt i kastrullen?
Kan ju säkert spara 500 gr på påsarna.

Vi körde Trangia 27 med gas som är svårslaget mht bränsleeffektivitet och hade överlag varmt väder (som kallast tror jag det var nere i ca 13 grader någon kväll, annars mellan 18-25 på dagarna. Dessutom ovanligt varmt vatten i jokkarna till att starta med.

Funkar ju fint o köra de frystorkade så, blir ju tom bättre.

Sen hoppar du den där halvlitersflaskan me gottigottgott och sen skippar du kaffet och tar med lite koffeintabletter....

Kaffe är inget måste, men är ju gott att njuta lite av en kopp när man har gått en dag.
Så koffeintabletterna hoppar jag :)

Vi körde Trangia 27 med gas som är svårslaget mht bränsleeffektivitet och hade överlag varmt väder (som kallast tror jag det var nere i ca 13 grader någon kväll, annars mellan 18-25 på dagarna. Dessutom ovanligt varmt vatten i jokkarna till att starta med.

För att minska vikt och volym så delade jag min 27:a
Tittar man på YR så ligger tempen på -3 - +6 i Sarektjåkka så det är ju lite svalare.....
Får väga och kolla igen när jag kommer hem. Men det är ju inget kul att frysa på kvällen när man sitter och vilar... Så en kopp kaffe med lite jordnötter blir nog fina fisken :)

För att minska vikt och volym så delade jag min 27:a
Tittar man på YR så ligger tempen på -3 - +6 i Sarektjåkka så det är ju lite svalare.....
Får väga och kolla igen när jag kommer hem. Men det är ju inget kul att frysa på kvällen när man sitter och vilar... Så en kopp kaffe med lite jordnötter blir nog fina fisken :)

Jo vädret har sväng markant sedan vi var där för några veckor sedan, så varmare kläder är nödvändigt och instämmer att en kopp varmt kaffe eller te är gott när man känner sig frusen:)
Här är prognosen för Sarek 950möh nivån:
http://www.yr.no/sted/Sverige/Norrbotten/Sarek~2679941/langtidsvarsel.html

Om man går för de allra lättaste och mest tekniska alternativen blir lätt också dyrt, men satsar man på lätta, men inte ultralätta alternativ är priset lika eller billigare än en genomsnittslig konventionell utrustning.

Exempel på ganska typiska konventionella varors vikt och pris är omkring:
Ryggsäck, 75L+, med inbyggd ram, 2,5-4 kg, 2000-4000 kr.
Tält 2,5-4 kg, 2000-8000 kr.
Sovsäck syntetisk som klarar runt 0°, 1,5-2 kg, 500-1500 kr.
Självuppblåsbart liggunderlag, 800-1500 g, 500-1500 kr.
Totalt ca 7,5 kg och uppåt, kan fort bli över 10 kg, pris ca 5000 kr och uppåt till svindyrt.

Lätta alternativ som inte kostar skjortan:
Ryggsäck i 40-50 L-klassen, utan ram eller lättviktsram, ca 700-1300 g, pris 500-1500 kr.
Tarp 3×3 m + myggnät eller bivy, ca 1kg, pris ca 700 kr+.
Liggunderlag i cellplast, ca 400 g och från 80 kr och uppåt.
Tunn syntetisk sovsäck med liner för att få ned komforttemp ca 8 eller 11°, ca 1 kg, pris ca 2000 kr+.
Summa omkring 3,1-4 kg till en kostnad från ca 3300 kr och uppåt.

Alltså total besparing i vikt på minst 3,5 kg och ända upp i över 7 kg på en ganska liten budget.
Enstaka produkter kan vara billigare, många dyrare och det går säkert hitta produkter lite utanför mina viktramar också, detta är ju ingen komplett lista eller sanning, bara ett exempel på att det lönar sig fort viktmässigt att använda lättare varianter av de tre stora och att det går att göra det utan att helt dränera plånboken.
Att man sedan kan välja nästan hur dyra saker som helst, ja, det är en annan sak, det gäller både lätta och tunga saker.

Var uppe förra veckan i kebnekaiseområdet och din översta lista stämmer rätt bra med min uppsättning förutom min Clas Ohlsson 65l rygga för 299:-. Totalt drygt 20 kg blev det vilket jag upplevde för tungt. Hade ett tvåmanna tält som väger 2,7kg. Valde det framför min bivy/hammock + tarp. Att sova under en tarp i en nätbivy på kalfjället kan väl inte va nån höjdare när temperaturen är neråt nollan och det blåser? Det gör ju stor skillnad i temperatur om man kan dra igen innertältet.

Håller på letar efter nått lättare nu för jag vill upp igen, men då med helst med lättare packning än 15 kg. Går själv så måste bära rubbet själv också. Funderar på Exped Velo UL som jag tycker ser trevligt ut, bara man kan sitta i det så.

Har en rygga från Norröna på 40l som jag gillar. Tror nästan att den skulle gå att använda om jag sätter sovsäcken under

Har insett att jag kanske måste lämna Synmat 7 och det tunna cellplast skyddsunderlaget hemma för att spara vikt och istället ta min Z-lite.

Hejsan.
Hellre två 230 än en 450... Håller med.
Fixa en potcozy (grytmysare)
Mussli finns många olika sorter. Ätes med vatten, framförallt om man tar mussli med smak...
Kolla vad veganerna käkar: linser, quinoa, soya,.. - hoppa över nudlar, potatismos ..ät effektiv mat.
Hellre en rygga med bra bärsystem än en konsumkasse....så lätt som möjligt såklart..
Sjysta stavar är underskattade hjälpmedel..
Damnylonstrumpor är bra som innerstrumpor mot skavsår
Ha de
Mvh

Kaffe är inget måste, men är ju gott att njuta lite av en kopp när man har gått en dag.
Så koffeintabletterna hoppar jag :)

Det var mer ett skämt , halvliterspluntan och kaffet skall med!.

Däremot om du måste ha koffein kan du ta med några tabletter och spetsa vätskeersättning/energidryckspulver,kaffe eller så med.

Ständigt denna vikthets.

Har ni inte förstått att volymen och lastfördelningen är viktigare.

Det beror vael paa motivet. Skrymmet betyder en hel del foer saekerheten, vikten foer slitaget paa kroppen. Men dessa storheter aer ju inte oberoende av varandra.

(franskt tangentbord)

Hamnar alltid kring 25 kg, oavsett sträcka.
Mycket av min utrustning är ganska tung men det handlar egentligen om att jag inte plågas det minsta utav att bära så mycket, så varför inte ta med sig så många bekvämligheter och prylar som möjligt.
Ett extra underställ är ju alltid skönt att ha mot slutet. Med en extra flaska bränsle slipper man snåla. Osv. Jag packar det som ryms helt enkelt. Ett sexpack öl ryms alltid =)

Jag tycker det är en del av själva vandringen att bära tungt hela dagen, för att sedan känna lättnaden på kvällen med en nybadad kropp, en öl i handen och den där utsikten och känslan som bara infinner sig på fjället =)

Nä, ska det bantas något så blir det en total översyn av hela garderoben och superduper-UL för hela slanten.

Antingen eller =)

viktonanister som tycks tända på att prata om gram.. smek er själva... Är det svårt att förstå att det finns folk som både kan och vill bära tungt? vad är problemet om ryggan väger 25-30 kg om den som ska bära njuter av milen lika mycket som "prylbögarna" som jagar gram..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Grunderna i "Packa lätt" ? Lättpackning 38
tsd packa tält Lättpackning 3
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg